Глобалният бизнес стана труден и безкомпромисен

Глобалният бизнес стана труден и безкомпромисен

- Господин Куинлан, какви нови възможности за българския бизнес ще създаде Трансатлантическото търговско и икономическо партньорство между САЩ и ЕС?

- Когато бъде подписано, споразумението за Трансатлантическо партньорство ще стимулира търговията и инвестициите между САЩ и страните от ЕС, а оттам и ще укрепи търговските взаимоотношения между Америка и България. Реалните ползи за България ще се усетят в отделни сектори, като с най-голям потенциал се очертават енергетиката, услугите и вероятно информационните технологии.  

- Как икономическата криза преоформи световната търговия? 

- Глобалните търговски потоци не претърпяха радикални промени. Динамиката е малко по-различна, но промените в нея ще се усетят следващите години при отделни страни и индустрии. Например САЩ може да се превърнат във влиятелен търговец на енергия заради американската енергийна революция. Междувременно забавеният ръст на китайската икономика структурно потисна вноса от тази страна – тенденция, която удари много производители на суровини. Търговията в рамките на ЕС се забави заради рецесията на Стария континент, а това допринесе за разширяване на търговския дефицит със САЩ. Все пак очаквам възстановяване на глобалната търговия през 2014 г., което да стимулира и българския износ.

- Кои в момента са основните търговски потоци и как българските фирми могат да се възползват от тях?

- Огромен е потенциалът за търговия между България и страните от Централна Азия, Турция и Близкия изток. Тези региони крият сериозен резерв от все още потиснато търсене, но вече се стремят да разширят бизнес мрежите си.

- Какъв съвет давате на българските мениджъри, които искат да изкарат техните компании на международните пазари?

- Глобалният бизнес става труден и безкомпромисен – потребителите са изключително капризни, а конкуренцията е много тежка. За да може една компания да си извоюва конкурентно предимство, трябва да разполага със сериозен капитал и да открие най-подходящите партньори. Българските мениджъри трябва да открият най-добрите партньори на ключовите за тях пазари.

- За вас кои са конкурентните предимства на България и как могат максимално да бъдат оползотворени?

- Туризмът, енергетиката и информационните технологии са най-обещаващи за развитието на българската икономика, но трябва да се въведат правилните политики. Необходими са стимули за преките чуждестранни инвестиции, както и разширяване на търговските връзки. Малка страна като България трябва да положи сериозни усилия, за да привлече вниманието и капиталите на големите компании.

- Доколкото познавате българската среда, култура и манталитет на мениджърите, как смятате с кои нации ние най-успешно бихме могли да се разберем и установим печеливши търговски отношения ?

- България се намира на границата на Европа, Централна Азия и Близкия изток, така че може да се превърне в мост за бизнеса и търговията. България трябва да се обърне както към страните от ЕС – като Германия и Испания, за да разшири търговията си, така и на изток – към Централна Азия и части от Близкия изток. Трябва да стимулирате контактите с турския бизнес.

- В новите икономически реалности с каква стратегия една малка държава или компания може да привлече големите инвестиции?

- За да привлече мултинационалните капитали, България трябва да осигури най-необходимите условия за бизнес. Това означава, че трябва да е лесно да се прави бизнес в страната – например да има здраво и прозрачно законодателство, защита на интелектуалната собственост, ниски данъци, улеснени условия за кредити, гъвкава и образована работна ръка, либерални търговски и инвестиционни политики. Това са най-основните неща, но за малките държави, които искат  да привлекат интереса на големите фирми, те са от изключително значение.

Венцислав Савов, списание „Мениджър”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ