Бизнес съвети от легендата в американската архитектура

Бизнес съвети от легендата в американската архитектура

Бизнес съвети от легендата в американската архитектура

Франк Гери е на 82 г. и е  най-прочутият жив американски архитект. Неговите проекти, включително "Гугенхайм" в Билбао и Disney Hall в Лос Анджелис са техническо предизвикателство и неповторими като стил и почерк. Това е в няколко думи творецът Гери. Малко известни са обаче ангажиментите по бюджета и ролята на архитекта като ръководител на проекта. В интервю от Катрин Бел за Harvard Business Review Гери разказва как е започнал бизнеса си и кое е най-важното в него.

HBR: Разкажете ми за стартирането на вашата собствена фирма.

Гери: Аз не съм бизнесмен, но бизнес моделът на фирмата ми се оказа добър. Просто е: Не взимайте пари назаем! Плащайте на всички! Никой не работи за без пари, никога. Беше трудно, чисто финансово през първите няколко години. В началото трябваше да върша цялата работа сам. Тогава беше трудно да наема опитни хора. Те имаха семейства, не искаха да работят с борещ се млад архитект. Така че не можех да получа техническа помощ, от която имахме нужда и страдахме от това. Сградите потъват, когато не разполагаш с достатъчно опит в строителството.

HBR: Казвате, че една от причините "Гугенхайм" в Билбао да е велика сграда е, че сте имали страхотен клиент. Какво прави един клиент страхотен?

Гери: Сътрудничеството. Бих казал, че това е работа 50 на 50. Клиентът трябва да бъде готов да говори с теб. Представете си, че започна работа с IBM, работя с вицепрезидента, той показва проекта на президента и човекът казва, "Какво по дяволите е това? Това няма да ни свърши работа. Така че аз приемам само проекти, в които работя с този, който взима решенията.

HBR: Как балансирате желанията на вашите клиенти с другите изисквания?

Гери: Клиентът ви наема, така че клиентът е приоритет. Но вие не може просто да построите сграда въз основа на това, което клиентите казват, защото вижданията им се основават на обичайното и нормалното. Как да се измъкнем от нормалното? Трябва да се поставя под въпрос всичко. Прекарвам време с потребителската група. Събирам цялата информация, която мога. И след това давам всичко от себе си.

HBR: Как разрешавате проблемите с дизайна?

Гери: Аз съм опортюнистичен. След като разбера проблемите, опитвам разни неща. Виждам какво работи и какво не, и тогава опитвам отново.  Научих се да се доверявам на интуицията ми.

HBR: Вярно ли е, че имате рядко срещан за вашата професия силен ангажимент кам бюджетирането и управлението на проекти?

Гери: Контролът върху разходите е голяма работа за мен. В строителната индустрия 30% от похарчените пари се губят. Ето защо стойността на инженерството е точно толкова важна, колкото на дизайна. Използваме софтуер, който е точен до седем знака след десетичната запетая, така че няма никакъв шанс за грешка. Можете да получите добра представа колко ще струва изграждането на проекта и дали бюджетът е реален. След като имате реален бюджет, нещата могат да започнат да се случват. Вие трябва да управлявате цялата информация, докато трае изграждането. Вие трябва да контролирате проекта до края, защото това е вашия проект! Никой друг не знае как да го направи.

HBR: Какъв е вашият план за приемственост?

Гери: Започнах да мисля над това, когато навърших 60. Нашият офис е една добре усъвършенствана машина. Шест или седем млади хора в офиса са достатъчно добри, за да го поемат. Говорим много за това, непрекъснато. И въпреки това предполагам, че все някой ще се отцепи. А останалите ще разберат как да използват една съвършена машина по свой начин.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ