Мария Ангелова: Отговорността е желание да се учиш и готовност да бъдеш уязвим, а не перфектен

Мария Ангелова: Отговорността е желание да се учиш и готовност да бъдеш уязвим, а не перфектен

Обичам рисковете – постигнатият резултат след тях е най-сладък. Те са начин да учиш повече и да ставаш по-добър всеки ден, казва Мария Ангелова. Тя става директор „Хора и култура“ в „МЕТРО България“ в доста трудни времена, но никога не се отказва от основната си цел – да развива хората в компанията и да се грижи за тяхното здраве и щастие. „МЕТРО България“ е най-голямата компания за търговия на едро, оперираща на българския пазар от 1999 г. с основен фокус обслужване на клиенти от хотелиерския и ресторантьорския бизнес, търговци и фирми. Компанията управлява 11 магазина и една снабдителна база с общо над 2000 служители.

Q&A

От идеята до резултата – инициаторът в пет думи според вас е...?

Идеен, смел, любопитен, вдъхновяващ и устремен.

Бихте ли споделили конкретен пример от кариерата си за иницииран от вас проект със значително въздействие върху развитието на вашата организация?

Любими са ми проектите, свързани с промяната на културата в една организация – те са най-трудните и най-рискови, но пък имат и най-голямо въздействие. Имам щастието да работя в среда, която толерира поемането на рискове, като един от примерите, който мога да дам, е свързан с промяна на начина, по който формираме възнаграждението в компанията – мащабен и сериозен проект, с който аз и целият ми екип се гордеем. Вярвам в промените стъпка по стъпка и съм убедена, че светът може да бъде по-добър, ако всеки от нас прави всеки ден по нещо малко. Затова ще дам за пример промяната, която направих в екипа си, откакто съм част от „МЕТРО България“. Вече две години моят екип работи с нова структура, която отговаря много повече на нуждите на организацията. Благодарение на нея сме по-близо до ръководителите, а чрез тях и до всички служители и можем да се фокусираме върху динамичните промени, които изисква стратегията на компанията. Това, което прави тази промяна по-особена, е, че си дадохме време като екип да разберем какво се очаква от нас, как ние допринасяме и върху какво трябва да работим. Така сме много по-подготвени за всички предизвикателства, имаме ясна и най-важното –  споделена визия къде и как влияем.

Както споделихте, да бъдеш инициатор често включва и поемане на рискове. Как оценявате и управлявате рисковете, когато преследвате нови цели?

Най-важното за мен при поемането на рискове е да оценя как те ще се отразят на хората и да предвидя какво би направило техния свят и тяхното преживяване по-леко и сигурно в процеса на промяна. Да се поставям в обувките на другия е моят начин за управление на риска. Така е по-лесно да вървиш по пътя, защото имаш варианти за действие и за ангажиране на екипа.

Инициативността предполага и вдъхновяване на екипа. Кои според вас са успешните стратегии и техники за мотивиране на служителите?

Най-важното е да помогнеш на хората да видят смисъла в промяната или инициативата. Това означава да си готов да обясняваш, да си искрен и открит, да не оставяш място за интерпретации и чудене какво и защо трябва да правят. И те да знаят, че ще си винаги до тях дори и когато грешат. Една от нашите основи на успеха в МЕТРО гласи „Никога не спирай, не се предавай“. Това е смелостта да действаш, да поемаш отговорности – ако искаш нещо силно, значи го можеш! За мен отговорността е желание да се учиш и готовност да бъдеш уязвим, а не перфектен. А това означава като лидер да създам сигурна среда за хората, с които работя.

Да задвижиш идея или инициатива нерядко означава и усилия за преодоляване на съмнения или скептицизъм. Как запазвате увереност да стимулирате промените в такива моменти?

Аз съм много упорита и непоправим оптимист. За мен е важно да правя всичко така, че хората да стават по-добри от общуването и контакта с мен. Затова с удоволствие създавам възможности за екипите, с които работя. Хората ме зареждат страшно много и наистина вярвам, че всеки има потенциал, стига да подходиш към него по правилния начин.

***

Бизнес визитка

Мария Ангелова има повече от 20 години опит в областта на човешките ресурси в различни мултинационални компании в сферата на производството и бързооборотните стоки. Завършила е политология в СУ „Климент Охридски“. Има двама сина.

Материалът е част от седмото специално годишно издание „Жената е“, което може да бъде намерено в платформата за дигитално четене ZinZin и онлайн на manager.bg/списание

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ