Закъснения с пускането на три рафинерии в Близкия изток отлагат доставките на горива за Европа

Закъснения  с пускането на три рафинерии в Близкия изток отлагат доставките на горива за Европа

Закъснения с пускането на три рафинерии в Близкия изток отлагат доставките на горива за Европа

Въвеждането от Европейския съюз на ембарго върху доставките на руски петролни продукти от 5 февруари изисква европейските страни да намерят алтернативни източници за закупуване на гориво, включително в Близкия изток. Три нови близкоизточни рафинерии обаче - в Саудитска Арабия, Кувейт и Оман, които наистина биха могли да помогнат на Европа да замени 600 000 барела на ден руски петролни продукти, които губи в резултат на ембаргото, се въвеждат в експлоатация с многобройни закъснения, съобщава Bloomberg.

"Нито едно от трите предприятия все още не работи с пълен капацитет и остава възможността за допълнителни забавяния. „Пускането в експлоатация на рафинериите в Близкия изток се забавя. Европа няма да може да получи допълнителни барели преди края на 2023 г.", коментира Ахмед Мехди, стоков анализатор в Renaissance Energy Advisors.

Bloomberg припомня, че Кувейт планира да увеличи доставките на дизелово гориво за Европа пет пъти през 2023 г. - до 50 000 барела на ден, както и да удвои износа на авиационно гориво. За целта страната възнамерява да увеличи производството в рафинерията Al-Zour с капацитет от 615 000 барела на ден.

Консултантската компания FGE изчислява, че заводът ще може да произвежда около 145 000 барела на ден дизелово гориво с ниско съдържание на сяра след достигане на пълен капацитет. Първата линия на рафинерията Ez-Zaur стартира миналата година, две години по-късно от планираното. Очаква се втората от трите линии да заработи този месец, а последната - през април. Стойността на проекта за изграждане на рафинерията се оценява на повече от 15 милиарда долара.

Нефтохимическият комплекс Jazan на саудитската държавна компания Saudi Aramco, способен да преработва 400 000 барела на ден петрол, вече е започнал да изнася петролни продукти, но според Vortexa Ltd. все още не е доставил гориво в Европа, което да отговаря на стандартите в сила в региона.

Aramco планираше да го пусне през 2017 г., но в крайна сметка беше пуснат в експлоатация през 2020 г. Съоръжението се намира в югозападната част на Саудитска Арабия, далеч от нефтените полета, а суровините за него се доставят с танкери, а не по тръбопровод. Освен това се намира близо до границата с Йемен, което крие риск от нови атаки от йеменските бунтовници, твърдят експерти от консултантската компания Greenmantle.

Рафинерията Duqm на брега на Оман, която страната изгражда с Кувейт, се очаква да започне работа тази година, въпреки че трябваше да  бъде пусната в експлоатация през 2020 г. Капацитетът й ще бъде около 230 000 барела на ден. Повечето петролни търговци, опериращи в Близкия изток, смятат, че доставките от рафинериите ще започнат не по-рано от края на 2023 г. ОАЕ планира да увеличи доставките на дизел за Франция и Германия със 100 000 барела на ден през 2023 г. Миналата година Abu Dhabi National Oil Co. увеличи капацитета за обработка на комплекса Ruwais на брега на Персийския залив до повече от 900 000 барелана ден, пише още Bloomberg.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ