Светът може да се изправи пред недостиг на литий още през 2025 г.

Светът може да се изправи пред недостиг на литий още през 2025 г.

Светът може да се сблъска с недостиг на литий, тъй като търсенето на метала нараства, като някои анализатори прогнозират, че това може да се случи най-скоро през 2025 г. Други обаче виждат по-дълъг период от време, преди да се стигне до подобен недостиг, пише Си Ен Би Си.

BMI - изследователско звено на Fitch Solutions, е сред онези, които прогнозират дефицит на доставки на литий още през 2025 г. В наскоро публикуван доклад BMI до голяма степен приписва дефицита на търсенето на литий в Китай, което надвишава предлагането.

„Очакваме среден годишен ръст от 20,4% на годишна база само за търсенето на литий в Китай за производство на електромобили през 2023-2032 г.“, се посочва в доклада.

Предлагането на литий в Китай ще нарасне само с 6% през същия период, отбелязват от BMI, като добавят, че темпът не може да задоволи дори една трета от прогнозираното търсене.

Китай е третият по големина производител в света на литий, който е ключов елемент в батериите за електрически превозни средства.

Светът е произвел 540 хил. метрични тона литий през 2021 г., а Световният икономически форум прогнозира, че до 2030 г. че глобалното търсене ще достигне над 3 млн. метрични тона.

Според прогнозите на S&P Global Commodity Insights продажбите на електромобили ще достигнат 13,8 млн. през 2023 г., но впоследствие ще продължат да растат и ще скочат до над 30 млн. до 2030 г.

„Ние наистина вярваме в недостиг за литиевата индустрия. Прогнозираме, разбира се, ръст на предлагането, но търсенето се очаква да расте с много по-бързи темпове“, каза Корин Бланшар, директор на Deutsche Bank за изследване на литиеви и чисти технологии.

До края на 2025 г. Бланшар вижда „скромен дефицит“ от около 40 до 60 хил. тона еквивалент на литиев карбонат, но прогнозира по-голям дефицит, възлизащ на 768 хил. тона до края на 2030 г.

Дефицит през 2030 година?

Други анализатори не очакват дефицит толкова скоро, но все пак прогнозираха такъв до края на десетилетието.

Въпреки че повече литиеви мини и проекти за проучване на минно дело, които влизат в експлоатация, биха могли да задоволят нарастващото търсене, това само би удължило периода преди достигане на дефицит със само още няколко години, според оценките на Rystad Energy.

Според фирмата за енергийни изследвания стотици литиеви проекти в момента са в процес на проучване, но сложността на геологията и отнемащият време процес на издаване на разрешителни все още носят предизвикателства.

В момента има само 101 литиеви мини в света, според данни на Refinitiv.

Вицепрезидентът на Rystad Energy Сюзън Зоу изчислява, че общото предлагане от литиеви мини ще се увеличи с 30% и 40% на годишна база през 2023 г. и 2024 г. и че миньорите ще продължат да развиват както съществуващи, така и нови проекти на фона на „глобален тласък за електрифициране на транспорта“.

Въпреки че това може да означава глобален излишък на литий през следващата година, недостигът може да започне да тормози веригите за доставки още през 2028 г.

„През следващите няколко години, въпреки че доставките на литий може да останат достатъчни на световно ниво, дисбалансът в регионалните доставки все още е неизбежен“, добави Зоу, като отбеляза, че регионалните минни и преработвателни мощности в САЩ и Европа може да не са в състояние да се справят с търсене на батерии за електрически превозни средства.

„Глобалната верига за доставки на батерии може отново да се озове в състояние на недостиг на литий към края на това десетилетие, когато ръстът на доставките може да не е в крак с търсенето“, каза тя.

При този сценарий Зоу смята, че цените на лития могат да скочат до историческите си върхове от 2022 г., което от своя страна ще увеличи производствените разходи за батерии.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ