Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Трайчо Трайков: КЗК се държи като борче за цените на дизела
Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела у нас са високи. Това заяви бившият министър и член на Реформаторския блок Трайчо Трайков пред бТВ.
„КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос“, коментира Трайков. „24 часа” цитира думите му, че в ЕС има държави, в които дори по-голям брой леки автомобили, отколкото в България, са на дизел. У нас специфичното е, че повечето товарни автомобили са на дизел. „ЕС е уникален в целия свят по отношение на това колко много леки коли са на дизел“, допълни той.
„Вносът не е малък“, каза още той. „Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат аз не мога да отговоря“, каза Трайков.
„В Европа по-голямата употреба на дизелово гориво е в резултат на редица комплексни мерки, включително понеже то е по-екологично. Факт е, че от години голяма част от междинните складове и редица други структури са собственост на една от големите компании на пазара“, обясни бившият енергиен министър.
Според Трайчо Трайков контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи много често си определят цени, които са доста по-високи, отколкото трябва да бъдат.
„За миналата година имаме 471 хиляди тона бензин и над 1,1 милиона тона употребен бензин в страната“, коментира енергийният експерт проф. Атанас Тасев пред бТВ. Делът на вноса на дизел за страната нараства - през 2005 г. той е бил 25%, в момента е 36%. „Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика - да има междинни складове, междинни продуктопроводи и така нататък и затова предимство имат тези, които имат подобни складове“, добави проф. Тасев. „Никой не пречи на никого да внася, пазарът в страната е свободен, въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето“, смята той.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.