Джеймс Уорлик: Изберете един или два продукта и активно ги популяризирайте в САЩ

Джеймс Уорлик: Изберете един или два продукта и активно ги популяризирайте в САЩ

- Господин Уорлик, какво е мястото на България в геополитическата визия на САЩ?

- През последните двадесет години настъпиха много промени в световен мащаб, но независимо от това, визията на САЩ за България се запазва

 

забележително постоянна. Ние сме убедени, че една обединена, демократична и просперираща Европа е от полза както за САЩ, така и за целия свят. Радваме се, че България е член на НАТО и на Европейския съюз, които са крайъгълните камъни на традиционно добрите отношения между САЩ и Европа. Очакваме България да постигне все по-силен икономически растеж и да играе все по-значителна роля и в двете организации.

 

- Как се развиват деловите отношения между нашите две страни?

- Те са много активни и стабилни. С приближаването на края на икономическата криза в САЩ, вероятно все повече американски компании ще се насочат към България, когато искат да навлязат на чужди пазари и да намерят международни партньори. Надяваме се, че тези компании ще преценят страната ви като

 

привлекателно място. Няколко американски компании вече са постигнали значителни успехи в България и се надяваме в близките няколко години интересът към страната ви да нараства.

 

- Кои са приоритетите в работата на мисията, която оглавявате?

- България пое ангажимент да предприеме съществени промени, когато се присъедини към Европейския съюз, и вече осъществи няколко големи стъпки в тази посока. Страната ви е изправена пред трудни предизвикателства да консолидира демократичната си структура и да гарантира икономическия растеж. Според мен, най-важното, което трябва да направим, е да подкрепим усилията на България да постигне тези цели. По-конкретно, това означава да насърчаваме установяването на правова държава и икономическите политики, които ще доведат до растеж. В дългосрочен план всяка политика, която насърчава международните инвестиции и енергийната сигурност, ще доведе до много положителни резултати в бъдеще за България.

 

- Какъв е броят на американските компании в България и колко американски туристи посещават годишно страната ни?

- Трудно е да се определи точният брой на американските компании, които работят в България, въпреки че присъствието им като цяло е значително. Най-голямата група е обединена от Американската търговска камара, но много компании намират своето място в страната и без съдействието на американското посолство. Всъщност това е още едно доказателство за устойчивостта на българския пазар и бизнес климат. Винаги съветваме американските компании да работят с местни фирми, ако искат да постигнат успех в България. Освен при преодоляване на езиковата бариера, местните партньори са от изключително значение и заради познанията си относно необходимите разрешителни, крайните срокове за подаване на заявки за

 

участие в търгове, стандартизирането и лицензирането. Българските компании често помагат на американските си партньори да навлязат и на пазара в съседни държави.

Всяка година около 70 000 американци посещават България като туристи. Това включва и тези, които преминават през страната ви на път за друга дестинация. Скоро след пристигането ми през януари, започнах да пътувам из красивата ви родина, да опознавам богатото ви културно наследство и да се срещам с хората в селата и градовете. При всяка възможност изразявам подкрепа за развитие на американския туризъм в България и ще направя всичко възможно, за да мотивирам повече от моите сънародници да посетят страната ви.

 

- Какво България може да направи, за да подобри тази статистика?

- Бих препоръчал да популяризирате възможностите в България. Много американци, които знаят много малко за страната ви, вероятно биха открили възможности за успешен бизнес при добро сътрудничество с български компании. Правителството трябва да свърши своята работа като подобри правната система, създаде възможности за коректна работа, така че компании и хората да са сигурни, че

 

инвестициите им са защитени напълно от закона. Бюрокрацията, която понякога е твърде тромава, също може да се подобри.

В посолството имаме представители на Търговската служба на САЩ, които могат да съдействат за увеличаване на броя на американските компании, които работят в България. Заедно с българските си колеги те помагат на български фирми да участват в търговски изложения в САЩ, където да срещнат потенциални партньори. Посолството също често организира мероприятия, посветени на различни сектори от икономиката.

По отношение на туризма, България предлага множество интересни места за посещение, за които много американци вероятно не знаят. Всичко е въпрос на това да им се даде информация, за това какво може да предложи страната ви.

 

- Какво знае американския бизнес за нашия? В тази връзка какъв е имиджът на продуктите, произведени у нас, които се продават на американския пазар?

- Честно казано, повечето американски компании не знаят нищо за България и за добрите възможности за бизнес, които ги очакват тук. Освен това на американския пазар се предлагат много малко български продукти, или поне те

 

не са лесно разпознаваеми от американския потребител. Има няколко магазини в САЩ, които предлагат български хранителни продукти като кисело мляко и сирене, например. Моят съвет е да изберете един или два продукта, които най-добре представят България и да ги популяризирате чрез активна маркетинг кампания в САЩ. Тази стратегия ще отвори вратата за други продукти и ще съдейства да се укрепи позицията на България сред американските компании и потребители.

 

- Бихте ли се наели да опишете кои наши фирми имат най-голям шанс на пазара в Щатите?

- Компаниите, които прилагат иновативен подход към маркетинга и продажбата на своите продукти могат да бъдат успешни на американския пазар. Българските предприемачи трябва да разбират как работи американския пазар и да познават най-добрите начини за маркетинг. Това изисква време и средства, но всяка компания може да постигне успех ако се подготви правилно и вложи достатъчно. Разбира се, няма гаранции за успех за тези, които навлизат на американския пазар, но има голямо разнообразие от български продукти, които биха могли да намерят пазарна ниша.

 

- САЩ са един от най-големите инвеститори у нас. Това естествено стечение на обстоятелствата ли е или е част от целенасочена политика?Как България може да привлече повече и по-големи американски инвестиции?

- Вероятно това е резултат и от двете. Американските компании винаги са проявявали интерес да разширяват бизнеса си на нови пазари по света. Те се интересуват да инвестират в развиващи се държави, където икономиката е стабилна и има

 

подходящ бизнес климат. България предлага отлични възможности за различни сектори, включително енергетика, информационните и комуникационните технологии, околната среда, медицинското оборудване, фармацевтиката, фрайнчайзинга и много други.

 

- За кои реформи нашето правителство има безусловната ви подкрепа?

- Аз безусловно подкрепям демократичния процес, установяването на свободно и отворено общество. Конкретните реформи, обаче, са в сферата на компетентност на правителството, парламента и гражданското общество. В тази връзка, насърчавам всички български граждани да търсят отговорност и сметка от лидерите си, както на местно, така и на национално ниво, за да бъдат сигурни, че

 

реформите ще са справедливи, прозрачни и наистина ще отговарят на потребностите на хората. Говорил съм по принцип в подкрепа на реформите, които ще подобрят правната система в страната, ще дадат възможност за свобода на изразяване на медиите, независимо от собствеността на конкретната медия и ще подобрят качеството на живот на хората в страната. Това са въпроси, които отразяват основните ценности, които вярвам, че споделяме.

 

- Ще стане ли по-лесно пътуването до САЩ, особено за хората от бизнеса?

- Посолството винаги е насърчавало бизнес пътуванията и се е стремяло да улесни търговията между нашите две държави. Обикновено хората, които пътуват по работа, могат да си уговорят час за

 

интервю на следващия ден и цялата процедура по издаването на визата им може да се ускори, ако се налага. Освен това, след като веднъж бъде издадена виза, съответният бизнесмен може да пътува толкова често, колкото се налага в САЩ за срок от десет години и същата виза е валидна и за семейна ваканция, за да се опознае САЩ. Това са само някои от примерите за това как посолството прави всичко възможно хората, които пътуват по работа, да не пропускат важни срещи и да развиват търговия и сътрудничество.

 

- Как си представяте развитието на България идните 10 години?

- Оптимист съм за България, по отношение на правителството, бизнеса и лидерите ви. Виждам увереност и решимост за подобряване не само на деловия климат, но и на стандарта на живот на хората. Постигането на дългосрочно развитие през следващите десет години може да стане само с обединените усилия на публичния и частния сектор, които трябва да работят заедно за едно по-добро бъдеще на България и да споделят една обща визия за развитието на страната като водещ бизнес фактор в региона. Надявам се, когато се върна в страната след десет години, да видя бъдещата България такава, каквато я заслужават нейните граждани.

 

- Какво казвате за България на близките си?

- Бих казал на всички тях: ”Елате в България и усетете богата култура, вижте красивите природни забележителности, посетете планините и селата, Черноморието и опитайте фантастичната българска кухня." Но преди всичко, ще има кажа да се срещат и да прекарват повече време с българи. Аз искрено вярвам, че никога не може напълно да се усети и оцени една страна, ако не прекараш достатъчно време с местните хора. Това ще кажа на семейството и приятелите си.

 

- Нашите читатели са предимно делови хора, собственици и мениджъри на различни бизнеси. Какво искате да им кажете?

- Бих им казал: ”България е много добро място за развиване на бизнес и американските компании имат готовност да си сътрудничат с вас. В страната има чудесни възможности за вас и вашите компании. Европейският пазар е отворен за вас и вашите продукти. Хората от американските бизнес са отворени за разговори и очакват вашата подкрепа и сътрудничество. Българският пазар е отправната точка за много американски компании, които искат да навлязат на по-големия европейски пазар впоследствие. Посолството ни предлага различни програми, за да улесни деловите контакти между български и американски компании и с радост бихме работили заедно с вас, за да разработим нови пазари." Това е моето послание.

 

ДЖЕЙМС УОРЛИК е посланик на САЩ в България от 21 януари 2010 г. Преди това е бил главен заместник на помощник-държавния секретар в Бюрото за международни организационни въпроси (БМОВ). Бил е директор на Офиса за европейска сигурност и политически въпроси. Като директор на „Политически въпроси на ООН” към БМОВ е бил главен съветник на посланик Пол Бремър в Багдад. Бил е генерален консул в посолството на САЩ в Москва; директор за Германия, Австрия и Швейцария в Бюрото за европейски въпроси; изпълняващ длъжността съветник и заместник-съветник по политическите въпроси в Посолството на САЩ в Германия; специален помощник на държавния секретар; наблюдател на Операционния център; консул във Филипините и секретар по политическите въпроси в Бангладеш. Завършил е Станфордския университет през 1977 г. Има магистърска степан по политология от колежа Уодам, както и магистърска степен по право и дипломация от Института за право и дипломация „Флечър”, САЩ.

 

 

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ