Първият път, когато се наложи да уволните някого...

Първият път, когато се наложи да уволните някого...

Дори и най-опитни лидери изпитват неудобство и притеснение, когато им се налага да уволнят някого.

Даже и в случаите, когато служителят напълно си го е заслужил, освобождаването на човек от работа е сред най-трудните задачи, пред които всеки лидер трябва да се изправи.

Нормално е този процес да ви притеснява.

Напрежението и стреса, които изпитвате при мисълта, че сте на път да уволните ваш служител, показват, че имате сърце и че не сте безразлични към съдбите на хората, които работят за вас. В края на краищата, вие сте на път да преобърнете нечий свят с краката нагоре. Всеки добър шеф има достатъчно сила, за да уволни свой служител, но и достатъчно човещина, за да разбере колко тежко и смущаващо може да бъде това за него. 

Ако опитаме да погледнем от позитивната страна на нещата, много хора намират успеха, след като бъдат освободени от дадена позиция. Години по-късно, те ще гледат на този толкова неприятен инцидент, като на ключов момент в развитието на тяхната кариера. 

Всичко това, обаче не прави срещата с нищо неподозиращия служител по-малко тежка. За да превърнете тази ужасна ситуация в по-приемлива и да намалите стреса, може да използвате тези 3 съвета, събрани от мои клиенти с дълъг опит в сферата на мениджмънта, които си спомнят с неохота първия път, когато им се е наложило да уволнят свои служител.

1. Придържайте се към фактите

Колкото и да са опитвали да олекотят процеса на уволнение, използвайки по-неглижирано и приятелско отношение, повечето лидери признават, че този подход чисто и просто не работи.

Вашата задача е да информирате служителя какво точно се случва, какво може да очаква и каква е  причината да изгуби работата си. Яснотата ще му помогне да започне процеса на забравяне и да продължи напред.  

Нищо не прави тази, така или иначе трудна среща още по-неприятна, колкото един слаб и несигурен мениджър, който е прекалено зает да се опитва да смекчи обстоятелствата около уволнението.

Казвайки нещо от рода на: „Ще трябва да ви освободим от работа, тъй като не сте успели да покриете минималните изисквания за производителност“, може да звучи грубо, но то е много по-честно и ясно от изречение като: „Виждам, че наистина сте се постарали да усвоите работата и ми се иска да бяхме в състояние да ви позволим да продължите своето развитие, но ще ни се наложи да направим някои промени, които ще ви повлияят.“

Покажете нужното уважение към интелекта на вашия служител и му кажете това, което трябва да знае, без да увъртате. Ако вие бяхте на неговото място, бихте искали нещата да бъдат точни, кратки и ясни.

2. Не забравяйте, че ако чувствате вина, не означава, че носите отговорност

Току-що сте взели решение, което е преобърнало нечий живот. Той ще трябва да започне от нулата и отново да извърши всички онези неща, характерни за процеса на търсене на работа.

Ще трябва да се сбогува с приятели и да се справи с куп чувства, произтичащи от неговия неуспех. Промяната е неизбежна, а както знаем, повечето хора не обичат срещите с несигурното и непознатото.

Истината, обаче е, че вие не сте виновни за случилото се. Ролята ви като шеф, е да контролирате и оценявате представянето на вашите служители. Те трябва да изпълняват работата си в съответствие с нормите и очакванията, които компанията им възлага. Дали са успели да покрият изискванията, или не, зависи изцяло от тях.

3. Осъзнайте, че взаимоотношенията ви ще се променят

Бъдете готови да се изправите пред гнева (или най-малко неодобрението) на човека, когото ще уволните, както и срещу негативните реакции на неговите приятели и съдружници. И тук не става въпрос за кратък изблик на нервност, а за нанесена дългосрочна щета върху вашите взаимоотношения.

Напълно възможно е да се сблъскате с този човек и в бъдеще, като най-вероятно той или тя няма да бъде особено щастлив/а да ви види отново.

Важно е да не забравяте, че целта ви не е да бъдете най-добрите приятели с вашите служители, а да спечелите тяхното уважение с помощта на справедливи, честни, компетентни и последователни действия на работното място.

В същото време, вие сте просто човек. Трудно е да гледате как ваш служител преминава през нещо толкова трудно и неприятно. Важно е, обаче да помните, че така както не носите отговорност за чуждите неуспехи, не е и ваша работа да „решавате" чуждите проблеми.

Да запазите спокойствие, изправени пред една изключително емоционална ситуация, е не само признак на висок професионализъм, но и най-полезното нещо, което може да направите в този момент.

Освен това, не опитвайте да избягвате негативната реакция, преписвайки решението на някой друг. Фрази като „Това не е мой избор..“ или „Ако зависеше от мен…“, просто объркват хората и внасят допълнително напрежение. Да изгубиш работата си е изключително неприятно, но да не знаеш чие е било решението и какви са причините, е още по-лошо. 

Ако вашата работа е да оценявате и контролирате производителността  на даден отдел, рано или късно, ще ви се наложи да уволните човек, който не покрива нормативите. И да, истина е, че почти всеки помни деня в който е бил освободен от работа.

Затова е важно да се отнасяте към човека и самия процес с уважение, смирение и състрадание. Не може да предвидите или пък да промените начина, по който новината ще се отрази на уволнения служител, но може да контролирате вашите действате, така че да направите това преживяване по-малко стресиращо както за него, така и за вас.

Джим Морис, автор на книгата „The Five Insights of Enduring Leaders“, за TheMuse.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ