Европейските компании преживяват най-лошия си сезон на печалби за последните 4 години

Европейските компании преживяват най-лошия си сезон на печалби за последните 4 години

Европейските компании преживяват най-лошия си сезон на печалби за последните 4 години

Около половината от европейските компании не успяха да постигнат очакваните печалби през последния отчетен сезон, въпреки и без това ниските очаквания, заявиха анализатори, цитирани от CNBC. Те  прогнозираха, че регионът ще продължи да изпитва затруднения на фона на високите лихвени проценти.

Към 29 февруари, когато 313 компании са представили отчети, 50,2% от тях са постигнали по-добри резултати, според анализ на CNBC на данните на FactSet. Това е най-малкият процент на подобренията, следователно най-лошият сезон на отчетите,  от първото тримесечие на 2020 г., когато пандемията от Covid- 19 за първи път засегна европейските фирми.

Секторната разбивка показа, че материалите, потребителските стоки и здравеопазването са сред най-зле представилите се сектори за последните три месеца на 2023 г. От друга страна, технологиите и комуналните услуги бяха секторите с най-висок дял на подобрения спрямо очакванията, според данните на FactSet.

Европейската икономика се сблъска с редица предизвикателства, сред които и последиците от пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна. Това предизвика енергийна криза в региона и доведе до рекордно висока инфлация. Поради това в момента блокът се сблъсква с рекордно високи лихвени проценти от страна на Европейската централна банка, което оскъпява получаването на ново финансиране от страна на компаниите.

Едуард Станфорд, ръководител на отдела за европейски капиталови стратегии в HSBC, заяви, че "отдавна не сме виждали толкова ниско ниво на ударите". Той добави, че разочарованието е "доста широкообхватно".

Филип Ферейра, заместник-ръководител на отдел "Икономика и стратегии за различни активи" в Kepler Cheuvreux, поясни, че има няколко причини за тези разочарования.

"По-слаба макросреда в Европа, с ръст на БВП [брутния вътрешен продукт] близо до 0% през третото и четвъртото тримесечие, значителна експозиция към Китай за някои компании, което беше пречка за L'Oreal например", каза той. Понастоящем в Китай се наблюдава дефлация и слабо потребителско търсене.

Данните на европейската статистическа служба показаха, че европейската икономика се е свила с 0,1% през третото тримесечие. През четвъртото тримесечие БВП на региона нарасна с 0,1%, като по този начин бе избегната техническа рецесия - определяна като две последователни тримесечия на икономическо свиване.

Изкупуване на акции

Шарън Бел, старши европейски стратег в Goldman Sachs, заяви пред CNBC, че е забелязала нова тенденция при европейските корпорации през този сезон на отчетите."Това, което видяхте, е, че много компании обявиха обратно изкупуване на акции", каза тя пред . При обратното изкупуване фирмата изкупува обратно собствените си акции, като по този начин ги прави по-оскъдни, което ще повиши цената им и ще даде тласък на съществуващите акционери.

"Това е абсолютно огромно, никога не сте виждали това преди от 20, 30 години, европейските компании плащат дивиденти, не правят обратни изкупувания", поясни Шарън Бел.

Shell, Deutsche Bank, Novo Nordisk, UBS  и UniCredit бяха сред европейските акции, които обявиха планове за обратно изкупуване на акции през 2024 г.

Шарън Бел  изброи няколко причини за тази тенденция, като заяви, че "печалбите през последните няколко години са били сравнително добри, имат добри баланси" и "няма много купувачи на европейски акции".

В очакване на следващия отчетен сезон обаче стратезите са песимистично настроени за промяна на тенденцията.

"Смятаме, че печалбите на европейските корпорации може да продължат да бъдат подложени на натиск поради същите причини, а именно забавянето на растежа и липсата на подкрепа от страна на паричната политика, в допълнение към слабото вътрешно потребителско търсене", казва Филип Ферейра.

"Въпреки това очакваме значително разминаване между компаниите, изложени на потребителите в САЩ или на бързоразвиващите се развиващи се пазари, по-скоро положително, и тези, чиито приходи са по-малко диверсифицирани в географско отношение", добави той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ