Наемай бързо, уволнявай още по-бързо? Не винаги

Наемай бързо, уволнявай още по-бързо? Не винаги

Много предприемачи днес вярват в мантрата "Наемай бързо, уволнявай още по-бързо!“. Като се има предвид, че процесът по назначаване на нови  служители никога не е перфектен, то светкавичното отстраняване на работници, които са се доказали като неефективни, изглежда като най-логичния поход, особено в ситуация като настоящата. Както казват от Американската Асоциация по мениджмънт: „Наемането на грешен човек е разбираемо, но бездействието след тази грешка струва скъпо на организацията“. За да затвърдя тази тези мога да цитирам и редица основатели на стартиращи компании, които не веднъж са ми казвали , че „ако не искаш да уволняваш хора, не трябва да се занимаваш с предприемачеството“.

Казано с други думи, уволняването на хората, които не се доказват веднага като полезни е правилният подход за защита на бизнеса. Да, ама не. Или поне не винаги.

Понякога търсенето на доброто в хората, на техните качества и силни страни, преди самите те да са ги открили в себе си, осигурява искрата, от която те имат нужда, за да разкрият пълния си потенциал.

Вземете за пример 5-годишният Финикс от Орландо, който е на изпит за получаване на колан по карате. Последната част от изпита включва счупването на дъска с крак. Всички други ученици са преминали теста, но малкият Финикс не може да го преодолее.

Както се вижда от видеото, първият опит на Финикс далеч не е  перфектен, ако може да се каже подобно нещо за 5-годишно дете. Той пада на земята и очите му се изпълват със сълзи. Следващият опит не е много по-добър, а при третия той се разплаква. От видяното дотук може да се направи заключението, че той просто не разполага с нужните умения или сила, за да преодолее изпитанието.

Неговият треньор обаче не се отказва. Вместо просто да го пришпорва, учителят му помага да коригира стойката си и дава нужното време на останалите ученици, за да насърчат малкия Финикс. Следващият удар е по-добър от първите, а този след него счупва дъската.Финикс преодоля изпитанието. Той просто имаше нужда от още малко обучение и от подкрепата на своите „колеги“ и „шеф“.

Помислете върху това - дори най-зле представящите се служители в работата се справят добре в нещо. Всеки заслужава неговите усилия да бъдат ценени. Успехите на талантливите служители са лесни за отбелязване, тъй като те обикновено са по-впечатляващи. Не по-малко важно обаче о отдаването на признание за работата на всички останали, работата, от която зависи цялата компания.

Много малко хора  опитват да търсят причини за похвала на човек, който просто покрива минималните изисквания. Работа е там, че дори няколко дори думи, особено ако са изречени пред другите, могат да бъдат катализатор на промяна, която да превърне този обикновен работник в суперзвездата в офиса.

Още по-малко са мениджърите, които търсят начини да похвалят служител, който не покрива дори минималните стандарти, макар че това признание може да доведе до пълна промяна в неговото поведение, ангажираност и мотивация.

Повечето хора не искат да се представят зле. Служителите, които умишлено саботират работата на совите колеги, са едно изключително малко на брой. В повечето случи на хората, които не се справят с работата, просто им липсва нещо – било то липса на обучение или нужда от насърчаване. А може би и малко помощ, каквото учителят на Финикс очевидно му дава. От видеото може да се разбере, че той упражнява натиск върху дъската с ръце, за да я направи по-лесна за счупване. Той не просто иска ученикът му да успее, а дава всичко от себе си, за да стане това факт, защото в крайна сметка успехът ражда увереност, а тя води до нови победи. Един цикъл на растеж, които никога няма да се случи, ако уволните ваш служител прекалено бързо.

..............

Джеф Хейдън за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ