Uber-изацията на финансовите услуги
В наши дни, в сферата на финансовите услуги работят два типа хора – тези, които вярват, че катастрофалният разпад на бизнес модела им е неизбежен и чука на вратата, и онези, които изобщо не знаят къде се намират.
Какво е бъдещето на клоновото банкиране, например? Разтревожени банкери често ми задават този въпрос. Отговарям им, че бъдещето на клоновото банкиране е също толкова светло, колкото това на видеотеките през 2004 година.
Но да се върна към темата.
Една голяма трансформация, която със сигурност ще удари финансовите услуги, е така наречената Uber-изация. Uber е добре позната мрежа, която разтърси таксиметровия бранш и попадна под обстрела на регулаторните власти, които лъжат, че защитават сигурността на клиентите, но всъщност обслужват интересите на утвърдените таксиметрови компании. Uber е класически пример за бизнес, който създава благоприятни условия за осъществяване на връзка между превозвачи и клиенти и колкото повече потребители обслужва, толкова повече изгоди предоставя на всички тях.
Платформата на Uber функционира предимно благодарение на комбинираните информативни включвания на клиентите (които оценяват превозвачите) и самите превозвачи (които оценяват клиентите). Тя работи на принципа на взаимните изгода и интерес и на естественото желание на хората да допринасят, да дават и да споделят. Успехът на Airbnb, Waze и BlaBlaCar (в Европа), например зависи от добрите намерения на членовете, които се трудят, за да получат положителни рецензии и високи рейтингите. Всеки ден, някой нов смелчага прилага модела на Uber в работата си – от пазаруване, до куриерски услуги.
Първата вълна на Uber-изацията в сферата на финансовите услуги е онова, което в крайна сметка се превърна в P2P кредитирането (peer-to-peer lending). Примери за такива платформи са Prosper, Lending Club и Zopa. P2P инвестирането, обаче, е незаконно в много държави. Съвместното инвестиране е строго следена и контролирана дейност, поради което много малко компании за P2P инвестиране са успели да прескочат препятствията.
Преди няколко седмици обаче, получих имейл от Андрей Чърни, основател на поредния хитов бизнес. Неговата нова и бързо разрастваща се финансова консултантска фирма, Aspiration, може да не разчита на P2P инвестирането, но определено е основана на добрите намерения на инвеститорите. Насочена към удовлетворяване нуждите за инвестиране на средната класа (много от представители на която дори нямат собствена яхта), компанията приема инвестиции за между $500 и $100 000. И докато повечето финансови консултантски фирми прибират (понякога чудовищни) комисионни, политиката на Aspiration гласи: „Платете толкова, колкото смятате, че заслужаваме.”
Да, точно така. Това е моделът на Aspiration. Освен това, в случай че това не се стори достатъчно привлекателно на публиката и добрите й намерения, компанията дарява 10% от приходите си за благотворителност. Без майтап.
За момента нещата вървят чудесно. Само за първите два месеца от управлението на финансите, Aspiration вече е събрала инвестиции в размер на около $2 милиона, а според TechCrunch, компанията е спечелила около 700 клиента само с първата си услуга – портфолио от взаимни фондове, управлявани от Emerald Assets. Въпреки че това прави Aspiration една от най-бързо развиващите се онлайн инвестиционни компании в историята, предстои да видим дали тя ще стане печеливша.
И така, защо получих имейл от Чърни? Ами, сега е мой ред да се изфукам. Андрей ми писа, че се е свързал с Марта Роджърс и мен, защото концепцията за неговата компанията „до голяма степен бе вдъхновена от Extreme Trust” (книгата, която аз и Марта написахме преди 2 години). В нея, двамата говорим за все по-важната роля, която играе взаимното доверие в нашето високоинтерактивно общество, и предвиждаме как, освен че хората ще стават все по-свързани помежду си, бизнес моделът, основан на доверието, че другите ще „постъпят правилно”, ще става все по-разпространен.
Добре дошли в и-социалния свят, където хората си помагаме взаимно с помощта на платформи, изградени върху доверието и добрите намерения, предлагащи изгода за всички страни и създаващи истински ползи за икономиката.
Дон Пепърс, автор и съосновател на Peppers & Rogers (част от TeleTech), за LinkedIn.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.