Напускането е заразно, защитата е във ваши ръце
Когато един служител ви даде предизвестие за напускане, бъдете готови неговият пример бъде последван от още няколко работника.
Напускането е заразен феномен, който засяга не само компаниите с лошо управление, ниски заплати или други незадоволителни показатели, които могат да накарат работниците да напуснат кораба.
„Ние сме много социални същества и сме склонни да вземаме пример от действията на хората около нас“, казва Мери-Клеър Рейс, организационен психолог и главен директор по иновациите в консултантската компания за човешки ресурси LHH.
В ситуации, при които има много неясноти, съмнения и колебания, като например настоящият ни живот, белязан от пандемията от COVID-19, хората са по-склонни да взимат решения на база на действията на другите. Това вероятно е и една от основни причини за т.нар „Голямо напускане“, което Рейс предпочита да нарича „Голямата преоценка“.
Когато един служител напусне работа, негов колега с подобно ниво на компетентност може да счете това за знак, че има предлагане на позиции. Когато мениджър напусне работа, неговите подчинени може да се почувстват по-малко обвързани с работата си, или пък да не харесат новото ръководство“, добавя Денис Русо, професор по организационно поведение и обществена политика в Tepper School of Business към университета Карнеги Мелън.
Според нея масовото напускане може да се счита за „вирусно“ събитие, ако хората, които подават оставки, имат някакви контакти помежду си.
Макар че има много фактори, които могат да доведат до разпространение на „заразата на напускането“, това далеч не е неизбежно. Ето няколко тактики, които могат да ви помогнат да предотвратите такава ситуация във вашата компания.
Проверявайте нагласите
Ако вашите работници са неангажирани и разочаровани от работата, трябва да очаквате, че не след дълго ще последват оставки. „Ако лидерът не е наясно с начина, по който хората в тази работна група възприемат организацията и нейното отношение към тях, той не са много добър лидер“, казва Русо.
Сет Бесмертник, който е главен изпълнителен директор на компанията за маркетингови технологии Conductor, обаче посочва, че „вирусът на напускането“ не подминава и компаниите, чиито служители като цяло са доволни от работата. Той е научил това, след като изключително ниският процент на текучество в неговата компания се е удвоил по време на пандемията – нещо, което се случи с много фирми в технологичния сектор. Компанията организира изходящи интервюта и насърчава напускащите служители да споделят причините за своето решение. Ако има нещо, което компанията може да направи, за да подобри средата на работа, то лидерите трябва да са наясно с това. „Мисля, че прозрачността, комуникацията и отбелязването на постиженията винаги си струват и в крайна сметка са от полза за компанията в в дългосрочен план“, казва Бесмертник.
Обърнете внимание на отношенията между служителите
„Една от причините, поради които оставаме на работа на конкретно място, са приятелските отношения, които сме изградили с колегите си“, казва Дан Къмбърланд, главен изпълнителен директор на компания UpsideBuilders, която се занимава със софтуер за работа от разстояние. Той обяснява, че ако най-добрият приятел в работата на даден служител напусне, то мениджърите не трябва да се изненадват, ако този работник го последва. Според него най-добрият начин да се противодейства на тази тенденция преминава през осигуряването на повече подкрепа за служителите, които все още не са напуснали.
„Аз не мога заменя най-добрият им приятел. Освен това, ние сме компания, фокусирана върху работата от разстояние, така че понякога човек може да се чувства самотен“, споделя той. „Трябва да се запитате: „Как мога да водя повече диалог с тези хора, които биват изоставени от приятелите си, и как мога да им помогна да се приспособят към това?“. В крайна сметка те или ще си върнат мотивацията за работа или ще напуснат, но подобрената подкрепа определено увеличава вероятността да се случи първото“, казва Къмбърланд.
Бъдете реалисти по отношение на прехвърлянето на работното натоварване
Когато един служител подаде оставката си, други работници неизбежно се сблъскват с повишено натоварването – временно или по-продължително в зависимост от това колко бързо може да бъде заменен напусналият им колега. „Ние сме малка компания, така че всички споделяме натоварването“, разказва Къмбърланд. „Важно е да се водят разговори за натоварването. Хората го усещат най-силно, когато не получават признание за допълнителната работа, с която са се захванали. Бъдете прозрачни с подчинените си, когато говорите за поемането на допълнителни ангажименти. Важно е техните усилия да бъдат компенсирани подобаващо. Ако е възможно, намалете част от другите им задължения“, съветва той.
Инвестирайте във вашите служители
От началото на пандемията Conductor въведе опция за хибриден модел на работа, създаде седмични уелнес класове и се регистрира в Coursera, за да даде на служителите достъп до курсове, с помощта на които да придобият нови знания и да усъвършенстват уменията си. „Прекарахме много време в размишления за това какво можем да направим повече за хората“, казва Бесмертник. Въпреки че текучеството в компанията се е увеличило, изпълнителният директор в крайна сметка гледа на „Голямото напускане“ като на възможност за привличане на нови, талантливи служители, които напускат други фирми.
„Инвестициите в служителите допринасят за създаването на позитивна фирмена култура във време, когато много работници преоценяват избора си на кариера. Търсенето на възможности за кариерно развитие е много голямо, като организациите трябва да се фокусират върху предлагането на такива опции. Ако не го направят, хората ще го потърсят на друго място“, казва Рейс.
……………
Ребека Дечински за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.