Мелони опитва да намали китайската собственост в ключови италиански компании

Мелони опитва да намали китайската собственост в ключови италиански компании

Правителството на Джорджа Мелони обмисля планове за ограничаване на дяловете на китайските инвеститори в ключови компании, за да избегне потенциално напрежение със САЩ.

Усилията на Италия биха включвали фирми, които се считат за стратегически, както частни, така и държавни, според запознати източници, цитирани от Блумбърг.

Производителят на гуми Pirelli & C. SpA, където китайската държавна Sinochem International Corp. има 37% дял, е един от най-добрите примери за правителствената стратегия на Мелони, твърдят източниците.

Доставчикът на гуми за автомобилни отбори от Формула 1 е бил обект на потенциално ограничение на продажбите в САЩ поради китайския дял и се е стремил да ограничи управленската роля на инвеститора, съобщи Блумбърг по-рано.

Докато Sinochem заяви, че делът му в производителя на гуми е дългосрочна инвестиция, Рим оценява варианти, които биха оказали натиск върху азиатския инвеститор да продаде активите, казват източниците.

Случаят с Pirelli е показателен пример за предизвикателствата, пред които е изправена Европа, докато се ориентира в новия геополитически пейзаж. Регионът, който ентусиазирано приветства китайските инвеститори след финансовата криза през 2008 г., сега се бори да намали риска, свързан с Китай, опитвайки се да защити критични сектори и същевременно да угоди на американския президент Доналд Тръмп.

„След избирането на Тръмп и нарастващата непредсказуемост в трансатлантическите отношения, много столици на ЕС започнаха да преосмислят ролята на Китай като търговски партньор“, каза Бениамино Ирди, бивш държавен служител и ръководител на Highground – италианска консултантска компания за политически рискове. „Но балансирането става все по-трудно.“

Случаят с Pirelli представлява най-сериозното предизвикателство пред италианското правителство, което също би искало да изгони китайските инвеститори от CDP Reti SpA, според други запознати източници. Фирмата, с контролни дялове в италианските енергийни мрежи, е 35% собственост на подразделение на State Grid Corporation of China, което има двама директори в борда, които могат да влияят върху вземането на решения.

Друг е Ansaldo Energia SpA, един от най-големите производители на електроцентрали в света. Макар че Shanghai Electric вече е намалила дела си от 40% на 0,5%, китайското присъствие все още ѝ пречи да участва в някои търгове и конкурси за електроенергия в САЩ, според запознат източник.

Има около 700 италиански компании с китайски инвеститори, но вниманието на правителството е насочено предимно към големи предприятия в стратегически сектори като енергетика, транспорт, технологии и финанси.

Италианското правителство, Pirelli, CDP Reti и Ansaldo Energia са отказали коментар, както и представител на Sinochem, базиран в Италия.

Говорител на китайското Министерство на външните работи заяви, че инвестиционното сътрудничество между Китай и Италия е взаимноизгодно и не трябва да бъде нарушавано от трета страна.

„Китайското правителство винаги е подкрепяло китайските предприятия в международното сътрудничество въз основа на пазарните принципи и се надява, че Италия ще осигури справедлива, равноправна и недискриминационна бизнес среда за китайските предприятия и ще защити ефективно техните законни права и интереси“, заяви говорителят.

„Един пояс, един път“

Вашингтон предупреди Pirelli, че гумите им, носещи киберсензори, може да бъдат ограничени в САЩ – ключов пазар за компанията, тъй като страната предприема мерки срещу софтуера и хардуера от контролирани от Китай компании при т. нар. „свързани превозни средства“, опасявайки се от събиране на данни.

Италианското правителство вече прибягна до правилото за „Златна сила“ – правен инструмент, който му позволява да определя ограничения върху активи, считани за стратегически. През 2023 г. то използва механизма, за да ограничи влиянието на Sinochem в Pirelli „с разпоредби“ за защита на технологии като киберсензорите. След това, през април тази година, по искане на италианските регулатори, бордът на Pirelli понижи управленския статус на Sinochem, заявявайки, че китайският конгломерат вече няма контрол над производителя на гуми.

Китайски дипломати предупредиха, че търговските отношения могат да бъдат засегнати, ако няма консенсусно споразумение за Pirelli. Китай е един от най-големите търговски партньори на Италия.

Длъжностни лица в Рим са загрижени за отношенията с Китай, само година след като Мелони пътува там, за да изглади отношенията след решението на Италия да се оттегли от водещата инициатива „Един пояс, един път“ на президента Си Дзинпин, казват източниците. Италия беше единствената страна членка на НАТО, която се присъедини към партньорството, което разгневи САЩ.

Въпреки че Италия напусна инициативата през 2023 г., на Рим бяха необходими месеци работа, за да поправи отношенията – процес, кулминиращ с посещение на Мелони миналото лято, което китайските държавни медии определиха като успешно.

Усилията на Мелони да балансира между Вашингтон и Пекин идват в момент, когато Европа търси китайски инвестиции, особено в „зелени“ начинания, като противовес на тарифите на Тръмп.

Регионът обаче е по-селективен, насочвайки китайските инвестиции далеч от критична инфраструктура като пристанища и електропреносни мрежи, към проекти като заводи за батерии за електрически превозни средства, които могат да създадат работни места и да укрепят местните икономики. След като бяха отворени за инвестиции като тези в португалската компания за комунални услуги EDP SA и гръцкото пристанище Пирея, европейските столици сега са предпазливи от китайско участие, което подкопава националната сигурност, а също и отношенията им с Вашингтон.

Новите инвестиции се забавиха значително след 2019 г., тъй като Европейският съюз стана предпазлив на фона на все по-агресивния Китай. През петте години до 2025 г. търговският дефицит на ЕС с Китай се очаква да се удвои, надхвърляйки 400 милиарда евро (466 милиарда долара), воден от вълна от субсидиран износ в стратегически сектори като електрически превозни средства, батерии, възобновяеми енергийни източници и химикали, каза Ирди от Highground.

„Това е асиметричен шок, който ускорява самодостатъчността на Китай, като същевременно ерозира индустриалната база на Европа“, каза той, като добави, че без някои съгласувани, общи действия регионът „ще продължи да се лута, да е разделен и да реагира“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Кристиано Роналдо се сгоди за приятелката си сред 10-годишна връзка и пет деца
Възможно е Зеленски да участва на срещата Тръмп-Путин, но останалата част от Европа е изключена
Медузи спряха работата на най-голямата атомна централа в Западна Европа
НАТО оборудва полски вятърен парк в Балтийско море със сензори и радари
Разхищения: Турският бизнес търси политическа помощ за премахване на шведските маси от хотелите
Тръмп нареди да махнат от централни места в Белия дом портретите на Обама и Буш – баща и син
Новата икономика: Кои страни в Европа предлагат най-добрата социална сигурност?
България вече съхранява слънчева енергия в батерии