Бюджет 2014 мина на първо четене

Бюджет 2014 мина на първо четене

Законопроектът за държавен бюджет на Република България за 2014 г. беше приет на първо четене. Гласуваха 211 народни представители, от които 116 – „за”, 78 – „против”, 17 се въздържаха. Против гласуваха от ГЕРБ, а от „Атака” се въздържаха.
Ето какво предвижда финансовата рамка за следващата година накратко:

Икономика:

  • Растеж на икономиката -  1,8%, нарастване на  брутния вътрешен продукт (БВП) до 81,582 млрд. лева.

  • Фискалните параметри предвиждат приходи в размер на 30 886,0 млн. лв. (37,9% от БВП, което е увеличение с 501,2 млн. лв. в сравнение с 2013 г.).

  • Разходите са в размер на 32 358,3  млн. лв. (39,7% от БВП при ограничение от 40% от БВП, което представлява ръст от 380,1 млн. лв. спрямо 2013 г.).

  • Заложеният дефицит е 1,8% от БВП или 1 472,3 млн. лв. в номинално изражение.

  • През 2014 г. се предвижда дългът да възлезе на 18,0 млрд. лв., което е изменение от 3,4 млрд. лв. спрямо  очакваното ниво на държавния дълг към края на 2013 година. Размерът на дълга съществено ще намалее още в началото на 2015 г. предвид предстоящото пиково плащане от около 1,7 млрд. лева по емитираните през 2002 г. глобални облигации в щатски долари. 

  • Нивото на безработица се очаква да намалее до 12,6% догодина, а очакваният растеж на заетостта е 0,5 на сто

  • Очакваната през следващата година инфлация (хармонизиран индекс) е 1,8 на сто.

  • Запазва се  нивото на минималния размер на фискалния резерв към 31 декември 2014 г. от 4,5 млрд. лева.

Социални политики:

С Бюджет 2014 ще се осъществи една от основните социални функции на държавата - превенцията от изпадане в състояние на бедност и намаляване на хората в бедност. Този приоритет ще бъде реализиран с конкретен пакет от социални мерки, които са насочени в подкрепа на няколко целеви групи - децата и семейството, хората в неравностойно положение, възрастните хора и домакинствата и бизнеса.

Сред мерките са включени:

  • увеличаване на месечната добавка за деца с увреждания на 240 лв.;

  • увеличаване на обезщетенията за отглеждане на малко дете на 340 лв.;

  • разширява се кръгът на лицата, които имат право да получават целеви енергийни помощи;

  • предоставяне на допълнителни 2 млн. лв. по бюджета на МТСП за услугата „Обществени трапезарии".

  • размерът на еднократната помощ при раждане на дете ще е 250 лева за първо, 600 лева - за второ и по 200 лева за трето и всяко следващо.

Здравеопазване:

Първата стъпка е нова законова рамка и демонополизация на здравното осигуряване, което е заложено в Бюджет 2014. Предвижда се с част от здравноосигурителните приходи по бюджета на НЗОК да се формира ресурс, с който да започне изпълнението на приоритети в здравния сектор. Осигурено е финансиране за провеждането на реформи в системата на Министерството на здравеопазването за усъвършенстване на функционирането на спешната медицинска помощ. Предвидени са и средства по линия на укрепване на човешкия капитал чрез увеличаване на заплащането на медицинския персонал.

Образование:

С основен акцент върху стабилния и устойчив икономически растеж се явява реформирането на професионалното образование. Тук основният фокус е разширен не само към придобиването на специфични умения и способности у учениците, но и върху развитието на педагогическите кадри и внедряването на електронно обучение, което ще подобри едновременно качеството, достъпа и привлекателността на професионалното обучение. Важен момент е интегрирането на учебния процес с професионалния и практически опит чрез обвързването на професионалните училища с бизнеса. Предвиденият нов механизъм за допълнително финансиране в размер на 100 млн. лв. в системата на образованието ще повиши квалификацията на работната сила в дългосрочен план с положителен ефект върху нарастването на производителността на труда. Осигурени са и допълнителни средства за подкрепа на малки училища и детски градини, за превенция на отпадането на учениците и за стимулиране и задържане на педагогическите кадри в професията.

Пенсии:

В Бюджет 2014 се възстановява осъвременяването на пенсиите по „Швейцарското правило" (50% от индекса на потребителските цени и 50% от ръста на средния осигурителен доход).  Това ще доведе до  увеличение  на пенсиите от 1. юли 2014 г. с 3%, до 154,50 лв., за което са предвидени допълнителни 120 млн. лева. В законопроекта е предвидено  и увеличаване на тавана на пенсиите от 1. юли 2014 г. от 770 лв. на 840 лева.

Аграрен сектор:

В средносрочен план са предвидени интервенции, които имат пряк ефект върху икономическия растеж  като модернизацията на сектора чрез стимулиране на инвестициите и иновациите, повишаване на производителността чрез ефективно преструктуриране и повишаване квалификацията на заетите в сектора.

Данъчна политика:

Данъчната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж и повишаването на фискалната устойчивост в дългосрочен план. Чрез ефективни действия на приходните администрации се цели да се осигури ресурс за изпълнение на фискалната политика на правителството, подобряване на бизнес средата и стимулиране на икономическата активност, както и ограничаване на данъчните измами. Основният приоритет на данъчната политика за периода е запазване на ниските данъчни ставки за корпоративни данъци и тези на физическите лица като важен стимул за инвестиции, икономически растеж и заетост. С 2,6% ще се увеличи средният осигурителен доход за следващата година, което като постъпления от осигурителни вноски е увеличение от 22,7 млн. лв.. Предвижда се увеличаване на размера на максималния осигурителен доход от 1. януари 2014 г. от сегашните 2200 лв. на 2400 лв.

Оптимизация на администрацията:

Водещите принципи при тази инициатива са свързани с фискалната дисциплина, ориентирането на политиките и разходите към резултатите и ползите, предоставяне на по-качествени услуги на по-ниска цена, по-стегната администрация. Реформата ще бъде обвързана с поредица от конкретни стъпки, свързани с плавно преструктуриране на административни звена, съобразена със Стратегията за оптимизация на българската администрация.

За малкия и среден бизнес:

Намаляването на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите ще доведе до редица положителни средносрочни и дългосрочни ефекти, като бързо укрепване на малкия и средния бизнес, подобрена конкурентна среда и ускоряване на процесите на стартиране на бизнес и предприемачество. Ключов фактор за реализиране на политиките е оптималното усвояване на средствата от ЕС, с които се финансират програми по сектори с пряк ефект върху растежа, заетостта, доходите, конкурентоспособността и публичната инфраструктура.

Правителството залага реализирането на Публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“ в размер на 500 млн. лева. Тя представлява нов механизъм за финансиране на публични инвестиционни проекти и програми на конкурентен принцип, чрез който разходите ще се обвържат по-тясно с поетите в управленската програма ангажименти. Въвеждането на този механизъм ще стимулира активността на министерствата и местните власти и ще допринесе за повишаване качеството на бюджетните им предложения.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ