Re-мода в бъдеще време

Re-мода в бъдеще време

Зеленият преход на една от най-големите индустрии в света ражда нов бизнес модел и пазар с обещаващ потенциал

Колко дълъг ще бъде животът на елегантното ново палто, което си купихте този сезон? Модата – седмата по големина индустрия в света, е сред най-вредните за околната среда.

Текстилният сектор е третият най-голям консуматор на вода и земя, и пети по използване на първични суровини и по отделяне на емисии на парникови газове.

Данните са от доклада към приетата тази година европейска Стратегия за устойчиви и кръгови текстилни изделия, а прогнозата е да продължават да нарастват главоломно, ако не се предприемат действия за обръщане на тренда.

Звучи шокиращо, но гардеробът на средностатистическия европеец всяка година натежава с 26 кг текстилни изделия, а притежателят им изхвърля 11 кг от тях. С това темпо потреблението на облекло и обувки се очаква да нарасне с 63% до 2030 г. На власт е „бързата мода“, устроена по линейния модел „вземи, облечи, изхвърли“. Скоростта на производство по този модел е толкова интензивна, че на всеки пет минути в света се произвеждат милиони дрехи. Така само за 15 години от 2000 до 2015 г. производството на текстил се е удвоило.

Под знака на зеления лейбъл

Очевидно личният моден списък must have ускорено калкулира непоносимо високи цени за бъдещето. А там има достатъчно пространство за полезна транс­формация и тя вече е в ход.  Идва времето на кръговата мода – интелигентният отговор на негативните ефекти на бързото свръхпроизводство и свръхпотребление. Наричат я още модната индустрия на бъдещето. В нея няма отпадъци, а само суровини, икономически цикъл от следващо поколение, в който отпадъците от една индустрия са съкровище за друга, всички материали са в постоянна циркулация, а потреблението е съставна част от изцяло нов бизнес модел, работещ на принципа „вземи, облечи, предай нататък“.

По данни на thredUP Inc. (thredUp) – американска компания с една от най-големите онлайн платформи за препродажба на дрехи, обувки и аксесоари в света, зеленият преход на модата вече се случва – повторната употреба е глобален феномен, който се очаква да се разрасне със 127% до 2026 г. Глобалният пазар на дрехи втора употреба е в траен възход и ще нараства 3 пъти по-бързо от целия глобален моден пазар.

Лидер на този пазар е Северна Америка, където прогнозите са той да нарасне 8 пъти по-бързо от общия моден пазар. За Европа очакванията са това нарастване да е 2 пъти по-бързо от общия моден пазар с потенциал за ръст до 39 млрд. долара в следващите три години.

Made in BG

България се позиционира като важен играч на терена на модната индустрия на бъдещето, защото вече разполага с един от най-големите центрове за обработка и дистрибуция на индивидуални артикули не само у нас, но и в Европа. Той беше отворен преди месец в с. Равно поле, а зад мащабния проект с инвестиция от 20 млн. лв. стои един от първите глобални посланици на концепцията за кръгова мода у нас „Ремикс Глобъл“ ЕАД (Remix). Основана преди 10 години в България, за да помага на потребителите да намалят своя въглероден отпечатък върху природата, докато се грижат за стила и портфейла си, Remix днес е високотехнологична и иновативна компания за кръгова мода, за която работят близо 650 души.

Иновативно ноу-хау, включващо и уникалната от гледна точка на потребителското преживяване услуга „Продайте на Remix“, катализира бизнес развитието на компанията до степен, че от момента на създаването ѝ до днес са обработени над 23 млн. артикула, с което са спестени над 168 млн. CO2 емисии, 2,5 млрд. MJ електричество и над 6,2 млрд. литра вода. Резултатите са категоричното конкурентно предимство в сектора. През 2021 г. една от най-големите онлайн платформи за препродажба на дрехи и аксесоари в света thredUP купува Remix като част от плановете си за експанзия в Европа.

Бългapcкaтa кoмпaния продължава да oпepиpa кaтo нeзaвиcимo дpyжecтвo пoд шaпкaтa нa thrеdUР и пoд pъкoвoдcтвoтo нa съоснователя и глaвeн изпълнитeлeн диpeктop Любoмиp Kлeнoв.

А с новата си база, разположена върху близо 30 хил. кв. м и с дневен капацитет за обработка до 60 хил. уникални артикула, компанията поема към следващата си цел – да бъде пазарен лидер в Европа.

Q&A

Любомир Кленов, съосновател и главен изпълнителен директор на Remix: Ние променяме начина, по който потребителите пазаруват

Любомир Кленов  е съосновател и главен изпълнителен директор на Remix, член на Борда на директорите на Българска асоциация кръгов текстил. Предприемач с над 20 години опит в създаването на успешни бизнеси, през 2009 г, заедно с Надежда Ганчева създава Remix. От 2012 г. дейността преминава изцяло онлайн на remixshop.com. Днес компанията оперира на 9 европейски пазара и е част от един от световните лидери в кръговата мода thredUP.

- Какъв е интересът към кръговата мода на пазарите, на които Remix оперира? Как вашата компания променя мисленето на потребителите и какво е въздействието ѝ върху околната среда?

- Интересът към кръговата мода в световен мащаб определено нараства. Това е видимо и в проучване на Global Data, което показва, че този сегмент се развива 3 пъти по-бързо от целия пазар за облекла. В Европа той се оценява на 21 млрд. долара през 2020 г. и се очаква да нарасне до 59 млрд. долара през 2030 г. Това ясно показва, че днес потребителите избират повторната употреба като част от своя живот, а това е и най-ефективният метод за справяне с негативните последствия от свръхпроизводството в модната индустрия.

В Remix предоставяме мащабни технологични решения, които осигуряват на хората възможност по лесен и удобен начин да удължат живота на дрехите с услугата „Продайте на Remix“, като в същото време получават и най-съвременния начин за пазаруване с грижа за бюджета и за планетата.

Ние променяме начина, по който потребителите пазаруват – те оценяват качеството на продуктите и материите и правят осъзнат избор да избягват бързата мода, или т.нар. дрехи за еднократна употреба.

- Как сделката с thredUP Inc. ви позиционира на световната бизнес карта и води ли тя до промени в сектора?

- Remix продължава да бъде самостоятелно управлявана от България под шапката на thredUP. Реално придобиването е възможност да споделяме двупосочно опит от два много различни пазара. То позволява да обединим сили за постигане на общите ни цели, а също и за съществено разрастване на глобалното влияние на двете компании. В допълнение то дава възможност и за развиването на платформата Resale-as-a-Service® отвъд американския пазар. Услугата дава технологични и логистични решения на брандовете за препродажба на техните продукти. Към днешна дата огромен брой световно признати марки и ритейлъри вече я използват като мащабен канал за препродажба, а европейската експанзия отваря бъдещи възможности за развитие и достигане до потребителите тук. Планираме растеж до 50% на година, като целта ни е да бъдем лидери в кръговата мода в Европа.

- Как мисията на Remix Global и новият център за кръгова мода в с. Равно поле ще допринасят за изпълнението на новата Стратегия за устойчиви и кръгови текстилни изделия на ЕС?

- Мисията на Remix и thredUP е да вдъхновим ново поколение потребители да избират първо повторната употреба. В нашия център за кръгова мода всеки ден ще обработваме до 60 хил. артикула, което на годишна база прави приблизително 15 млн. Това се равнява на над 118 млн. кг CO2 емисии, близо 2 млрд. MJ електричество и над 4 млрд. литра вода. Трудно е да си представим как изглеждат тези ресурси на практика, затова ще илюстрирам – вредните CO2 емисии, които очакваме да пестим годишно, се доближават до ефекта от 5 млн. новозасадени дръвчета. Със спестената вода биха могли да се напълнят 800 олимпийски басейна, а спестената енергия би захранила 180 хил. домакинства.

По този начин и към момента допринасяме за изпълнението на изискванията на Стратегията на ЕС за устойчиви и кръгови текстилни изделия. В Remix от години следваме т.нар. йерархия за извеждане на текстила от употреба, въведена от Европейската комисия. В нея на първо място е повторната употреба без допълнителна обработка. Следват рециклиране, влагане в други индустрии, горене за енергия и на последно място е депонирането. Remix стриктно следва стандартите за нула процента депониране на текстил.

Стратегията ясно показва, че бизнесът трябва да носи отговорност, а потребителите трябва да са информирани. Стъпка в тази посока е очакваното въвеждане на продуктов паспорт, който ще проследява качеството на материите, вложените ресурси и работните условия. Чрез продуктови такси е възможно да се заплащат ресурсите, изразходвани за производството на текстила и за извеждане му от употреба.

Ира Павлова. Материалът е част от брой 10/2022 на списание „Мениджър“. Може да бъде намерен в дистрибуторската мрежа, както и онлайн в мобилното приложение ZinZin.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ