10 стъпки по пътя към успеха на Lidl в България през погледа на Милена Драгийска

10 стъпки по пътя към успеха на Lidl в България през погледа на Милена Драгийска

10 стъпки по пътя към успеха на Lidl в България през погледа на Милена Драгийска

Eдин напълно нов, демократичен модел на пазаруване е нашата движеща сила от самото начало до днес, казва управителят на „Лидл България“ в навечерието на 10-годишния юбилей на компанията. Милена Драгийска е начело на наложилата се вече като смарт дискаунтър у нас верига още от стъпването ù на българския пазар. Знае, помни и споделя всяка една от точните съставки на рецептата за успех
„10 години в 10 стъпки“   

1. Началото

За всяка компания, човек или начинание началото е изключително важно и предопределя голяма част от успеха. За нас буквалният старт беше на 25 ноември 2010 г., когато отворихме едновременно 14 магазина в 11 града, което е безпрецедентна практика за българския пазар. Но подготовката за този момент започна три години по-рано.

Преди откриването вярвахме, че сме проиграли всички възможни сценарии, но въпреки това не липсваха непредвидени ситуации. Осъмнахме с огромни опашки и ако преди отварянето страховете ми бяха, че няма да има достатъчно хора, то когато ги видяхме пред магазините, осъзнахме, че истинското предизвикателство е дали ще успеем да ги посрещнем така, че да се върнат при нас. След този миг на неповторим адреналин се очакваше всичко да продължи да функционира така, сякаш винаги е съществувало.

Вярвам, че началото ни беше успешно, защото за тези три години бяхме постигнали нещо важно – бяхме станали истински екип, в който всеки бе готов да се включи там, където имаше нужда от помощ, независимо от позицията си, за да може работата да се свърши по възможно най-добрия начин.

2. Хората

Те безспорно са ключът към успеха и до днес. Моят подход е директно общуване със служителите на абсолютно всякакво ниво. Смея да твърдя, че този по-директен, личен и непосредствен подход ми дава възможно най-точната ежедневна обратна връзка за пулса на компанията. Радвам се, че мога да я черпя от прекия контакт с хората в цялата страна.

За нас в „Лидл България“ фундаментът на отношенията и със служителите, и с клиентите, и с партньорите е честността. Да си честен означава  да правиш това, което казваш, и да казваш това, в което вярваш, независимо на кого говориш. Изглежда просто, но за да бъде честността градивна сила, се изискват много качества – кураж, добро възпитание, компетентност, умение да слушаш и разбираш, желание да постъпваш правилно и да променяш средата към по-добро. Само така честността гради доверие – и към лидерите, и към марките.

3. Доверието

Доверието преди всичко е огромна отговорност. За да си успешен лидер, е необходимо първо да възпиташ и да изградиш в себе си устойчивост да живееш с тази отговорност, и то не само от 9 сутринта до края на работния ден. Честност, компетентност и постоянство са „трите стълба“, върху които стъпва доверието. „Лидл България“ беше последната от големите вериги, която влезе на пазара, и ние трябваше да заслужим доверието на клиентите си в силно конкурентна среда. Имахме какво да предложим – нов и различен модел на пазаруване. Но как да провокираме хората да направят първата крачка към нас и да ни се доверят, без да ни познават? Освен честни трябваше да бъдем и иновативни, за да провокираме интереса им и да ги накараме да ни забележат.

4. Иновативността

За да водят към успех, иновациите не бива да са самоцел. За нас те са органична част от ДНК-то и на компанията, но и на екипа. Може би ще се запитате дали е възможно? И отговорът е категорично „да“. Специфичният бизнес модел на Lidl, сърцевината от собствени марки и отличително предимство – най-доброто съотношение качество – цена, централизираните доставки до магазините в страната от собствена логистична база, изявеният характер на дискаунтър – цялата тази съвкупност беше напълно нова за българския потребител и пазар. Lidl разгърна за крайните клиенти модерната търговия в нейния най-пълен вид и последователност. Иновативният бизнес модел успешно се допълва от множество иновации в продукти, процеси, в производствени технологии – разработени заедно с нашите доставчици, в рекламната комуникация и цялостния ни отговорен и последователен подход към всичко. Ще илюстрирам с няколко примера, само няколко от десетките в различни сфери. Например ние бяхме първата търговска верига, която пусна телевизонна реклама, ние бяхме и пионер в предлагането на тематичните седмици. Заедно с нашите партньори – българските производители – разработихме и въведохме редица продуктови иновации като колбаси без механично отделено месо и серията Clean Label – иновативна серия колбаси без изкуствени консерванти, оцветители и овкусители, които дадоха положителен тласък за развитието на пазара в такава посока.

Ние бяхме първият работодател в този бранш, който въведе позитивно електронно отчитане на работното време, и първият работодател, който обяви в реклама точната стартова заплата за касиер-продавачи в София и за по-малко от 2 седмици получихме над 3000 CV-та. И това не беше само заради високото ниво на заплащане, а защото начинът, по който се обърнахме към тях, отговаряше на нашите ясно заявени ценности – прозрачност и честност. Да бъдем иновативни и да движим пазара напред е част от идентичността на Lidl и в световен мащаб, благодарение на което сме верига номер едно в Европа.

5. Моделът

Движещата сила на Lidl от самото начало до днес е един нов, демократичен модел на пазаруване, в основата на който е убеждението, че високото качество може и трябва да бъде масово достъпно. Начинът това да се случи в Lidl започва с разработване и налагане на наши собствени марки, които по нищо не отстъпват като качество на водещите и вече наложени брандове и същевременно са на много добри цени. Затова напълно основателно можем да заявим, че в Lidl не избираш между цена и качество, а получаваш и двете.

6. Процесите

Ако моделът е гръбнакът на бизнеса, то процесите са основните артерии. При нас те са гарант да спазим основното си обещание към клиентите и да предложим високо качество на добри цени, като влагаме спестените от оптимизацията на процесите средства в понижаване на крайната цена на продуктите.

За целта работим рамо до рамо и с българските производители, помагаме им да модернизират производството си, да го направят максимално ефективно и едновременно с това упражняваме стриктен контрол върху пълния цикъл – от избора на суровини до достигането на продуктите по рафтовете, което ни дава сигурност за качеството. Правилните процеси са ключови и за развитие на устойчив бизнес без разхищение на природни ресурси и с внимание към опазване на околната среда – нещо изключително важно не само за днешния ден, но и за нашето утре.

7. Кризите

Кризите са реален стрес тест, който показва кристално ясно здравословното състояние на бизнеса – както пробойните, така и силните страни, способността за бърза реакция и коефициента на адаптивност на хората и процесите. По време на социалната изолация ние бяхме на първа линия. За щастие не се наложи да спираме, но трябваше в движение и с огромна скорост да променим плановете си и начина на работа, но и да осигурим максимална защита за хората. Мисля, че се справихме както спрямо клиентите, като не позволихме да липсват стоки от първа необходимост и осигурихме добра организация при спазване на всички хигиенни мерки, така и спрямо служителите, които получиха от нас най-важното по време на криза – сигурност в несигурни времена. Но за мен добрият лидер е този, който прави следващата крачка и превръща кризата в положителен тласък за развитието на компанията, като премахва излишното, оптимизира до необходимото и максимално отключва креативния потенциал на екипа за нестандартни решения, изключително важни за успеха в съвременния свят.

8. Цифрите

За хората на бизнеса цифрите са универсален език, аз не правя изключение и много разчитам на тях, но при едно условие – когато те са резултат от стабилни процеси, ясна визия и устойчиви ценности. За 10 години има хиляди цифри, показателни за растежа и стабилността на „Лидл България“. И да искам, не мога да ги изброя, но ще спомена само няколко от най-ключовите като илюстрация на визията зад тях.

За 10 години общият размер на инвестициите ни в България надхвърля 1 млрд. лв.

Магазините ни от 14 през 2010 г. вече са 102 в 48 населени места.

Екипът ни се увеличи десетократно и от 300 души, с които започнахме бизнеса, днес сме 3000 и продължаваме да растем. Не е тайна, че заплащането при нас е сред най-високите в бранша.

75% от хората на ръководни позиции в „Лидл България“ са се издигнали отвътре, всяка година инвестираме шестцифрена сума в обучение и квалификация.

През 2019 г. сме вкарали в оборот стоки от български производители на стойност 350 млн. лв., което е равно на 67% от всичките ни разходи за продукти, а износът на български стоки в европейската мрежа на Lidl за същата година надхвърля 40 млн. лв., което е с 33% ръст спрямо 2018 г.

И две от любимите ми цифри – 86% от българите одобряват качеството на продукти от собствените марки на веригата, а 81% биха ги препоръчали на свои близки – това сочат резултатите от национално представителен вкусов тест, проведен през 2019 г. сред 4600 респонденти в цялата страна.

Вярвам, че каузите зад цифрите са тези, които остават и след нас, и за тях си струва да се работи. И това не са празни думи, а съдържание, което дава плътност на успеха. За хората на бизнеса цифрите са универсален език. Аз не правя изключение и много разчитам на тях, но при едно условие – когато те са резултат от стабилни процеси, ясна визия и устойчиви ценности.

9. Доброто

Лидерът по субстанция е този, който се стреми  да променя живота към по-добро и това важи с еднаква сила както за хората, така и за компаниите. Визията на Lidl е много ясна в това отношение – с всичко, което правим – от продуктите, които предлагаме, през инициативите, които подкрепяме, до отношенията ни с хората и позицията ни в обществото – ние се стремим да променяме живота ни към по-добро. Всяка година провеждаме мащабно проучване кои са критериите за пълноценен живот на българите, за да преценим на базата на резултатите дейностите си. Приоритетът ни като работодател е през разнообразни политики и инициативи да осигурим оптимален баланс между работа и личен живот. За нас това е ценност, даваща възможност на хората да се чувстват удовлетворени и щастливи. Най-голямата ни социално отговорна инициатива „Ти и Lidl за по-добър живот“ още с името си ясно заявява към какво се стремим – стъпка по стъпка, с ежедневни усилия да подобряваме средата, като подкрепяме граждански инициативи в цялата страна. Вярвам, че каузите зад цифрите са тези, които остават и след нас, и за тях си струва да се работи. И това не са празни думи, а съдържание, което дава плътност на успеха.

10. Благодарността

За мен лично способността искрено и дълбоко да изпитваш благодарност, а не като повърхностен жест на възпитание е висша ценност и съм твърдо убедена, че без нея успехът в дългосрочен план е невъзможен. Хората и компаниите, които не успяват да се чувстват благодарни, най-лесно стигат до самодоволство и престават да се развиват. Не съм сигурна, доколко ежедневно намирам време да изкажа благодарност на хората около мен, но се надявам, че поне я излъчвам като енергия. Скъпи колеги, клиенти, партньори – благодаря ви, че сме заедно през тези 10 години. Пожелавам си да продължим да се развиваме и да успяваме заедно и през следващите 10!

[[{"fid":"361868","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":3508,"width":2480,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Нина Панова. Текстът е от новия брой на списание "Мениджър", който е на пазара

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ