ЕК започва разследване за преструктурирането на БДЖ

ЕК започва разследване за преструктурирането на БДЖ

Европейската комисия започва задълбочено разследване на плана за помощ за преструктуриране на българската държавна железопътна компания БДЖ. Комисията има съмнения дали този план е подходящ, за да се възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството, и дали съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.

„Стартирането на задълбочено разследване позволява на заинтересованите трети страни да изпратят своите мнения относно мерките, които са предмет на разследването. Това не предрешава неговия краен резултат”, съобщиха от пресслужбата на ЕК.

През май 2011 г. България уведоми Комисията за увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лв. (около 278 млн. евро), което трябва да бъде предоставено на шест транша през периода 2011—2016 г. Тази мярка следва да спомогне за преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение, а именно чрез изплащането на някои от неговите задължения. Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

От ЕК обявиха, че има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични. Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Ръководството на БДЖ заяви, че не се притеснява от започнатата проверка от страна на ЕК. „Не се притеснявам от проверката на Европейската комисия, тъй като смятам, че извършваме реформите по най-добрия начин”. Това заяви Владимир Владимиров,председател на Съвета на директорите на БДЖ

Владимиров обясни, че дружеството „Товарни превози” трябва да бъде подготвено за приватизация, за да може България да получи разрешение от Европейската комисия да окаже помощ за спасяването на БДЖ. Железницата трябва да отговори на два регламента – 50 % собствен принос на железницата в реформата и да освободи пазарен капацитет. Единственият пазарен капацитет, който може да се освободи в момента е от „Товарни превози”, посочи Владимиров.

„С реализацията на петте мерки – спиране на 150 влака, освобождаване на 2000 души, увеличаване на цените на билетите, приватизация на „Товарни превози” и продажба на всички неоперативни активи, ще се намали сумата пари, които правителството трябва да предостави като помощ, ще се ускорят реформите и БДЖ ще се извади от оперативната загуба”, допълни Владимиров.

Днес стана ясно, още че ръководството на БДЖ няма да се откаже от решението си да съкрати 2 хил. души персонал. „Стачка или не, ние няма да се откажем”, заяви Владимиров.

Както ви съобщихме, в понеделник, служителите на БДЖ започват ефективна национална стачка от 24 ноември, като основният мотив е именно съкращението на персонал.

Редица анализатори предрекоха фалит на дружеството ако се стигне до протести.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ