Колонката на Ричард Брансън: 4 неща, които никога няма да научите в университета
Младите предприемачи често ме питат дали трябва да имат диплома от университет, за да започнат стартъп.
Аз съм научил много, откакто излязох завинаги от класната стая, включително, че в бизнеса нищо не може да се сравни с опита от самата работа.
Така че винаги ги съветвам да избягват дългите и скъпи пътувания през системата на висшето образование. Най-ценната стока, която всеки има, е неговото собствено време. И то не бива да бъде губено в учене, което няма да върне направената в него инвестиция.
За хората, които се надяват да навлязат в професии като математиката или точните науки, университетът може да бъде най-доброто място да натрупат база от знания. Но за всички останали има по пряк път. Като тези четири важни урока, които научих на работа и които не бих могъл да науча в университета.
1. НИЩО НЕ МОЖЕ ДА СЕ СРАВНИ С ВСЕКИДНЕВНИТЕ ТЕСТОВЕ В БИЗНЕСА
Никой не може да отрече, че вземането на безкрайни изпити в университета е стресово начинание. За да се справя добре, човек трябва да полага сериозни усилия. Но при младите предприемачи всичкото това напрежение може да се използва за нещо по-смислено като развитието на собствена компания.
Бях малко срамежлив, когато започнах в бизнеса. И мисълта непрекъснато да организирам срещи, да предлагам идеи и да управлявам екип беше доста обезсърчаваща. Разбира се, участието в упражнения в университета по теми като как да направим страхотна презентация или да управляваме компания не пречи. Но единствения начин човек да се научи на нещо е като го прави практически.
Независимо дали имат формалното обучение по бизнес мениджмънт или не, всички предприемачи се учат от опити и грешки. Когато човек разбира по трудния начин какво работи и какво не, той изглажда стила си и пораства. Дори става по-самоуверен. Стоенето в университетски зали, слушането на лекции с години на мен лично ми изглежда странна идея.
2. ПРИКЛЮЧЕНСКИЯТ ДУХ Е РЕШАВАЩ
За да работиш като предприемач се изисква да си, или да станеш истински приключенец. Трябва да се учиш на всичко, от което можеш и да събираш широк кръг от приятели и познати, които работят по подобни на твоите проблеми. Тези хора е добре да бъдат от различни места и от различни бизнеси.
Моите родители ме окуражаваха да изследвам света от малък и съм забелязал, че много предприемачи са любознателни и смели. Тези качества имат и служителите ни във Virgin, които се проявяват винаги, когато стартираме нов бизнес или навлизаме на нов пазар. Ние насърчаваме нашите служители да излизат от офисите, да се срещат с различни хора и да правят свои собствени изследвания.
Много студенти работят усилено, за да си създадат социални контакти в университета. Но това е сравнително малък терен за общуване. Там, освен това, може да има съвсем ограничени възможности за пътуване и за срещи с хора извън кампуса.
3. СПЕЦИАЛИЗАЦИЯТА НЕ ВИНАГИ Е ДОБРА ИДЕЯ.
След като сте стартирали един бизнес, ще разберете колко често доброто познаване на една индустрия ще ви помогне в друга.
През 80-те години Virgin беше компания основно известна в музикалния бранш. Така че когато обявихме, че стартираме авиолиния, много хора смятаха, че нямаме идея с какво се захващаме и че бизнес начинанието ни най-вероятно ще се провали.
Но ние имахме едно много ценно умение - знаехме как да забавляваме хората. И впрегнахме тези знания по време на нашите полети, за да създадем нови преживявания за пътниците. Бизнесът, който създадохме с Virgin Atlantic, беше забавляващ и готин. И ние заехме важна ниша в една вече установена индустрия.
Нашата свежа гледна точка може би бе причината да успеем.
4. УЧЕНЕТО Е ЦЯЛ ЖИВОТ.
Всички индустрии се променят рязко заради технологичния напредък, който ускорява иновациите с безпрецедентна скорост. Всеки човек, който иска да успява в бизнеса, трябва да бъде подготвен да се учи всеки ден, за да се адаптира и да бъде в крак с всичко ново.
През последните няколко години съм инвестирал в много технологични стартъпи. Слушането на бизнес концепции, срещите с хората зад тях и ученето как тези неща работят, ми помогнаха да се образовам за тези вълнуващи нови сектори. Продължавайте да провокирате това, което ви е на сърцето и ще научите много.
За да разбере нещо истински, човек често трябва да го изживее, вместо само да чете за него.
***
Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.
© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)
СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.