Винаги работя за постигане на най-добрия резултат по най-гладкия път

Винаги работя за постигане на най-добрия резултат по най-гладкия път

Винаги работя за постигане на най-добрия резултат по най-гладкия път

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Силният екип е резултат от разнообразието на професионалния опит и личностните качества, от опита и компетенциите на всички негови членове, убеден е Кристоф де Лафарж, изпълнителен директор на „Шнайдер Електрик България”*

- Господин Де Лафарж, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- Успехът е резултат от работата на нашия екип. Това е признание за екипа ни, който работи в България, и за начина, по който Schneider Electric работи в страната от години.

- Вие лично как определяте успеха?

- Имам един любим цитат за успеха – той е на Алберт Айнщайн и гласи: „Не се опитвай да бъдеш човек на успеха, по-скоро се стреми да станеш човек, който създава стойност”.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Като лидери ние сме част от една верига – трябва да оценяваме и да се съобразяваме с направеното от предшествениците ни и да подготвим бъдещето за своите наследници. Някои хора са изключително значими фигури и могат да изиграят решаваща роля в дадено бизнес начинание, но успехът е плод на „бащинството” на целия екип на компанията.

- Как създавате екипите си? Кои са качествата, които цените най-много у подчинените си?

- Обичам разнообразието. Всички сме различни, с различни качества и силни страни. Според мен моята роля като ръководител е да се стремя да поставя точното парченце от пъзела на точното място. Силният екип е резултат от разнообразието на професионалния опит и личностните качества, от опита и компетенциите на всички негови членове. За да работим като екип, в който да се подкрепяме взаимно, очаквам едни и същи ценности да бъдат споделени от всички членове на екипа ни. И тези ценности са:

- Грижа – трябва да полагаш грижа за колегите и за клиента; трябва да запазиш човешките си качества, да показваш уважение към колегите си, към клиентите и към бизнеса;

- Отдаденост – трябва да си човек, на когото може да се разчита, да работиш здраво;

- Предизвикателство – трябва да изискваш – и от себе си, и от другите, да бъдеш открит, работата ти да дава резултати и да е ефективна;

- Комуникация – трябва да си отворен, да си сътрудничиш с партньорите и колегите си, да умееш да общуваш и да създаваш връзки.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Работата ми се ръководи от четири основни елемента, върху които е съсредоточена дейността ни, за да мога да стимулирам и да поддържам подходящата мотивация у служителите:

1) Компанията: Визията на компанията трябва да достигне до служителите, партньорите и клиентите ни по най-подходящия път. Нашите служители трябва да разбират крайната цел и да са наясно какъв е собственият им принос за постигането й;

2) Работата: Позициите и задълженията на служителите трябва да са адекватни на компетентността, опита и желанието им за развитие. Същността на работата е много важна за мотивацията на служителите;

3) Ръководителят: Прекият ръководител има изключително важна роля. Стилът на управление трябва да отговаря на нивото на експертност и на постиженията на всеки служител. Управленските отговорности и самостоятелността са мотивиращи. Всичко е въпрос на баланс на управленска отговорност, подкрепа, контрол и, разбира се, подходящото признание;

4) Заплащането: Последно, но не и по значение, е заплащането, което трябва да е подходящо за отговорностите, компетентността, приноса към извършената работа.

Освен всичко това трябва да създадете подходяща стимулираща среда, която да осигури на служителите нужната мотивация, а това се постига, като ги възнаградите с доверието си.

- Кои са най-важните послания, които чрез своя пример се стремите да внушите на служителите си, особено на по-младите от тях?

- Винаги съветвам хората да правят това, което харесват или дори обичат. Забавлявайте се. Когато правите онова, което харесвате, резултатите идват сами и всичко ви се получава. Амбицията е добър двигател, но за да успеете, препоръчвам да се съсредоточите върху действията си тук и сега. Преди да мислите за следващата си позиция, първо трябва да се погрижите да постигнете резултати и да израснете от позицията, в която се намирате. Освен това моят съвет е да се стремите кариерата ви да се развива стъпка по стъпка, без да се изкушавате да прескачате определени нива. Хубаво е в кариерното ви развитие да личи ясно мотивацията ви и да имате професионална история.

Друг съвет, който давам на хората, е да не се страхуват да се възползват от възможностите, които им се предоставят. Не се страхувайте. Понякога ще ви се налага да правите трудни избори, а да избираш, означава да приемеш, че може да загубиш някои неща (професионалната мобилност например е избор, който се отразява върху цялото семейство).

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Има четири принципа – поведенчески и управленски, които искам моите служители да спазват:

1) Хората са на първо място!

-  Вслушвайте се в служителите си, те знаят много добре какво се случва в компанията.

- В крайна сметка всичко се прави от хора, така че подбирайте и давайте шанс за развитие на правилните хора, определяйте ясно отговорностите им и им осигурете самостоятелност, контролирайте ги и ги подкрепяйте, но не управлявайте всяка тяхна стъпка и всяко решение, възнаграждавайте ги за доброто им представяне.

2) Стремете се към резултати и залагайте на оперативността!

- Бъдете прагматични.

- Вслушвайте се в здравия разум.

- Нека действията ви да са свързани с резултатите.

- Съсредоточете се върху най-важните неща и на тях посветете времето си.

- Мислете два пъти, преди да действате... Но все пак действайте.

3) Начертайте своя стратегия. Стремете се да дадете отговор на въпроса „Защо?”.

- Определете какво искате да постигнете. Обяснете целите си на служителите си и съобразете действията си с тези цели.

- Осигурете баланс между стратегия и действие – стремете се и към краткосрочни резултати, но не правете компромис със средносрочните цели.

- Обяснете на служителите си контекста и причините.

4) Бъдете модел за подражание!

- Бъдете честни и се стремете действията и решенията ви да са прозрачни, за да изградите доверие.

- Не правете на другите това, което не искате те да правят на вас.

- Действайте гъвкаво и интелигентно – много неща се случват гладко.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Имам много занимания и интереси извън работата си. Когато ме няма, разчитам на служителите си и не ги притеснявам. Винаги обаче съм на разположение, ако се наложи да се консултират с мен.        

- Кои са по-важни – служителите или клиентите?

- За мен и едните, и другите са важни. Клиентите са най-важни както за компанията, така и за нейните служители. Без клиенти компанията няма бъдеще. Като мениджър обаче аз съм отговорен за служителите си и те са на първо място сред приоритетите ми.

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Имах шанса да работя с много добри лидери. Някои от тях са от онези личности, които бих нарекъл ментори – онези, които успешно предават своето ноу-хау и лидерските си умения.

Изградил съм се като личност и професионалист под влияние на културите на пет различни държави, с различни хора и подходи към бизнеса и живота.

Голям принос за развитието ми оказа и възможността да сменям различни позиции в оперативния бизнес – позиции, в които човек е близо до бизнеса, до клиентите, ръководи хора, занимава се с корпоративни проекти, в които се запознах и тествах различни концепции, статегии, експертни умения и познания, които по-късно можех да внедря в оперативната си  работа.

Един мениджър се развива всеки ден, в ежедневната си работа, когато се учи от хората си, от клиентите и грешките си.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Аз работя със и чрез хората, мога да вдъхвам доверие и уважение и да се отнасям към хората с доверие и с уважение. Винаги работя за постигане на най-добрия възможен резултат по възможно най-гладкия път. Понякога мога да бъда твърде ентусиазиран или да окажа сериозен натиск, за да постигна искания резултат. Но това, което улеснява много хората ми, е фактът, че винаги съм готов да им се доверя и да им дам съответните отговорности. Обичам да водя хората и да виждам, че са мотивирани, да общувам с тях - да ги убеждавами и те да ме убеждават.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- В Schneider Electric като компания и лично в себе си като човек – бизнесът ни е чист и съобразен с всички етични принципи. Важно е да останеш човек и да се отнасяш към всички с уважение.

- От какво се страхувате?

- Естествено, като всички хора и аз имам свои страхове. Като лидер обаче мое задължение е да не пренасям страховете си върху екипа.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и компромисите?

- Бих казал, че бизнесът се крепи на жестовете и компромисите... и на взаимността в жестовете и в компромисите, особено когато целта ви е да изградите дългосрочни отношения.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Мечтата ми е да имаме компания, която е добре балансирана и има своя принос за благосъстоянието на:

- Клиентите – чрез въвеждане на иновации и посрещане на нуждите им;

- Служителите – като им дава възможност да работят с ентусиазъм и да се развиват;

- Акционерите – като им предлага устойчиви резултати;

- Обществото – като допринася за решаването на сериозните проблеми на планетата: климатичните промени, недостига на ресурси, достъпа до енергия.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на развитие на България?

- Преди всичко аз много обичам страната и хората й. Мисля, че България се е променила много през последните 25 години и все още се променя. След решението за присъединяване към ЕС преживяхте няколко години на бърз растеж и някои впечатляващи успехи. Финансовата криза остави драматичен отпечатък и сега страната постепенно се възстановява. България има много предимства и силни страни, особено за инвеститорите. Въпреки това ставаме свидетели на слабости, които трябва да се преодоляват с постоянство, за да може развитието да бъде устойчиво.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- Не е работа на хората от бизнеса да управляват държавата; това е задача на политиците. Ролята на политиците е най-важна – те трябва да приемат мисията си да служат на страната и гражданите й.

- Кои качества на българите като нация са конвертируеми по света?

- Като цяло виждам натрупване на сериозна компетентност в различни области. Имате и способността да постигате изключителни резултати с ограничен ресурс.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Забелязвам един особен негативизъм и тенденция да подценявате страната и собствените си възможности. Трябва да се работи повече за положителния образ на България.

---------------------------------------------------------

КРИСТОФ ДЕ ЛАФАРЖ е изпълнителен директор на „Шнайдер Електрик България”, работи за компанията от 1998 г. най-напред в Турция, след това е на мениджърски позиции във Франция и Азиатско-Тихоокеанския регион. Непосредствено преди да дойде в България е директор ценообразуване и канали за продажба на Азиатско-Тихоокеанския регион. Сега отговаря за България, Албания, Македония и Косово. Завършил е маркетинг мениджмънт в ESSEC Business School, Франция, инженер от Hautes Etudes d'Ingеnieur, Франция. На 39 години, женен, с 4 деца.

*„Шнайдер Електрик” развива дейност в над 100 държави. Предлага интегрирани решения в енергетиката и инфраструктурата, индустрията, производството на машини, нежилищни сгради, мрежи и центрове за обработка и съхранение на данни, както и в жилищния сектор. 140 000 служители на компанията постигнаха продажби на стойност 24 млрд. евро през 2013 г. Schneider Electric присъства в България от 1990 г. Чрез марките Merlin Gerin и Telemechanique, които през 1993 г. се сливат в едно търговско представителство, а през 1998 г. Schneider Electric основава свое дъщерно дружество в София – „Шнайдер Електрик България” ЕООД. През 1999 г. компанията купува обособена част от Завода за електроапаратура в Перущица.

През 2007 г. Schneider Electric открива нов завод в Пловдив, където са преместени поточните линии и производството от Перущица. Oколо 60% от компонентите, използвани в производството на автоматичните прекъсвачи, се изработват и доставят от местни доставчици.
За инвестицията в завода в Пловдив „Шнайдер Електрик България” спечели наградата на Българската агенция за инвестиции - Инвеститор на годината 2007, в категория „Инвестиция в електротехническата промишленост”. Продукти на компанията печелят 4 поредни години (2009-2012) наградата за иновативен продукт на Българската асоциация на електротехниката и електрониката, като през 2010 г. е отличена гамата Acti 9, част от която се произвежда в завода в Пловдив. През 2011 г. безжичните бутони Harmony XB5R печелят и златен медал от Международния технически панаир в Пловдив. През 2013 г. златен медал получи контактният излаз Metren с технология QuickFlex с възможност за надграждане с три допълнителни функции. В края на 2009 г. заводът на „Шнайдер Електрик” бе отличен в конкурса на „Хюит” за работодател на годината, заемайки първо място сред производствените предприятия в страната, а през 2010, 2012 и 2013 г. - второ място сред всички компании.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ