Колонката на Ричард Брансън: Имате ли план "Б"?
Въпрос: Има ли място в днешния свят за предприемачи, които искат да създадат компании, предизвикващи статуквото и разбиващи правилата, като същевременно с това реализират печалба?
Хауърд Колин
Отговор: Да, абсолютно. Всъщност, предизвикването на статуквото е ключът към дългосрочната рентабилност. Ако собствениците на бизнес искат техните компании да бъдат конкурентноспособни в следващите пет години или пет десетилетия, те трябва бързо да се научат да мислят извън кутията.
Всяка една компанията трябва да си постави за цел да предизвиква статуквото и да надминава очакванията. Фирмите трябва да приемат, че работното място вече не е такова, каквото е било някога и че нуждите на хората, които работят за тях, се променят постоянно и с огромна скорост. Комбинацията от технологичния напредък и по-доброто разбиране на нуждите на служителите превърнаха по-гъвкавите условия на труд в нещо нормално. Концепцията за 8-часов работен ден, от понеделник до петък, започва да изглежда доста остаряла и изчерпана.
Умните предприемачи развиват по-добри начини за правене на бизнес, като поставят на централно място технологичното развитие, благосъстоянието на своите служители и здравето на планетата. Обичам да наричам подходът, в който единствената цел на компаниите е печалбата, като „План А“. Тази стратегия вече не е приемлива. Нуждаем се от план Б.
През 2013 г. Virgin Unite успя да събере някои от най-успешните бизнес лидери, за да създаде B Team инициативата с нестопанска цел. Като съпредседател работих по развитието на мисията, която бе да насърчава предприемачите, които искат да изградят по-добър начин за правене на бизнес, насочен към нуждите на хората и грижата за природата. Още от първия ден, B Team работим усърдно, за да разберем защо някои компании продължават да следват нерентабилни практики и да ги убедим да приложат нови подходи. Много бързо получихме огромна подкрепа и конструктивна критика. Всичко това ни помогна да достигнем до милиони предприемачи, които се ангажираха да приложат по-добър начин за правене на бизнес в своите компании.
Опитът ми с Virgin ме научи, че компаниите, които желаят да се променят, са тези, които разбират, че в дългосрочен план това, което е по-добро за планетата и хората, е по-добро и за бизнеса. Убеден съм че през следващите няколко години ще успеем да съберем една критична маса от лидери, възприели този начин на мислене, и ще достигнем точка на пречупване, която ще превърне този подход в новото статукво.
Във Virgin се стараем да дадем пример на останалите, като създаваме гъвкави условия на работа – нашите служители непрекъснато търсят нови възможности за това как, къде и кога да работят. Въпреки разнообразието от компании във Virgin Group, които имат различни правила, политики и практики, ние вярваме, че хората трябва да бъдат насърчавани да работят където и както пожелаят, за да постигнат възможно най-добрите резултати. Независимо дали става въпрос за близко сътрудничество между отделни екипи, работа от вкъщи или четиридневна работна седмица, ние винаги подкрепя нашите служители.
Приканям всички компании да опитат да приложат по-гъвкави условия на труд на работното място. Подходете непредубедено към иновациите и се консултирайте със служителите си за ефективността на всеки подход. Позволете си да бъдете изненадани. Концентрирайте се върху резултатите, а не върху очакванията.
Един от ключовите фактори за създаването на този изцяло нов бизнес свят идва от ефектът, който новите технологии имаха върху взаимоотношенията между служител и работодател. Предвид множеството възможности за връзка и изкушенията на културата „винаги на линия“, много важно е мениджърите да осъзнават, че новите технологии ни предоставят възможността да работим по-умно и по-продуктивно, а не по-дълго и по-усилено. Културата на компанията трябва да идва от върха: Ако искате вашите служители да се държат по определен начин, трябва да дадете личен пример, в противен случай хората ще прегорят, тяхната страст ще изчезне и производителността им ще спадне.
С развитието на интелигентните технологии, като изкуствения интелект и виртуалната реалност, много индустрии отчитат драстично повишаване на продуктивността и рязко намаление на зависимостта от човешкия труд. Макар че тези промени са вълнуващи, компаниите ще бъдат изправени пред сериозни рискове, ако не подходят внимателно и отговорно към иновациите.
Има много неща, на които трябва да се отдели специално внимание, докато светът около нас се променя. На първо място обаче винаги трябва да бъде една цел: хората да бъдат щастливи и планетата ни да бъде чиста и зелена.
Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.
© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)
СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.