Бизнесът, видян през лизинга
Лизинговите дружества трябва да са доволни. Освен че отчитат ръст на договорите през последните месеци, както и повишен интерес от страна на фирмите да финансират покупките им на оборудване, но и като че ли лошите вземания спряха да растат. Не че кризата свърши. По-скоро компаниите свикнаха с нея и продължават напред, съзирайки възможности, а не взирайки се само в трудностите. Ето какво показват последните данни на БНБ. През четвъртото тримесечие на 2011 г. са сключени нови договори за финансов лизинг за 303 млн. лв. За сравнение през същия период на 2010 г. те са били 232 млн. лв. Нарастване има и спрямо третото тримесечие на 2011 г. – със 17%, или с 43,9 млн. лв. За цялата година обаче секторът отчита спад. През 2011 г. вземанията са били в размер на 3,55 млрд. лв., а през 2010 г. – 4,02 млрд. лв., което е намаление с 4,5%.
През 2011 г. са сключени далеч повече договори за традиционни активи като автомобили – леки и товарни, машини и оборудване, спрямо 2010 г., коментират данните на централната банка от „УниКредит лизинг“. Става въпрос за ръст от 31% при леките и 49% при товарните и лекотоварните автомобили. Чисто съвпадение, че такъв е резултатът и при машините, съоръженията и оборудването. Това дава основание за предпазлив оптимизъм за инвестиционния климат в сложната макроикономическа ситуация у нас и в Европа, коментира Румен Иванчев, главен изпълнителен директор на компанията. От януари до април в дружеството, което той ръководи, са сключени с 3% повече договори отколкото през същия период на миналата година. Финансирани са различни сектори – международен транспорт, възобновяеми енергийни източници, селско стопанство, добивна и преработваща промишленост, здравеопазване.
Според Гергана Герджикова, изпълнителен директор на „И Еф Джи лизинг“, се наблюдава известна сезонност в търсенето и придобиването на активи. Като цяло обаче тенденцията е към увеличение с постепенното съживяване на икономиката. Има търсене, но надеждните проекти са малко, все още междуфирмената задлъжнялост притеснява малките и средните предприятия, допълва Валентин Гълъбов, изпълнителен директор на "Ти Би Ай лизинг". Той не отчита промяна в нагласите през тази спрямо миналата година, но смята, че интересът към сделките с нови леки автомобили и транспортни средства не стихва, както и за оборудване на предприятия. Според Атанас Ботев, изпълнителен директор на "Интерлийз", запитванията през март и април са според очакванията – на нивата и обемите от миналата година. Традиционно по-слаби са януари и февруари, от което обаче не могат да се правят изводи. Въпреки по-оптимистичното развитие на пазара напоследък представителите на бранша се въздържат от категорични прогнози за развитието му през 2012 г. Гергана Герджикова очаква и тази година да се запази ръстът на лизинговия пазар, а спадът в портфейлите на лизинговите дружества да спре. Ще продължат и усилията за оздравяване на портфейлите, като се разчита основно на съживяването на икономиката. Атанас Ботев не очаква голям ръст или навлизане в нови пазарни ниши, с изключение на фирмите, които ще разширят портфейлите си. Стабилизиране и лек подем е прогнозата на Валентин Гълъбов. Той разчита на раздвижване в икономиката, което ще подтикне бизнеса да подмени машини и поточни линии с нови на лизинг. Гълъбов е сигурен в едно - че нивата няма да са същите, както отпреди кризата.
През последните 3 години общият размер на вземанията по лизингови договори намалява с 39% спрямо 2008 г. и все още е рано да кажем дали 2012 г. ще промени тази тенденция, посочва Румен Иванчев от „УниКредит лизинг“. Представители на компаниите са единодушни, че дори задържането на нивата от миналата година през тази също ще е успех след годините на спад. Въпреки това се надяват, че ще има ръст, макар и минимален. Ако икономиката тръгне надолу, това няма как да не се отрази и на бизнеса им.
Но каквото и да се случи, има няколко добри новини. Едната е, че и лизинговите компании, и техните клиенти се адаптират към новите условия. Дали сме в криза, или излязохме, е трудно да се каже, едно е сигурно – това е нов начин на живот. Правилата се промениха, адаптационният период за всички е в напреднала фаза, казва Валентин Гълъбов. Според него се налагат нови критерии за растеж и развитие. Макар и по-ниски, те са по-стабилни. Гълъбов подсказва другата добра новина за бранша – качеството на лизинга се повишава и от обикновено кредитиране се превръща в комплексна услуга. Лизингодателите все повече ще се грижат за актива и ще засилят контрола върху използването му. Досега разчитахме това да прави клиентът, но се разочаровахме, вметва Гълъбов. Обяснява, че някои върнати активи заради неспазване на договора са в толкова лошо състояние, че трудно се реализират. Контролът ще е по-прецизен и в друга посока – върху дейността на клиента, особено ако става въпрос за юридическо лице. Така се очаква да се съкрати броят на просрочените вземания. Преди кризата смятахме, че бизнесът най-добре си знае работата и колкото по-малко се меси финансиращата институция, толкова по-добре, но не е така, казва Гълъбов от „Ти Би Ай лизинг“. Колегата му от „УниКредит лизинг“ Румен Иванчев признава, че компанията прави прецизен анализ на кредитния риск на проекта, клиента, актива и доставчика. При физическите лица е важно да имат доходи, обезпечаващи погасяването на задълженията и поддържането на жизнения стандарт, както и добра кредитна история. При фирмите „УниКредит лизинг“ финансира всеки добре обоснован проект, зад който стои стабилна компания. По-позитивни са и очакванията за лошите вземания (моля, вижте графика 1).
Експертите се обединяват около едно – че пикът на лошите кредити е отминал в средата на миналата година. Дотогава са се очертали компаниите, които имат проблеми в изплащането, активите им са реализирани на? повторно?, а лошите договори са прекратени. Спорадично ще се появяват нови закъсали, но като цяло преструктурирането на компаниите е към края си. Стабилните вече мислят за ръст и разширение, споделя наблюденията си Гълъбов. В голямата си част ефектите от кризата вече са реализирани, но все още е рано да се говори за обръщане на тенденцията при проблемните експозиции, смята Гергана Герджикова от „И Еф Джи лизинг“. Тя е на мнение, че лихвите вече не са толкова високи както в първите години на кризата. Според компаниите те са паднали до нива, близки до предкризисните. Средните са около 6-8%, а промоции се правят предимно за транспортните средства. Според дружествата основният проблем с ликвидността е решен. Допускат, че ръст на оскъпяването може да се получи само ако дълговата криза в Европа се задълбочи, а икономиката у нас зацикли и това повиши риска на клиентите.
Оптимизъм за пазара вдъхва и желанието на някои клиенти да получат на лизинг и по-нетрадиционни продукти. От „УниКредит лизинг“ например отчитат, че през последните години има изместване на инвестиционния фокус от яхти и самолети към проекти в областта на възобновяемите енергийни източници – вятърни паркове и фотоволтаици.
При оперативния лизинг пък се появяват запитвания за финансиране на недвижимо имущество, компютърно оборудване и др. Това вероятно обуславя откриване на нова пазарна ниша за развитие в бъдеще, смятат от дружеството. Най-търсените продукти за финансиране по този начин остават транспортните средства и машините. От всички вземания по финансов лизинг 26,4% са били за леки автомобили, 24,2% – за товарни и лекотоварни, и 26,5% - за машини, съоръжения и индустриално оборудване (моля, вижте графика 2). Машини и оборудване ползват най-често фирмите, които работят в сектори като металообработване, земеделие, хранително-вкусова промишленост, производство на бързооборотни стоки, експортно ориентирани производствени компании от машиностроенето и др. индустрии. Леките автомобили остават най-популярният актив за физическите лица, отчитат компаниите. Луксът обаче вече не е на мода. Скъпи лимузини се купуват по-рядко. Най-търсени са масовите автомобили на цени от около 30 хил. лв. Клиенти, които са заклети почитатели на новото, правят компромис с цената и купуват по-евтини марки и модели. Това е типично и за бизнеса – никога не пълни автопарка си с коли втора употреба. Иска задължително да са нови, пък макар и от по-нисък клас. За разлика от физическите лица, които залагат и на втора употреба. Според някои компании напоследък са се увеличили сделките с коли на старо заради кризата. Според други те са на постоянно ниво, но интересът към тях продължава. Сред клиентите са млади българи, които още не могат да си позволят нов автомобил. В повечето случаи колите втора ръка се купуват пак на лизинг. Така купувачът разсрочва плащането, взема поддържана в сервиз кола, с проследима история и с изрядни документи. Схемата стана много популярна през последните години, когато много клиенти върнаха активите си заради невъзможност да ги плащат. Наложи се дружествата да им търсят нови собственици. И в момента корпоративните им сайтове, както и специализираните интернет портали са пълни с оферти за коли, върнати от лизинг. Строителни машини, оборудване и др. по-нетрадиционни активи също се продават на вторичен пазар, но интересът към тях е по-слаб. Малко са кандидатите и за скъпите автомобили, яхти и самолети на закъсали клиенти. Освен леки автомобили физическите лица ползват лизинг и при покупката на лекотоварни коли, медицинско и стоматологично оборудване.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.