Новата икономика: (Почти) всичко е геоикономика*

Новата икономика: (Почти) всичко е геоикономика*

Икономическата държавна политика е на мода. Санкциите, контролът върху износа, митата, механизмите за проверка на инвестициите и търговските споразумения се превърнаха в инструменти на западните държави за постигане на геополитически цели. Тази тенденция подхранва възхода на геоикономиката - термин, който има две определения. В широк смисъл геоикономиката анализира взаимодействието между икономиката и геополитиката в областта на търговията, технологиите или финансите. В по-тесен смисъл геоикономиката се отнася до използването на икономически инструменти за осъществяване на външна политика - което подхранва сливането на геополитиката и икономиката.

Европейският съюз отдавна е голям играч в областта на геоикономиката, като използва своята икономическа и финансова мощ за постигане на своите интереси. Въпреки това се оказва, че блокът е все по-неподготвен да се справя с нарастващите проблеми, свързани с геоикономиката, най-вече поради разпръснатите отговорности между Европейската комисия и държавите членки. Санкциите, например, се приемат на равнище ЕС, но се прилагат от държавите членки, което води до пропуски, тъй като европейските столици тълкуват по различен начин правилата на ЕС. И обратното, държавите-членки на ЕС сами определят режимите за проверка на чуждестранните инвестиции, което фрагментира европейския инвестиционен пейзаж. Тази ситуация изисква смело решение: назначаване на заместник-председател/вицепрезидент по геоикономика в следващата Европейска комисия.

(Почти) всичко е въпрос на геоикономика

ЕС и неговите държави членки все по-често използват икономически инструменти и дейности на частни фирми за постигане на външнополитически цели. Това става ясно, когато се разгледа отговорът на блока на три от най-належащите предизвикателства на деня: войната в Украйна, агресивното поведение на Китай и зеленият преход. Прилагането на санкциите срещу Русия, например, зависи от частния сектор. Тези мерки ограничават дейността на частните дружества, а проверката на съответствието на трансакциите е възложена като отговорност на банките.

Отговорът на ЕС на все по-конфронтиращата се позиция на Пекин се основава и на икономически политики. Понастоящем стратегията на Брюксел е насочена към премахване на риска, т.е. към намаляване на икономическата зависимост от китайски фирми за критични стоки и към предотвратяване на трансфера към Китай на технологии, които биха могли да стимулират напредъка на китайската армия. За да осъществи амбициите си за намаляване на риска, ЕС разчита най-вече на контрол върху износа (например на полупроводници) и на политики за развитие на вътрешното производство на критични стоки в Европа (като лекарства, чисти технологии или критични суровини).

Икономическата зависимост на ЕС от Китай е особено силна по отношение на зелените технологии, които ще бъдат от решаващо значение за енергийния преход на блока - трето екзистенциално предизвикателство, което обединява икономиката и геополитиката. За да намали зависимостта си от Китай по отношение на доставките на критични суровини, които са от ключово значение за производството на екологични стоки, ЕС подтиква местните минни компании да инвестират в богати на ресурси държави. ЕС също така усилено обмисля как да се превърне в предпочитан партньор за икономиките, които притежават огромни количества критични суровини, например чрез трансфер на технологии или финансиране на преференциални цени.

Сам срещу всички

По всички въпроси на геоикономиката сътрудничеството със съюзници е от решаващо значение. Въздействието на съвместните мерки на Запада върху Китай или Русия е по-голямо от това на едностранните политики. Но суровата реалност е, че ЕС е сам срещу предизвикателствата, които поставят войната в Украйна, намаляването на риска и зеленият преход. Европа например поема по-голямата част от цената на западните санкции срещу Москва, тъй като търговските ѝ връзки с Русия и зависимостта ѝ от руските нефтопродукти винаги са били по-високи от тези на другите западни икономики. В перспектива Европа ще поеме по-голямата част от тежестта за подкрепа на Украйна, ако бившият президент на САЩ Доналд Тръмп се върне в Белия дом през 2025 г.

ЕС също ще бъде изправен пред сериозни предизвикателства, за да се освободи от рисковете, свързани с Китай. Търговската зависимост на блока от Китай е по-голяма от тази на много други западни икономики, като китайските фирми осигуряват около 20% от вноса в ЕС. Освен това европейските позиции по отношение на Китай са фрагментирани, което възпрепятства появата на обща европейска стратегия.

Повишаването на екологичната конкурентоспособност на ЕС също няма да е лесно, тъй като блокът е все по-притиснат от Америка и Китай. Докато Пекин залива света с масовото си производство на евтини екологични стоки, Съединените щати приемат протекционистични политики като Закона за намаляване на инфлацията, за да развият собствения си сектор на чистите технологии. Стратегията на Вашингтон подчертава как по много икономически въпроси военните съюзници на Европа ще останат и нейни икономически конкуренти.

Не е ли време за вицепрезидент по геоикономика?

ЕС трябва да "натрупа мускули" в областта на геоикономиката. Първата задача е да се направи преглед на взаимовръзките между геоикономическите предизвикателства. С разрастването на връзките между Русия и Китай контролът върху износа на Пекин, например, оказва влияние и върху военния потенциал на Москва. Създаването на генерална дирекция по геоикономика би подкрепило усилията на ЕС за цялостно очертаване на взаимовръзките между няколко геоикономически проблема и за анализ на компромисите между различните политически варианти.

Втората задача пред Брюксел е да укрепи каналите за комуникация с частния сектор по въпросите на геоикономиката. Частните фирми се оплакват, че санкциите например се разглеждат от поне три различни генерални дирекции в Комисията[1]. Фирмите също така често научават за новите мерки първо от медиите. И в този случай един заместник-председател по геоикономика би бил полезен, тъй като би служил като първа инстанция за частните фирми по отношение на политиките на ЕС и би активизирал усилията на държавите членки за достигане до частния сектор.

В международен план назначаването на заместник-председател по геоикономика ще повиши доверието в ЕС от страна на неговите съюзници. При евентуален втори мандат на Байдън САЩ ще се отнасят по-сериозно към Брюксел, ако блокът има по-ясна насока на действие в областта на геоикономиката. Ако Тръмп стане президент, европейското единство ще бъде подложено на сериозно изпитание по въпросите, свързани с геоикономиката, тъй като той вероятно ще наложи мита на ЕС и евентуално ще смекчи санкциите срещу Русия. И двата сценария изискват по-голямо единство, преди бурята да премине през Атлантическия океан и да достигне бреговете на Европа.

САЩ не са единственият съюзник на ЕС: един заместник-председател по геоикономика би спомогнал и за засилване на ангажираността с други съмишленици като Австралия, Канада, Япония, Южна Корея и Обединеното кралство. Тези държави са ключови партньори по различни геоикономически теми, включително полупроводници, чисти технологии или критични минерали. При втори мандат на Тръмп тези икономики биха представлявали и ключови партньори за изграждане на коалиции, които да противодействат на агресивните политики на САЩ.

Укрепването на геоикономическата игра на ЕС също би било полезна стратегия по отношение на враговете. Достъпът до пазари е най-голямото предимство на ЕС: може би Китай щеше да се замисли преди да започне търговски спор с Литва, ако блокът беше заплашил с ответни мерки, ограничаващи достъпа на китайските фирми до целия пазар на ЕС. По-голямото сближаване на ЕС също така намалява риска от противопоставяне на държавите членки една на друга. Това е от решаващо значение в момент, когато Русия и Китай се опитват да подклаждат разделение в Европа по теми като санкциите.

И накрая, страни, които не са нито приятели, нито врагове, все повече заемат позицията на посредници. Отново, един по-съобразителен в геоикономическо отношение ЕС би бил в по-добра позиция да се възползва от този нов контекст. Например един вицепрезидент по геоикономиката би могъл да ръководи работата на блока по сключването на тесни търговски споразумения с държави, които са ключови играчи в приоритетни сектори, като суровини, важни лекарства или модерни технологии.

Предстои много работа за определяне на длъжностните характеристики на заместник-председателя по геоикономика. Истината е, че убеждаването на държавите членки да се откажат от някои от прерогативите си в областта на геоикономиката също няма да е лесно. И все пак общата картина е, че назначаването на заместник-председател по геоикономика би било важна първа стъпка за ЕС за укрепване на геоикономическото му ядро в опит да се избегне фрагментация и следователно размиване на глобално равнище. Ако блокът и неговите държави членки са сериозни по отношение на желанието си да избегнат притискането между САЩ и Китай, те трябва да засилят играта си в областта на геоикономиката.

Автор: Агата Демаре за ecfr.eu

*Заглавието е под редакцията на Мениджър Нюз

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ