Тема на броя БРОЙ /// Мениджър 11/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Подценяваме румънския пазар

Няма сектор на икономическа активност в Румъния без българско участие, споделя д-р по ик. Ивайло Маринов, съветник, ръководител на службата по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) към Посолството на РБ в Румъния

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Личен архив

Подценяваме румънския пазар

Подценяваме румънския пазар

Няма сектор на икономическа активност в Румъния без българско участие, споделя д-р по ик. Ивайло Маринов, съветник, ръководител на службата по търговско-икономическите въпроси (СТИВ) към Посолството на РБ в Румъния

Подценяваме румънския пазар
quotes

Какви компании имат интерес към пазара в Румъния? Има ли ясно изразена динамика през последните години в тази посока?

Румъния е сред ключовите партньори на България и вторият по големина наш външнотърговски партньор, като през годините се наблюдава устойчива тенденция на активизиране на търговските ни връзки. Все повече компании от България проявяват интерес към Румъния. Пазарните лидери у нас успяват да се докажат и в северната ни съседка – представителите на нашите компании работят по начин, който ги поставя на челните места в съответната им област. Пример за това са множеството фирми, работещи в изграждането на инфраструктура.

Все по-сериозно се очертава профил на български фирми, които вече работят на международния пазар, да стъпват и на този в Румъния, като там опитът и експертизата им са високо ценени. Има няколко положителни примера за създаване на съвместни дружества, експортно ориентирани към трети пазари.

Кои са икономическите сектори, в които българските дружества имат най-голям потенциал за развитие?

Последните години ясно се открояват няколко сектора на интерес – инфраструктура, селско стопанство, търговия с хранителни и нехранителни продукти, възобновяеми енергийни източници, финансови услуги, хазарт и не на последно място – логистика и транспорт. Последните данни показват, че няма сектор на икономическа активност в Румъния без българско участие. Дори има такива, където българските компании са водещи в Румъния. Не на последно място е туристическият сектор. Все повече дестинации в България се позиционират успешно на пазара в северната ни съседка и добиват все по-голяма популярност. Има предложения и се работи активно за създаването на общ туристически продукт и рекламирането на двете държави пред далечни дестинации.

Кои са най-често срещаните трудности пред българските компании на румънския пазар? Има ли програми и инициативи, които биха ги улеснили?

Основната трудност, която се откроява, е транспортната свързаност между двете държави. Няма сектор, който да не страда от липсата на достатъчно адекватни пътни връзки с Румъния. Въпреки тази трудност търговското ни салдо достигна 8,6 млрд. евро през 2022 г. Последните две години наблюдаваме лек спад, средно с около 8 процента. Факторите за това са много, но основен момент е именно липсата на достатъчно мостови съоръжения и фериботни връзки.

Въпреки тази пречка трябва да отбележим, че България отново регистрира увеличение на румънските туристи, които традиционно са най-многобройната група, посещаваща страната ни.

От макро- на микрониво можем да посочим и други пречки, с които се срещат почти всички наши компании. Все още има сериозно неразбиране на спецификата на пазара в Румъния. Непознаването на местните закони и бизнес правила в много случаи води до невъзможността за установяване на партньорски отношения. Липсата на служители с български и румънски език е сериозна пречка за задълбочаване на отношенията. Все повече компании изпитват трудности, свързани с капацитета и планирането на производството. Много проблеми произлизат именно от подценяването на румънския пазар и оттам липсата на готовност и капацитет за успешна реализация. Поръчките в някои случаи многократно надвишават възможностите на нашите икономически субекти.

Какъв съвет бихте дали на българските компании, които правят първи стъпки на румънския пазар?

Един от основните ми съвети към всички компании е добре да проучат пазара. На второ място е изготвянето на маркетингова стратегия с експерти от Румъния. За северната ни съседка в голяма степен рекламата се оказва основна за успеха на всяка компания. Препоръчвам ползването на румънски език в началото на всяка комуникация с потенциален партньор, както и ползването на местни адвокати, които познават пазара достатъчно задълбочено. Практиката показва, че това може да спести огромен ресурс от време и финанси в бъдещите отношения с румънски партньори. Освен това горещо препоръчвам на всички да използват различни застрахователни инструменти.

Също така двустранните камари са важен елемент за успешните бизнес отношения между България и Румъния. Посещаването на множеството форуми, конференции и срещи, които СТИВ – Букурещ, организира съвместно с тях, са задължително място за получаване на информация и съвети. Посолството на Република България в Румъния се превърна в място за срещи на български и румънски фирми. Постоянно се организират мероприятия за промотиране на продукти, услуги или такива за B2B срещи. Не на последно място – да се възползват от всяка информация, която може да се получи от СТИВ – Букурещ.

В контекста на икономическите перспективи как очаквате да се развиват бизнес отношенията между България и Румъния?

България и Румъния са приятелски настроени, като през 2023 г. президентите на двете страни подписаха и политическа декларация за стратегическо партньорство. Смятам, че бизнесът в България е припознал Румъния като стратегически партньор още преди няколко години, което е видно и от данните за стокооборота. Убеден съм, че и двете държави сме „обречени“ да постигаме успехи както на европейските пазари, така и на нови такива в трети страни. В двустранен план след лек спад в стокооборота очаквам през 2025 г. да се постигне значителен ръст, като има и предпоставки за това. В ход са инициативи за промотиране на българските продукти, услуги и успешни бизнес модели.