Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Ще успеят ли собствениците на круизни кораби да изплуват от кризата?
Пандемията накара круизните кораби да останат акостирани в пристанищата, а кораби за морски отдих с такива размери изискват огромна поддръжка, дори ако вътре няма туристи. Три големи компании съставляват по-голямата част от предлагането на круизен туризъм: Royal Caribbean, Carnival и Norwegian Cruise Line. Индустрията се възстановява много бавно, а всяко повишаване на заетостта на каютите предизвиква вълнение сред инвеститорите, пише eleconomista.es.
Миналата седмица Carnival представи резултатите от второто си тримесечие на 2022 г., гарантирайки че заетостта на каютите е нараснала от 54% през първото тримесечие на годината до 69% в периода преди лятото. Едва 15 процентни пункта разлика, но все пак далеч от нивата от 2019 г.
Това подобрение в заетостта на каютите е една от малкото забележителни цифри в тримесечните резултати на компанията, която досега през 2022 г. е загубила 46% от пазарната си стойност. По същия начин като Royal Caribbean и Norwegian Cruise, тя е далеч от възстановяването на нивото на цените от преди избухването на коронавируса през 2020 г.
Ясно е, че потребителят е готов да се наслади на почивката си на море след две години, ограничени до континента. И няма нищо против да плати малко повече за каюта, но само до определен момент.
Разходите не се намаляват от печалбата само защото заетостта на каютите на круизния кораб не е на пълен капацитет, а защото преместването на кораба изисква гориво. При сегашните цени на петрола и неговите рафинирани продукти всяка измината морска миля поскъпна през последните месеци, което най-накрая се прехвърля на пътника.
Другият фактор, който кара инвеститорите да треперят, е дългът, натрупан от сектора, който влезе в пандемията с няколко кораба, поръчани в строителните докове, но без дейност, която да плаща сметките.
Royal Caribbean ще удвои в края на 2022 г. нетния дълг, който регистрира през 2019 г. (преди пандемията) според пазарния консенсус. В случая с Carnival това ще означава утрояване на дълга от 2019 г. до около 28 000 милиона евро, според пазарните консенсусни прогнози, събрани от FactSet.
Прогнози, които може да нараснат повече през следващите месеци, както съобщава Wall Street Journal, ако инфлацията продължи да нараства до точката, в която да навреди на потреблението и да накара резервациите на билети да не се повишат или дори да се заявят анулирания.
Въпреки тези страхове, всички фирми за анализ поддържат високи очаквания към трите круизни компании. Всъщност те смятат, че на пазара има шанс за Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line и Carnival с потенциал за нарастване средно 70%, според FactSet.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.