Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Застраховки за бъдещето - все повече компании насочват инвестиции към веригите за доставки
Големите марки, включително инвестиционното звено на групата IKEA, следват лидерството на автомобилните производители в придобиването на дялове в доставчици на суровини и енергия, търсейки по-голям контрол върху производството си, за да постигнат целите за емисии и да ограничат прекъсванията по веригите на доставки.
След като глобалните вериги за доставки стигнаха до сривове под натиска на пандемията от коронавирус и войната в Украйна, по-широк набор от компании възприемат вертикална интеграция и инвестират в доставчици на възобновяема енергия, метали, селскостопански продукти и много други, предава Ройтерс.
През последните шест месеца повече от 4 милиарда долара са били похарчени от фирми, инвестиращи в своите вериги за доставки в различни индустрии, включително храни, батерии, химикали, автомобили, минно дело, отпадъци и рециклиране, показват данни от платформата за пазарно разузнаване Climate Tech VC.
Докато глобалните мрежи за доставки се възстановяват от пандемичния шок, нов тласък идва от по-строгите екологични стандарти, които карат компаниите да инвестират в нови технологии, за да намалят своите емисии и емисиите на своите доставчици.
"Ние сме в най-бързия преход в нашата индустрия досега... Изпращаме ясни сигнали до иноваторите в нашата верига за доставки, че ще ги подкрепим. Така че в областта на батериите, стоманата, алуминия и чугуна ще доставяме само екологични материали и технологии до 2030 г.", каза пред Ройтерс Андреас Фолер, ръководител на отдела за устойчивост в производителя на камиони Scania.
Усилията за намаляване на зависимостта от Китай и Русия също играят роля, въпреки че за мнозина закупуването на техните вериги за доставки може да бъде голям и скъп скок в неизвестното.
"Събитията от последните три години научиха много на бизнеса за крехкостта на веригите за доставки. Вертикалната интеграция е преди всичко стратегия, която минимизира риска от смущения", каза Ребека Кембъл, партньор в правната кантора White & Case, която съветва компаниите за подобни сделки.
Пример за това е контролът върху износа, който Пекин трябва да наложи следващия месец върху галия и германия, използвани в полупроводниковата и отбранителната промишленост.
Ходът на Китай изненада крайните потребители в множество сектори, като някои се страхуваха, че може да последват още ограничения от най-големия световен производител на много суровини.
Търговец на дребно, превърнал се в купувач
Въпреки че не е ново явление, контролът и собствеността върху ключови аспекти на производството се завърнаха след избухването на пандемията през 2020 г., като глобалните производители на автомобили, включително GM и Stellantis, са подложени на допълнителен натиск да преминат бързо към електричество, инвестирайки в мини за литий, мед и никел.
Други сектори, включително търговията на дребно, също пазаруват.
Фондацията IMAS, инвестиционното подразделение на собственика на търговеца на мебели IKEA, похарчи над 1 милиард евро (1,12 милиарда долара) за "активи и стратегии за декарбонизация", включително дялове в производителя на стомана H2 Green Steel и производителя на батерии Northvolt.
От фондацията коментираха пред Ройтерс, че също така ще обмислят допълнителни инвестиции в производители на стомана, конструкции и зелен алуминий, произведени с водна енергия или от рециклирани материали. "Във времена на деглобализация и по-големи геополитически рискове сигурността на доставките стана по-важна", посочват от организацията.
И H2GS, който изгражда водородно съоръжение, захранвано от възобновяема енергия, и Northvolt са базирани в Швеция.
Шведският производител на камиони Scania, който също е инвеститор в H2GS и Northvolt, умишлено търси някои инвестиции, разположени по-близо до родната му база, за да подкрепи усилията си за намаляване на въглеродните емисии.
Scania обяви, че след своята първоначална инвестиция от 10 милиона евро (11,15 милиона долара) в H2GS през 2021 г., тя е сключила споразумение за доставка на стомана от 2027 г.
В авиационната индустрия авиокомпаниите започнаха да инвестират в производството на горива, загрижени за недостатъчното предлагане на биогорива, които няколко страни, включително Норвегия, Германия, Индонезия и Великобритания, ще изискват да бъдат част от сместа от горива за реактивни самолети.
Рисковани цикли
United Airlines през март инвестира в производител на горива на основата на водорасли, британската Jet2 инвестира в завод, преобразуващ отпадъците от сметищата в гориво, докато унгарската Wizz Air инвестира в базирана в Бристол компания, превръщаща утайките от отпадъчни води в гориво.
"Те все още поемат риск по отношение на доставките в бизнес, в който не са експерти", каза Мейбел Салех, управляващ директор за авиацията в Citi за EMEA.
Инвестициите във веригата на доставки са по своята същност рискови, отчасти поради цикличния характер на стоковите пазари, и може да работят само временно за разрешаване на затруднения и подобряване на екологичните данни, казват одитори и адвокати, които помагат на компании при такива транзакции.
"Маржовете нарастват и се сриват с нестабилни цени. Инвестициите в дялов капитал, които изглеждаха разумни през юни 2023 г., може да изглеждат глупави в корпоративния баланс след 12 месеца", каза Кембъл от White & Case.
Докато компаниите ще продължат да инвестират в своите доставчици в краткосрочен до средносрочен план, пазарът в крайна сметка ще достигне насищане, каза Джон Чадуик, ръководител на глобалния енергиен преход в PricewaterhouseCoopers.
"Тогава ще се върне натискът на акционерите да кажат: "Ние не получаваме възвръщаемостта от тях, как да започнем да се освобождаваме?"
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.