Тема БРОЙ /// Мениджър 05/25
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Сцената не беше готова - затова я създадохме
Съвременното предприемачество в изкуството изисква нова форма на лидерство, казва Веселина Сариева, културен мениджър, автор, куратор, галерист, колекционер и филантроп
Сцената не беше готова - затова я създадохме

Съвременното предприемачество в изкуството изисква нова форма на лидерство, казва Веселина Сариева, културен мениджър, автор, куратор, галерист, колекционер и филантроп

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Традиционните очаквания са бизнесът да подкрепя изкуството под формата на меценатство или чрез откупуване и колекционерство на художествени произведения. В последните години обаче все по-често съвременното изкуство се мисли като бизнес. Какво би следвало да разбираме под предприемачество в изкуството днес?
Когато говорим за предприемачество в изкуството, трябва да подчертаем, че това не е нов феномен. Още през Ренесанса фигури като Леонардо да Винчи и Микеланджело създават не само произведения, но и свои стратегии за видимост и финансиране. Те разбират стойността на труда си и умеят да се позиционират в социалния и политическия контекст на времето си. По-късно художници като Рембранд и Вермеер започват да работят за отворен пазар, като се ориентират към вкусовете на нова, платежоспособна средна класа – модел, близък до съвременното мислене за „изкуство като продукт“.
През XVIII и XIX век в Лондон и Париж се появяват първите търговски галерии и аукционни къщи като Sotheby’s, които стандартизират продажбата на изкуство и му придават измерима пазарна стойност. През XX век тази логика се задълбочава – особено през 70-те и 80-те години, когато изкуството става глобален инвестиционен актив. Артисти като Анди Уорхол превръщат себе си в марки, като използват масмедията като стратегически инструмент. В същото време възникват нови платформи като арт панаирите – започвайки от Kunstmarkt Köln'67, по-късно превърнат в модел от гиганти като Art Basel и Frieze.
У нас след дългия период на държавен контрол през социализма, когато изкуството функционира в рамките на строго определени естетически и идеологически норми, преходът към свободен арт пазар след 1989 г. се оказа труден. Липсваха механизми, институции и публика, която да участва активно в този нов модел. И все пак през последните две десетилетия виждаме формиране на нова културна екосистема – от независими галерии до артистични колективи и частни колекции. Предприемачеството в изкуството тук все още е предизвикателство, но вече не е утопия.
За мен и нашата галерия „Сариева“ съвременното предприемачество в изкуството не означава просто комерсиализация. Напротив, често става дума за създаване на съдържание, което е социално чувствително, културно ангажирано, дори критично. То изисква нова форма на лидерство – такава, която комбинира визия с реална ангажираност към обществото. В този смисъл ние като галеристи заедно с артистите, с които избираме да работим, изграждаме културен контекст около изкуството – и създаваме стойност, която надхвърля пазарната.
Наблюдавайки твоите дейности през последните две десетилетия, си мисля, че те са тъкмо предприемачества. А могат да се разглеждат и като етапи в развитието на галерия „Сариева“. Разкажи за основните от тях.
Галерия „Сариев“ (днес „Сариева“) е една от старите съвременни галерии в България, основана през 2004 г. от майка ми Катрин Сариева. Тя пое предизвикателството да въведе провокативното съвременно изкуство на българския пазар и да следва западните стандарти за мениджмънт и представяне, въпреки че тогава сцената у нас не беше готова за това. Нашият иновативен подход често предизвикваше шок. Създавахме среда и прилагахме добри практики – дългосрочна стратегия, която постепенно разви арт средата и подкрепи други колеги.
Когато започнах работа с Катрин, добавих своя поглед – галерията не е само пространство за изкуство, а и за култура, музика, гражданска позиция и лайфстайл. Чрез различни бизнес модели и пространства въвеждахме в Пловдив нов тип среда. Сред тези инициативи бяха социалният център и кафе artnewscafe, фестивалът „Нощ на музеите и галериите – Пловдив“, културната платформа FLUCA, както и проекти като спасяването на кино „Космос“ и „Алтернативната карта на Пловдив“.
В по-широката ни програма в София и България наблягахме на образованието и обмена – създадохме онлайн архива Open Art Files, месечния бюлетин Artnewscafe Bulletin, провеждахме лекции и издадохме книгата „Въведение в българското съвременно изкуство“. Това отвори път за нови теми и бизнес модели, които днес са широко разпространени – истински учебник по предприемачество в изкуството.
Между 2004 и 2009 г. се подготвяхме за международен скок, а от 2009 до края на 2010 г. започнахме активно да представляваме и мениджираме творчеството на автори, което, за съжаление, все още е иновативна практика в България. И започнахме да участваме с изложби на международната сцена – в над 25 панаира, сред които Кьолн, Базел, Брюксел, Шанхай и др. Работихме с международни куратори и критици, а инициативи като Focus: Bulgaria на viennacontemporary свързаха местната сцена с чуждестранни колекционери и специалисти.
Днес – макар сцената в България все още да се развива – вече се фокусираме върху работа с музейни творби и автори от съвременната класика; развитие на колекции и създаване на пространства за диалог между бизнес лайфстайл и изкуство. Продължаваме да търсим нови възможности и бизнес модели.
Галерист, арт дилър, куратор, колекционер – как се разпределят тези роли от гледна точка на предприемачеството в съвременното изкуство?
Колекционер съм по наследство – от двете страни на рода ми, от прабаба ми и дядо ми. Останалите роли са плод на любопитство и личен интерес. Днес тези роли могат да изглеждат разделени, но според мен добрият галерист съчетава всички тях, както прави мой приятел и иконична фигура в света на изкуството – Рене Блок.
Заедно с майка ми Катрин започнахме сами, с първоначална инвестиция от наследство след смъртта на баща ми. Винаги сме имали и продължаваме да имаме симпатизанти и подкрепа, но извървяваме пътя си самостоятелно, защото искаме да се развиваме постоянно, да останем независими и да помагаме на различни хора.
Бих казала още, че сме различен тип жени – които налагат и поощряват равноправието и инициативността сред жените в изкуството и бизнеса.
Какво е значението на международните панаири на съвременно изкуство и участието в тях?
До 2020 г. панаирите играеха ключова роля за галериите и пазара на изкуство. Срещахме колекционери, музеи и куратори, които активно проявяваха интерес към авторите ни, а обменът беше значителен. Днес обаче пазарът се свива и панаирите вече не са толкова релевантни. Колекционерите вземат по-бавно решения, музеите и частните колекции намаляват бюджетите си, а феноменът fair fatigue – умора от панаири – става все по-осезаем.
Онлайн пазарът и личните контакти се развиват, но много мои международни колеги губят интерес към панаирите. Единствено Art Basel остава успешен, но участието там изисква десетки непечеливши участия и поддържане на високо ниво в дългосрочен план. Това е много скъпа инвестиция, особено за страна като България, където цените на изкуството не покриват разходите за щанд от 25–40 хиляди евро.
Без сериозен инвеститор в галерията, който гледа на това като на дългосрочна стратегия, панаирите губят смисъл. След 2020 г. и сегашните събития пазарът стана още по-непредвидим, затова за мен панаирите вече не са основна стратегия.
Локалните панаири в България и региона са приятни и дават достъп на нови купувачи до творби, а на галериите – до нови аудитории. В моя сегмент обаче се фокусирам върху развиването на колекционери и стратегическо развитие на арт средата.
Въпросът с финансирането на галериите също е важен от гледна точка на предприемачеството.
Имам категорична позиция, че ако някой трябва да подкрепя частните галерии, които продават изкуство, това не бива да е Министерството на културата или Националният фонд „Култура“, а Министерството на икономиката и регионалното развитие. Текущата практика у нас е остаряла и изкривена, защото никой не възприема галериите като бизнес предприятия, а само като културни институции, които трябва да се субсидират.
Национален фонд „Култура“ би трябвало да подкрепя фондации, сдружения или индивидуални проекти, но не и цялостното функциониране на галерията — наем, заплати, продукция на изложби, реклама и др. Защо галериите да развиват пазар, когато са на държавна издръжка?
Аз съм работила с публични средства до 2021 г., но само за фондацията си „Отворени изкуства“, която развиваше образователна линия, не и за галерия „Сариева“ или за общностния център Artnewscafe. След 2021 г. реших да прекъсна тази практика и да работя с бизнеса, което наложи нови критерии и подходи.
Много галерии в България не са истински галерии в класическия смисъл – те съчетават продажба на изкуство с отдаване на пространство под наем и реализиране на проекти. Докато няма смели хора, които да наложат ясни стандарти и правила, ситуацията няма да се промени — не само в изкуството, но и в държавата като цяло.
Друг сериозен проблем е „черният пазар“ – говори се, че много „галерии“ са създадени, за да прикриват приходи от продажба на стари майстори или чужди средства.
За съжаление, въпросът е изцяло политически.
Радостна новина за съвременното българско изкуство са произведенията на трима художници, които постъпват в колекцията на Центъра „Помпиду“ в Париж. Ти си един от дарителите…
Инсталацията Trouble is Always Double (1997–2015) на българския художник Правдолюб Иванов, представен от моята галерия, вече е част от постоянната колекция на Центъра „Жорж Помпиду“ в Париж. Това беше възможно благодарение на усилията на фондация „Българско изкуство и култура“, която подготви и представи предложението за дарение на 40 творби от 30 български съвременни артисти.
Проектът беше ръководен от изкуствоведа Десислава Димова, а окончателният подбор беше одобрен от комисията на „Помпиду“. Освен творбата на Правдолюб Иванов в колекцията бяха включени и произведения на Расим и Иван Мудов, които отразяват ключови теми като трансформация, идентичност и критика на постсоциалистическата епоха в България.
Аз съм дарител на творбата на Правдолюб Иванов, това не е нова практика за мен – имам опит с дарения на творби и книги на престижни публични и частни колекции по света, включително MoMA, Ню Йорк, Tate Modern, Getty Research Institute, Akademie der Künste и други.
|
Ключови думи
арт предприемачи
съвременно изкуство
лидерство
Весела Сариева
галерия Сариева