Колонката на Ричард Брансън: Стъпка по стъпка

Колонката на Ричард Брансън: Стъпка по стъпка

Въпрос: Имам бизнес идея, която започнах да разработвам още докато бях в университета. Проведох необходимите проучвания на пазара и знам, че моят бизнес отговори на нуждите на много хора. Всъщност, аз съм напълно сигурна, че той ще бъде огромен успех. 

Какво бихте ме посъветвали да направя? Имам идея, проучвания и бизнес план. Това, което нямам, са пари за инвестиции и представа как да продължа напред. Разгледах няколко плана за бизнес заеми, но всичко ми изглежда прекалено сложно и объркано. Какво бихте направили на мое място?

– Натали Инглиш, Великобритания

Отговор: Натали, от прочетеното ми изглежда, че си в отлична позиция. Бих искал и аз да бъда на сто процента сигурен, че един нов бизнес ще бъде успешен!

Въпреки че не зная какви са спецификите около твоето бизнес начинание, мога да ти препоръчам да последваш пътя, който измина победителят в нашия конкурс за стартъпи във Virgin. Някои от стъпките, които предприе този млад бизнесмен може да ти бъдат от полза.

Virgin Media Business проведе поредица от конкурси в градове във Великобритания и Ирландия, като част от своята инициатива Voom Tour, които дадоха шанс на местни предприемачи да представят своите идеи пред група от инвеститори.   

Победителят в Бирмингам беше Project Jackfruit, стартъп, ориентиран към веганите, който продава различни по вкус предварително опаковани варианти на едноименния плод (джакфрут или индийско хлебно дърво), идващ от Южна Азия и с потенциал да бъде използван като алтернатива на месото.

Аби Робъртсън и Джордан Грейсън, младата двойка, която стои зад проекта, не само че направи страхотна презентация, но и предприе необходимите стъпки, за да гарантира, че техният бизнес напредва в правилната посока.

Подобно на теб, те имаха печеливша идея, но не и достатъчно пари, за да я превърнат в реалност. Вместо да се осланят само на страхотната си идея, Аби и Джордан са решили да използват своите приятели и семейство, сред които има както вегани, така и хора, които ядат месо, за дегустатори. По този начин те са успели да разберат кои вкусове са най-харесвани и какви корекции трябва да бъдат направени в процеса на готвене.

След първоначалните тестове, Аби и Джордан са успели да съберат достатъчно пари, за да представят своя продукт на фестивал за вегански храни. За тях това е бил моментът на истината. Двамата са били наясно с факта, че хората харесват тяхната храна, но не са знаели дали това ще бъде достатъчно, за да купят техния продукт.

Отговорът беше „да“, Аби и Джордан успяха да продадат няколкостотин ястия. Освен това, те получиха ценна обратна връзка с клиентите, която им позволи да добавят нови вкусове в своята продуктова гама. Печалбите от фестивала позволиха на младата двойка да инвестира в други аспекти на бизнеса си, като брандиране, производство и дистрибуция.

Когато дойде времето да представят своя проект на конкурса на Voom Tour в Бирмингам, Аби и Джордан вече имаха лоялна база от клиенти и купчина от пазарни проучвания, които потвърждават рентабилността на техния бизнес. Това изигра ключова роля в решението на инвеститорите да обявят Project Jackfruit за победител и да се ангажират с допълнителни финансова подкрепа.

Преди победата им във Voom, Аби и Джордан стартираха онлайн кампания за набиране на средства, за да се възползват от набраната инерция от фестивала за вегански храни. Призът, който спечелиха в Бирмингам, показа на всички, че бизнесът им е има бъдеще и може да бъде истински успех, а това е изключително важно, когато искате непознати хора да инвестират във вашия проект.

Същата логика може да бъде приложена и в следващият етап от цикъла на финансира на един стартъп: когато една инвеститорска компания забележи, че сте провели успешна кампания за публично финансира, тя ще разбере, че бизнесът ви е спечелил множество лоялни последователи, а това ще я направи по-склонна да инвестира в него.

Получаването на подкрепа от голям инвеститор или убеждаването на стотици хора в качеството на вашия продукт може да изглежда изключително трудно, но както показва Project Jackfruti, има няколко сравнително лесни стъпки, които може да предприемеш, за да стигнеш до там. Нещо повече, много основни стъпки в изграждането на бизнес, като например създаването на уебсайт, не изискват много пари.

Би било глупаво обаче да мислим, че единствените проблеми, пред които трябва да се изправят младите предприемачи, са от финансово естество. Затова бих ти препоръчал да си потърсиш ментор, който да те напътства в началото. За предпочитане е човек, който има опит в индустрията, към която си се насочила.

Намирането на наставник не е толкова сложно, колкото си мислите. Аз съм бил ментор на много предприемачи и спокойно мога да заявя, че това е двупосочен процес, или с други думи, и двете страни може да спечелят и да научат много от него. Всеки предприемач, който разбира от правенето на бизнес, ще приеме поканата да бъде ментор на млад и неопитен талант. Ако наистина хареса вашата идея, той може дори да инвестира в нея!

Натали, ако живееш в Шотландия или Англия, бих ти препоръчал да се свържеш с с Virgin StartUp, нашата нестопанска компания, която помага на млади предприемачи. Наред с предлагането на заеми с ниски лихви за новосъздадени фирми, Virgin StartUP може да те насочи към подходящ ментор.

Ако идеята ти е толкова добра, колкото мислиш, липсата на финанси няма да те спре, стига да работиш усилено и да търсиш помощ от правилните хора.

Успех!

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ