Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Над 70% от фирмите планират да дадат коледни бонуси
73% от фирмите у нас предвиждат да дадат коледни бонус, но делът на компаниите, чието финансово състояние позволява това, спада с 4% - от 33,70% през 2022 на 29,63% през 2023 г. Това сочат резултатите от проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата в периода 15-18 декември 2023. За поредна година организацията проучи нагласите на мениджърите за мотивация на персонала по Коледа.
В проучването са участвали 162 организации и предприятия от секторите на услугите, строителството, търговията, машини и оборудване, храни и напитки и други, а мениджърите, включили се в анкетата този път са със 76% повече.
Въпреки че практиката на коледните бонуси остава, повечето работодатели променят подхода си по отношение на допълнителните възнаграждения като все по-често раздават бонуси към заплатите целогодишно, за да мотивират и запазят служителите си. Делът на тези компании расте от 43% на 52%, отчита проучването. Така допълнителните пари към заплатата, все по-често се превръщат в средство за задържане на персонала, в условията на конкуренцията за работна сила.
В същото време, проучването сочи, че фирмите, които възнамеряват да дадат коледни бонуси тази година са с около 12% по-малко, в сравнение с миналата. Това, в голяма степен се дължи на предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2024 г., което ще създаде допълнителни финансови разходи на компаниите за по-високи заплати на персонала. Други обясняват липсата на средства с икономическите условия в страната, а трети - увеличението на възнагражденията за труд през годината.
По отношение на начина на определяне на бонусите, проучването открива, че работодателите са разделени почти поравно между тези, които предоставят еднакви бонуси за всички служители (49,65%), и тези, които определят бонусите индивидуално, в зависимост от представянето на служителя (39,72%). В малък процент (10,64%) от фирмите, бонуса се определят според йерархията и длъжността в компанията.
Относно размера на предвижданите от бизнеса бонуси, с най-голям дял са тези до 200 лв. (34%). Забелязва се и увеличение в процента на фирмите, които ще дадат бонуси от 200 до 500 лв. - от 25% на 29% за 2023 г. В същото време, спад се наблюдава при планиране на по-големите бонуси над 1000 лв., които от 14% през 2022 г. падат на 12% през 2023 г.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.