Грижата за служителите е вид грижа за обществото

Грижата за служителите е вид грижа за обществото

Грижата за служителите е вид грижа за обществото

Как ще изглежда бизнесът след кризата, ако най-важните инвестиции - инвестициите в човешки капитал минат в режим "икономии" заради COVID-19? Пазарът се сви, но не и новите възможности. До тях обаче се стига през силни и смели идеи, които идват от хората, обвързани искрено с бранда, за който работят. Изграждането и налагането на силни работодателски марки е традиционна тема на списание „Мениджър” от години и специален проект в най-новия брой на изданието, изследващ как кризисната концепция "Save People. Save Business" помага на индустриите не просто да оцеляват в условия на заключена икономика, но и да излизат по-устойчиви и мобилизирани от изпитанията.  Списание посвещава на тази тема  цялата 2020 година и заедно с "Мениджър Нюз" ще споделя добрите примери в България.

***

Едно от важните неща в условия на криза е да създадеш усещане за сигурност на служителите си, казва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“

- Какво отличава добрия работодател във време на криза?

- Често казваме, че хората се доказват най-добре в трудните моменти. С пълна сила това важи и за компаниите. Дали те са добри работодатели, или не, си личи най-вече когато са изправени пред предизвикателства. Защото на думи всичко е някак лесно, но истинската проверка идва, когато трябва да действаме, и то извън нормалната и спокойна обстановка. Извънредното положение се оказа именно този лакмус за компаниите, който тества можем ли да реагираме бързо и комплексно, можем ли да заставаме зад решенията си. За мен това, което отличава добрия работодател в условия на криза, е преди всичко неговата отговорност – ясното съзнание, че трябва да поставя сигурността на хората на първо място и с всяко свое действие да засвидетелства, че те са най-важните.

Това винаги е бил и принципът, който ние в „Лидл България“ сме следвали и на който не изневерихме дори за секунда. Извънредната ситуация изискваше от нас ясни и конкретни действия, бързи реакции и качества като смелост, организираност и последователност, но преди всичко истинска грижа към служителите и обществото. Защото грижата за служителите е една от проявите на отговорност и към обществото.

- Кои от механизмите и мерките, които приложихте в извънредната ситуация, се доказаха като най-ефективни?

- Едно от най-важните неща по принцип – а в условия на криза става още по-важно – е правилната комуникация към хората. Как ще подходиш към тях? Как ще им обясниш ситуацията и мерките, които ще вземеш? В условия на криза не може да си позволиш да мълчиш – трябва да се изправиш пред хората и ясно и последователно да говориш с тях. Не само да ги информираш какво се случва, но и да им обясниш всички промени, които предстоят, да им създадеш усещане за сигурност и спокойствие, за да продължат да те следват дори в трудните моменти. Ето затова от самото начало на кризата досега комуникацията ни към служителите е изключително последователна.

За хората на първа линия – колегите във филиалите и складовите ни бази, беше изключително важно да знаят, че не трябва да се притесняват за своята сигурност, за работните си места и че дори в условия на криза може да разчитат на стабилността на компанията. Това послание стигна до тях не само като обръщение от цялото ръководство. Увериха се в него по въведените защитни мерки и осигурените предпазни средства, по пълните със стоки рафтове, а и с бонусите, които получиха за неимоверните си усилия в най-натоварените моменти. Виждаха и че не са сами на първа линия, защото ние като управители и техните ръководители също неведнъж бяхме до тях. Това също е силно мотивиращо – да видиш, че хората, които те управляват, не стоят някъде далеч по високите етажи, а реално застават до теб.

Разбира се, с приоритетен фокус бяха мерките с грижа за здравето и безопасността на всички наши служители: осигуряване на дезинфектанти, ръкавици, маски, PVC прегради в магазините ни, постоянна дезинфекция на помещенията.

Осигурихме имуностимулант за 2-месечен прием за всички наши служители.

С обявяването на извънредното положение служителите в административните ни офиси започнаха да работят от вкъщи. Предстои тяхното постепенно завръщане в офисите, но при определени условия и при завишени мерки за сигурност. За период от над 3 месеца те ще бъдат разделени на екипи, като ще се ротират на седмична база, за да се опитаме максимално дълго да запазим ефекта от мерките.

Променихме и основни HR процеси. Въведохме изцяло онлайн процедура за подбор на кандидатите, за да се погрижим както за тяхната сигурност, така и за сигурността на служителите ни. COVID-19 наложи и много по-цялостни стратегически промени, за да подсигурим нормалното функциониране на бизнеса в новата реалност. Тях също комуникирахме, като ги преведохме на езика на различните нива в компанията, за да знаят какво на практика означава това за тях и за да сме сигурни, че всички са разбрали правилно целта и смисъла на тези промени, но и своята роля и отговорност в изпълнението им.

- Какви нови уроци за успешни взаимоотношения със служителите научихте през последните месеци?

- Тези времена ни припомниха колко много сме свързани всички и че ако не можем да разчитаме един на друг, трудно ще оцелеем. Затова вярвам, че работодателите, които общуват пълноценно със своите служители, застават до тях в трудни моменти и споделят с тях своята визия за бъдещото развитие на компанията, ще могат дългосрочно да разчитат на тяхната лоялност и доверие.

Кризата ни припомни и друга важна житейска истина – не е важно какво казваш, а какви са делата ти. В началото на тази година „Лидл България“ бе отличена с международния сертификат TOP Employer. За нас това е изключително важно признание. Първо, защото от всички 32 страни, в които Lidl присъства, България е една от 14-те държави, получила това отличие. И второ, защото е международно и наистина авторитетно признание, че прилагаме стандарти и HR практики, сравними с тези във Франция, Италия или Белгия. Вярвам, че с всичко, което направихме и показахме като компания през последните месеци, сме защитили отличието „ТОП работодател“. Затова се надявам, че когато след време получим отново важна награда или признание като това, то ще резонира у хората с конкретни действия и те ще знаят, че наистина сме го заслужили – не с думи, а с дела. Защото това е, което остава.

Автор: Нина Панова. Текстът е от новия брой на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ