Два въпроса за доброто първо впечатление

Два въпроса за доброто първо впечатление

Социалният психолог от Харвард Ейми Къди изучава повече от десетилетие влиянието, което първите впечатления оказват върху бъдещите отношения между хората. Заедно с колегите си от Харвард Къди открива, че първото впечатление, което си създаваме за хората, има за цел да отговори на два основни въпроса:

Мога ли да се доверя на този човек?

Мога ли да разчитам на способностите на този човек?

Според проучванията на екипа на Къди, между 80% и 90% от първите впечатления зависят именно от отговорите, които сами си даваме на тази въпроси. Вие, както и човека, който стои срещу вас, се питате подсъзнателно: „Мога ли да разчитам, че този човек има добри намерения към мен?“ и „Компетентен ли е този човек?“.

Повечето хора си мислят, че компетентността е факторът, от който зависи най-много дали впечатлението, което оставят у другите, ще бъде положително или не толкова добро. Изследванията обаче показват, че доверието е заема водеща роля при изграждането на първото впечатление.

Компетентността ви може да има значение само ако преди това хората ви гласуват доверие. Ако между двама души няма доверие, компетентността може дори да се възприеме като нещо негативно и проблемно.

„Нека приемем, че вие сте достоен и честен човек, който буди възхищение със своята компетентност. Едва след като спечелите доверието на другите, вашите способности и качества могат да се превърнат истински дар, вместо в заплаха.“, казва Къди.

Тъй като на всеки един от нас са нужни само няколко минути, за да решим дали нашия събеседник е надежден и компетентен, а и поради факта, че първите впечатление трудно могат да бъдат променени, напрежението, което изпитваме преди запознанствата с нови хора, е напълно оправдано.

Ако се стараете да изглеждате уверени, но не полагате нужните усилия, за да изградите доверие между вас и вашия събеседник, то вашите опити за оставяне на добро първо впечатление ще завършат с провал.

„Ако опитвате да повлияете на човек, чието доверие не сте спечелили, няма да стигнете далеч. Всъщност, този подход може да предизвика подозрения, защото той ви кара да изглеждате като манипулативна личност, която опитва да използва другите, за да постигне целите си“, казва Къди.

Едва след като осъзнаете колко важно е да спечелите доверието на другите ще можете да поемете контрол върху първите впечатления, които оставяте у хората. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да постигнете този ефект максимално бързо:

1. Позволете на вашия събеседник да говори първи

Дайте възможност на вашия събеседник да поеме водеща роля в разговора. Задавайте въпроси, с които да насърчите неговата активност. Поемането на инициативата в разговора от самото начало може да се приеме като опит за постигане на надмощие и признак за нарцистични наклонности, а това няма по никакъв начин да ви помогне да спечелите доверието на другия човек. Доверието и добрите отношения се градят върху чувството на разбиране, което изисква споделяне на както на стремежи и мечти, така и на проблеми и тревоги.

2. Използвайте позитивен език на тялото

Обърнете специално внимание на начина, по който вашите жестове, мимики и тон на гласа влияят на първото впечатление, което оставяте у хората. Постарайте се те да бъдат израз на вашата приветливост и откритост и ще останете изненадани от това колко лесно е да привлечете вниманието на другите. Гледайте хората в очите, говорете ентусиазирано, не ръкомахайте безцелно и се опитвайте да се накланяте леко към вашия събеседник.

3. Приберете си телефона

Невъзможно е да спечелите доверието на когото и да било с телефон в ръка. Не са много нещата, които действат толкова отчуждаващо на вашия събеседник, колкото това да си извадите телефона и да започнете да четете някакво съобщение по средата на разговора. Когато сте се ангажирали с провеждането на разговор с някой, трябва да фокусирате цялото си внимание върху него. Ще откриете, че пълното потапяне в дискусията я прави по-приятна и ползотворна.

4. Отделете време за „общи приказки“

Може да звучи тривиално, но изследванията показват, че започването на всяка среща с 5 минути „общи приказки“ може да бъде от голяма полза за изграждането на позитивно впечатление. Много от тези разговорни теми(как си, времето и работата) могат да изглеждат като загуба на време за някои хора, но те просто не разбират тяхната функция в изграждането на доверие.

 5. Слушайте активно

Активното слушане означава да се концентрирате върху това, което казва вашия събеседник, вместо да мислите за това, което ще кажете след него. Задаването на конкретни въпроси по разискваната тема е чудесен начин да демонстрирате, че наистина следите мисълта на човека, който слушате. Единствения случай, в който е приемливо да прекъснете говорещия, е за да зададете въпрос, който да помогне за изясняването на някакви неразбирателства.

Освен че губите от фокус казано от вашия събеседник, когато мислите за това, какво да кажете след него, вие всъщност демонстрирате, че мислите, че имате да кажете нещо по-важно и че не се интересувате от това какво вашият събеседник иска да сподели с вас. Това също така означава, че не трябва да бързате да давате съвети за решението на проблемите, които другия човек споделя с вас. В човешката природа е да помагаме, но това, което много от нас не осъзнават, е, че по този начин ние се намесваме в живота на другия човек и разрушаваме изграденото доверие. Това е един вид социално приемлив начин да кажете: „Разбрах, вече може да престанеш да се оплакваш!“. Ефектът в крайна сметка е същият. Давайте съвети, само когато са ви поискани.

6. Подгответе се

Хората реагират позитивно, когато показвате, че знаете нещо за тях. Разбира се, тук не става въпрос за някакви детайли от личния им живот, а за прости факти, които може да сте научили от техния профил в LinkedIn или на сайта на компанията им. Макар че това е неприложимо при случайните запознанства, то е от ключово значение при предварително планираните срещи, като например интервюто за работа или консултация с потенциален клиент. Научете колкото се може повече за хората, с които планирате да се запознаете – за тяхната компания, за предизвикателствата пред нея и за проблемите, с които се борят. Така ще демонстрирате едновременно че заслужавате доверие и че сте достатъчно компетентни, за да им бъдете от полза.

.......................

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com..

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ