Устойчиво развитие в трудни времена

Устойчиво развитие в трудни времена

В края на януари 2022 г. „Kaufland България“ получи отличието Top Employer за четвърта поредна година. Сертификатът се издава от независимия Top Employers Institute след детайлен одит на процесите в компанията. Във всяка от последните четири години тя подобрява резултатите си и общият напредък за този период е 25%. През 2022 г. най-добро представяне бележат областите на „Привличане на таланти“, „Удовлетвореност на екипа“, „Стратегия за управление на човешкия ресурс“ и „Работодателски имидж“. Каква е успешната формула за надграждането на постиженията в тази област, разказва Милена Караилиева, директор „Човешки ресурси“ в „Kaufland България“

- Какво означават тези подобрения за компанията? 

- Тази сертификация е изключително важна за нас, защото ни сравнява не само с български, но и с международни фирми – с над 1800 компании от 120 държави. Усилията и времето за подготовка, което е близо шест месеца, си заслужават, защото всяка година от 2019 г. насам виждаме, че сме съизмерими с най-добрите стандарти в областта на човешките ресурси в цял свят, дори ги водим. Интересното, което се открои от резултатите ни този път, е, че оценката ни по някои от най-значимите критерии е подобрена, от една страна, в сравнение със собствения ни резултат от предходната година, от друга, надхвърля бенчмарка при компаниите в ритейл сектора и от трета – при всички одитирани компании по света. Това ще рече, че в споменатите области сме дали лидерска заявка. Вярваме, че успешната сертификация валидира стандартите ни на работа пред нашия екип, но и пред всички кандидати за работа и потенциални наши служители – че желаната от тях компания е възможно най-добрият избор.

- Как съумявате да го постигнете в една нелека ситуация с пазара на труда?

- Това признание е съвкупност от последователни политики и усилия в разнообразни посоки от сферата на човешките ресурси и то не се постига бързо. В самия анализ, който експертите правят за нас, са включени 20 области, по които се одитира степента на съответствие с техните изисквания. Ключов момент в целите ни по отношение на екипа е да предлагаме конкурентно заплащане и модерни условия; да не съкращаваме хора вследствие на пандемията, а дори напротив – да се разрастваме, което постигаме успешно през последните две години. Всяка година актуализираме възнагражденията, сравняваме ги с тези на пазара и се стремим да осигуряваме заплащане над средното за пазара. През 2021 г. сме увеличили със 7% възнагражденията на хората в хипермаркетите ни, които съставят най-голямото ни ядро. В допълнение към това инвестирахме 6,8 млн. лв. в социални придобивки и разширихме пакета на допълнителното здравно осигуряване, което смятаме за повече от важно в настоящата ситуация в обществото. Тази мярка бе част от подобряване на набора ни от 15 социални придобивки. Близо 20 млн. лв. са инвестициите ни и в осигуровки през изминалата година.

- Къде стоят нематериалните стимули в това уравнение?

- Ключът е в синхрона между едните и другите – материалните и нематериалните стимули, – за да смятаме, че един работодател е желан и служителите биха искали да продължат своя кариерен път с него в дългосрочен план. А това се постига именно когато се открие правилният баланс между удовлетвореността от процесите в компанията, работата в екип, взаимоотношенията с ръководителите и признанието, балансът между работа и личен живот, възможностите за развитие и обученията, които компанията предлага, и др. Признанието от Top Employers Institute за нас означава, че успешно съчетаваме всички тези фактори.

Стремим се да се отличаваме с усилията си да развиваме екипа. Над 80% от нашите ръководители са вътрешно промотирани. През последните няколко години като много важен фактор да бъдем предпочитан работодател се очертаха именно ръководният стил и културата на работа, които поощряваме. Разбира се, обучителните програми са за всички. Нека дам пример: 6250 колеги от „Kaufland България“ са имали възможност да бъдат обучени в разнообразни теми, част от над 110 обучителни програми през 2021 г. В обученията на хората в този период сме инвестирали 300 хил. лв. и вярваме, че това е един много силен стимул за високата ангажираност и удовлетвореност на екипа. Повече от половината ни колеги, или 57%, са в компанията над 3 години, а резултатите от последното проучване на мнението на служителите в края на 2021 г. доказаха, че сме на правилния път и създаваме една наистина устойчива вътрешна култура.

- Как изброените мерки влияят на културата в екипа?

- Изискване на бизнеса ни е да следваме по-плоска структура във фирмената ни организация и култура. За да можем да отговорим бързо на очакванията на клиентите ни, е необходима директна комуникация, скъсяване на пътищата за съгласуване и вземане на решения, възможност служителите да споделят мнението си и директно да прилагат идеите си. Смятаме, че сме постигнали много добро ниво на доверие, откритост, прозрачност. Но не спираме дотам. В изминалата година предприехме множество обучения и работни събития, свързани с реактивирането на нашите ръководни принципи и култура. В рамките на тези събития отново дефинирахме как искаме климатът в компанията да се развие, като интегрираме опита си от изминалите две години.

В допълнение – двупосочната обратна връзка е ключов фактор за добрата екипна работа и удовлетвореността на служителите. Kaufland получава обратна връзка от екипа чрез няколко различни инструмента. В направление „Човешки ресурси“ има специална позиция, наречена „Доверено лице“. Това са експерти, които всекидневно обсъждат с колегите си техни идеи или предложения за подобрение на работната атмосфера. Всеки месец тази информация се структурира, изпраща се на ръководството на компанията, след което се вземат решения и на тази основа се прилагат мерки. Преди година компанията ни внедри и допълнителен вътрешен комуникационен канал – мобилно приложение, с което всеки служител получи възможност да споделя своите идеи и обратна връзка по редица теми, както и да се информира в реално време за всички новости в Kaufland. Този проект е част от дигитализацията и иновациите, които внедряваме в много аспекти от нашия бизнес. Приложението даде възможност чрез множество активности, забавни игри и публикации да приобщим всички служители, независимо в кой град на страната работят. 

Радостина Александрова. Текстът е публикуван в новия брой на списание "Мениджър", който е на пазара

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ