4 типа шефове, за които никой не иска да работи

4 типа шефове, за които никой не иска да работи

Не всички шефове са еднакво компетентни и ефективни. Всъщност, голяма част от хората, заемащи лидерски позиции, нямат никакво място на подобни постове. Смея да твърдя, че повечето от нас са имали опит с подобен шеф поне веднъж в живота си.  

Да бъдеш лош шеф не означава просто, че вашите служители не харесват стила ви на управление и начина, по който се отнасяте с тях. Научно доказано е, че съществуват черти, които са характерни за всички неефективните лидери

Това са най-лошите типове шефове, които може да срещнете на работното място:

1. Пасивно-агресивният шеф или микромениджърът

Пасивно-агресивният шеф може да попречи на развитието на вашата кариера, без да прекрачи границата на доброто поведение и без да ви налага тормоз.Тези хора избягват дискусиите и конфронтациите лице в лице. Те дават неясна обратна връзка и пазят в тайна важна информация. Пасивно-агресивните хора обичат да прикриват своята враждебност с шеги и хумор.

В повечето случаи пасивно-агресивното поведение на шефовете е резултат на тяхното вярване, че могат да се справят по-добре от своите служители във всяка задача. Скорошно проучване на сайта за кариерно развитие Comparably, в което са участвали повече от 2000 служители от технологичния сектор, разкри най-честите оплаквания на служителите от техните шефове. На първо място, 39% от анкетираните са заявили, че имат проблем с шефовете, които са микромениджъри, на второ с 22% са „прекалено критичните“ ръководители, а на трето с 16% са шефовете, които „знаят всичко“.

Когато шефовете опитват да вършат работата на своите служители вместо тях, те не си остават време и енергия за да се фокусират върху по-голямата картина.

2. Шефът нарцис

Изследване, публикувано в академичния журнал Frontiers in Psychology, разкрива, че малката доза нарцисизъм може да бъде от полза за лидерите, но прекаленото може да наклони везната и да ги превърне в егоистични шефове, които се грижат само за себе си. Полезното количество нарцисизъм създава уверени и решителни шефове, докато прекомерното количество води до контрапродуктивно работно поведение и до подкопаване на усилията на другите.

По-старо проучване от 2013 г., публикувано в Journal of Economics, Business and Management Studieс, открива, че с повишаването на нивото на нарцисизъм у шефовете намалява ангажираността и мотивацията на служителите.

Нарцисизмът може да се превърне в сериозен проблем в съвременната работна среда с идването на милениълите, наричани още „поколението Аз“(родените през 80-те и 90-те години на 20-ти век), на лидерски позиции. Повечето изследвания показват, че представителите на това поколение са по-егоцентрични и по-разглезени.

3. Подлият шеф

Въпреки че някои шефове нямат нужните управленски умения, за да ръководят ефективно своя екип, това не означава, че те изпитват лоши чувства към своите служителите. Съществуват обаче и шефове, които изпитват удоволствие от това да тормозят и обиждат своите служилите. Тяхната единствена цел е да направят живота на другите непоносим.

Те често пренебрегват моралните и етичните норми, за да постигнат своите цели или да се представят добре пред по-висшестоящите ръководители на компанията. Подлият шеф не често си преписва заслугите за чуждата работа и обвинява другите за своите лични неуспехи.

4. Шефът психопат

Шефът психопат е може би най-вредният за служителите. Черти като липса на самоконтрол, импулсивност и склонност към манипулации могат да бъдат признаци, че имате работа с шеф психопат. Хората с психопатични наклонности често проявяват липса на съпричастност и загриженост за другите.  

Според проучване на Alliance Manchester Business School, повишаването на нивата на нарцисизъм и психопатия на работното място е пряко свързано с увеличени на случаите, в които служителите се оплакват от различни видове тормоз. Повечето от 1200-те служители, участвали в изследването, са заявили, че страдат от стрес и депресия на работното място.

Какво може да направите, за да се справите с тези шефове? Това е тема за отделна дискусия, но най-кратко казано, имате два варианта – да споделите проблемите си с мениджърите на по-високите нива или да потърсите друга работа.

Ако пък сте един от тези мениджъри или шефове, имате доста работа за вършене. Мое би сте склонни да подлагате на строг контрол всяко действие на вашите служители или не изпитвате никаква съпричастност към техните проблеми и неволи. Без значение какъв точно е проблемът, потърсете помощ от ментор или професионален консултант, който да ви помогне да откриете причината за вашето поведение. От това ще спечелите не само вие, но и вашите служители.  

Джон Бойтнот, журналист и дигитален консултант, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ