Джон Кларк: Винаги работи с отлични хора и ще печелиш във всякаква бизнес среда

Джон Кларк: Винаги работи с отлични хора и ще печелиш във всякаква бизнес среда

Джон Кларк: Винаги работи с отлични хора и ще печелиш във всякаква бизнес среда

Ако трябва да обясните на начинаещи мениджъри как стигнахте дотук, как ще формулирате основните си правила?

Научете добре основните умения, нужни на мениджъра. Наблюдавайте, слушайте и се учете от действащи мениджъри, които могат да ви предадат ценния си опит като ментори. Учете се както от добрите, така и от лошите мениджъри, за да разберете кое е правилно и как да не повтаряте грешното. Винаги бъдете съобразителни и отворени за нови идеи, приемайте предизвикателствата с усмивка. Независимо дали задачата е увлекателна или не, винаги може да се поучите от професионалния си опит. Помнете добре наученото, повтаряйте това, което носи успех, но не повтаряйте грешките си, учете се от тях. Вслушвайте се в екипа си, бъдете отворени за новото и проявавайте загриженост. Правете това, което е правилно, никога не се изкушавайте да поемете по по-краткия път, за да улесните работата си. Ако усещате, че сте прав, значи наистина е така. Ако усещате, че грешите, помислете отново как да изпълните задачата по възможно най-добрия начин.

Кой е мениджърският урок, който научихте по най-трудния начин?

Да работиш с хора може да бъде най-удовлетворяващата, но и най-трудната задача. Научих, че е най-добре винаги да си откровен с хората, дори новините да не са добри. Никога не си затваряйте очите, когато някой се представя слабо, защото така проблемът само ще стане още по-голям. Най-трудното за научаване обикновено е свързано с неправилно отношение към хората или лъжа с цел улеснение.Винаги бъдете честни, казвайте цялата истина и спазвайте обещанията си или се подгответе да дадете честен отговор на въпроса защо не можете да го направите.

Има ли граница в бизнеса, която никога не престъпвате?

Безспорно в бизнеса има граници, които никога не трябва да се прекрачват, и те са свързани с етиката, обществените норми и човешките взаимоотношения. Никога не лъжете, не мамете, никога не действайте подкупнически. Никога не поемайте по краткия път. Отнасяйте се с уважение към хората независимо от обстоятелствата.

Как мотивирате хората, с които работите?

Опитвам се да ги мотивирам, като им предоставя интересни възможности и предизвикателства и като им делегирам както властта, така и отговорността, свързана с дадена задача. Моята роля е да подкрепя човека, за да съм сигурен, че той ще се представи възможно най-добре и ще постигне най-добрите резултати, като предлагам напътствия, когато е нужно. Искам хората ми да използват ума и знанията си, за да постигнат изключителни резултати, като работят заедно в екип и общуват открито.

Откъде се учите на мениджмънт?

20% от мениджмънта научих от обучения и семинари, а останалите 80% - от училището на живота. Винаги съм бил готов да поема нови предизвикателства, дори когато става въпрос за неща, от които разбирам малко. Всеки ден имаме възможност да научим нещо ново. Учим се от деня, когато сме родени, до деня, когато напуснем този свят. Няма невъзможни задачи, просто трябва да се научим как да ги изпълним.

Има ли мениджмънтът (български) национални особености?

От позицията на чужденец (всъщност аз смятам себе си за българин) за мен е лесно да отговоря «да». В управлението на много български мениджъри има национална черта. Много от тези мениджъри остават скрити за своите служители и управляват бизнеса си, без да се намесват директно. Въпреки това със задоволство мога да кажа, че има ново поколение мениджъри с международен начин на управление. В България има чудесни хора и много от тях вече са отлични мениджъри или са на път да станат такива.

Как ще изглежда мениджърът през 2020 година?

Със сигурност ще бъде различен от мениджъра през 2010г. Трудно е да се каже как точно, но мениджмънтът е инструмент, който трябва да се развива заедно със света на бизнеса. Всичко се променя и ние трябва да приемем това, както и да се приспособим към заобикалящия ни свят и да се усъвършенстваме всеки ден.

Какво научихте от кризата?

Научих се да очаквам и неочакваното и да приемам, че нещата, които сме си мислели, че никога не биха могли да се случат, всъщност могат. Така че главният урок е да си подготвен за всичко и да имаш много добър екип, който да е гъвкав и да може да реагира бързо на промените в икономическата и бизнес среда. Винаги трябва да търсим възможности за усъвършенстване, да имаме силна мисия, но да сме гъвкави и приспособими към промените в бизнес средата. Винаги работи с отлични хора и можеш да печелиш във всякаква бизнес среда.

Списание „Мениджър” прави мозъчна атака „Икономиката след кризата. Къде ще сме ние?”. Кои ще са водещите тенденции през следващото десетилетие и как България може да се впише в тях?

Смятам, че бизнес климатът в България ще остане труден в средносрочен план, тъй като инвеститорите в момента осмислят пълното въздействие на кризата и решават как да развиват инвестициите си в бъдеще. Едно нещо е сигурно – в България има огромен потенциал за инвестиции и развитие в много сектори. Може би в бъдеще би трябвало да има по-малко инвестиции в сектора на недвижимите имоти и по-голям фокус върху инвестиции в производството, продажбите на дребно, инфраструктурата и финансовите услуги.

Кой е най-големият проблем на българския бизнес? Как и кога ще се реши?

Най-големият проблем на бизнеса е несигурността. Причина за това е кризата, но също и политиките и регулаторните правила. Очаквам, че политиките и регулаторните правила в България ще бъдат хармонизирани с тези в основните й европейски търговски партньори, за да се осигури на съществуващите бизнеси и бъдещи инвеститори необходимата яснота за взимане на инвестиционни решения в среда, носеща стабилност и доверие.

Оптимист ли сте – накъде върви България?

Аз винаги съм оптимист, защото бъдещето е в нашите ръце. Бизнесът не може да стои безучастен и само да критикува. Бизнесът трябва да е деен и да дава предложения и коментари как да се гради бъдещето. Бизнесът е партньорство, което трябва да работи добре и по открит начин да носи благосъстояние и растеж за всички. Аз лично съм оптимистичен за бъдещето на България. То би могло да бъде нарушено само ако не се вземат правилните решения и ако се пренебрегнат разумните предложения.

Какво трябва да се промени, за да започнат българите да харесват богатите и успели хора?

Българите трябва да приемат идеята за икономика на свободния пазар, където е нормално бизнесът да се развива (разбира се, винаги в пълно съответствие с правилата и законите на страната), а хората да подобряват личното си положение, като печелят добри пари за хубава работа (а не малко пари за лоша работа).България се намира в период на развитие, а това отнема време. Трябва да има по-малко правила и повече пазарна ориентираност на бизнеса, за да може той да расте. В крайна сметка една силна икономика, базирана на добри пазарни принципи, е добра за всички, стимулирайки растеж по отношение на работа, която е високо квалифицирана и добре заплатена.

Защо участвате в конкурса „Мениджър на годината”?

Участвам, защото конкурсът дава признание не лично на мен, а на моя отличен екип, който има изключително трудово представяне и резултатът за България е едно истинско бижу. Много хора казваха, че проектът за „ТЕЦ Марица Изток 3” е невъзможен. Трябва да призная, че в някои моменти наистина беше почти така. Но екипът (почти изцяло съставен от българи) никога не се отказа и можехме да разчитаме на пълната подкрепа на нашите акционери. Накрая изградихме бизнес, с който цяла България трябва да се гордее. Осигурихме хиляди работни места, създадохме възможности за стотици местни доставчици. Директно и индиректно ние имаме голям принос към българската икономика.

Защо трябва вие да спечелите?

Трябва да спечеля заради екипа си. А дори и да не спечеля, винаги ще смятам, че моят екип е абсолютният победител.

Разкажете за себе си извън работата. Какво ви прави щастлив?

Гледам на живота по много открит и позитивен начин. Винаги казвам, че животът трябва да се живее. Никога не си мисли “Как бих искал...”, а просто иди и го направи. Съдбата ни е в наши ръце и в ничии други. Ако успяваш в живота, това трябва да е поради собствените ти усилия. Това, което ми носи щастие извън работата, са главно простите удоволствия от живота. Наслаждавам се на света, в който живеем, като пътувам, на богатството на културите на нашия свят (особено като чета и готвя) и на приятелството и подкрепата, която винаги съм получавал от приятелите и семейството ми.

Джон Кларк има бакалавърска степен по инженерство от университета „Нюкасъл” и диплома по бизнес администрация от университета „Дърам”, Англия. Завършил е програмата на университета „Принстън” по управление на риска в енергетиката. Заемал е различни постове в Alcan Aluminium и в три газови електроцентрали във Великобритания, в американската компания Intergen (съвместно дружество между Bechtel & Shell), бил е директор на „Ентерджи” за проектите в Европа. В „Енел” е директор по експлоатацията , а с проекта за рехабилитация на ТЕЦ „Марица Изток 3” се занимава от 1999 г. От април 2003 г. е постоянно в България като мениджър на „Енел”.

„Енел Марица Изток 3” е топлоелектрическа централа, която се намира недалеч от Стара Загора и произвежда 12% от електричеството в България. Модернизацията й завърши през февруари 2009 г. и сега тя е единствената електроцентрала в България и на Балканите, която работи на лигнитни въглища и изцяло отговаря на европейските екологични стандарти. В края на 2009 г. „Енел Марица изток 3” получи сертификат, че работи в съответствие с най-добрите световни практики за управление на околната среда. Мажоритарен собственик на централата е италианската енергийна компания „Енел” .

Интервюто взе Димитрана Александрова, снимка Юлиян Донов

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ