За зимното почистване - само с мускули не става

За зимното почистване - само с мускули не става

Тази седмица зимата напомни за себе си по впечатляващ начин и битката със стихията очаквано зае първо място сред новините.

Направи ми впечатление обаче, а вероятно не само на мен, видимото разминаване между мнението на държавата за това как се е справила и мнението на потърпевшите, и това разминаване в разбиранията и стандартите доведе до още повече изнервяне и в без това тежката обстановка.

 

Неволно станах очевидец и засегнат от бедствието в една от най-проблематичните области - Русенска, просто пътувах по работа дотам във вторник и вместо да се прибера в София в сряда вечер, се прибрах чак в петък следобяд, когато отвориха пътя.

Та за хронологията на събитията от първо лице.

В сряда следобяд циклонът стигна Русе и не можах да тръгна по обективни причини - имаше снежна буря с нулева видимост, остана надеждата за четвъртък. Тогава обаче пътят беше отворен чак в 15.30 следобяд, въпреки обещанията, че ще стане до обяд и чакащите (сред които и моя милост) останаха за още една нощ в града или по камионите. В петък най-накрая тръгнах, участъкът до Плевен беше проходим, но го минах за 3.5 часа с около 50 км. в час - с повече не можеше, тъй като асфалт никъде не се виждаше, беше изцяло сняг и лед, слаба посипка имаше по не повече от 10 % от пътя . В същото време слушах по различни радиостанции, че същият този път е изцяло почистен и проходим при зимни условия. За проходим - макар и с известна условност, такъв беше, но почистен решително не беше. По пътя се разминах или задминах не повече от 15-16 снегорина в двете посоки за около 170 км. (говоря за участъка до малко след Плевен), т.е. грубо по 1 на 10 километра, не беше никак трудно да ги преброя. Да не пропусна, сутринта кметът на Русе бодро обяви, че основните улици в града са изцяло почистени, а всъщност след многобройни танци по леда едвам излязох на пътя за Бяла.

 

Няма как да стане прилично почистване с този жалък ресурс от снегорини и трактори, повечето на видимо 10-15 години, даже с показни уволнения на несправили се чиновници, даже с мобилизиране на полиция, пожарна, гражданска защита и армия, даже с целодневно показване на угрижените физиономии на министри и членове на кризисни щабове. Просто това не е достатъчно, и възмутените и изнервени наши и чужди граждани, които бяха чакали десетки часове по блокирани пътища и в преспите трябва най-накрая да напомнят на правителството, че има сериозен проблем, който с пожарни действия може да бъде решен частично и недотам качествено, до следващата сериозна буря, когато пак ще се борим със зъби и нокти с хаоса.

 

Ще си кажа скромното мнение - проблемът според мен е в липсата на стратегическо планиране за справяне с почистването през зимата. Той започва с пълната липса на съоръжения против навяване около проблемните пътища и магистрали, минава през забавяне на подписването на договори с почистващи компании (или през подписването на твърде краткосрочни договори, което даже е по-лошо, защото как с договор за 3-4 години да инвестираш в сериозни машини, които не могат да се изплатят за по-малко от 8-10 години), липсата на капацитет за координация и контрол на същите тези компании от Агенция пътна инфраструктура и ресорното министерство, както и от хаотичното взаимодействие на централни с местни власти и останалите служби - полиция, пожарна, гражданска защита.

 

Резултатът от всичко това поне за мен е предизвестен, и ми омръзна да слушам оправдания, че няма пари, и да гледам как се уволняват хора на средни ръководни позиции, от които очевидно нещо зависи, но не важното. Парите винаги са недостатъчни и човешки грешки винаги ще има. Но според мен преди всичко няма достатъчно стратегически и организационен капацитет. А вече сме част от Европа, не мога да си представя, че Австрия или Италия или Унгария и Чехия примерно, които имат през зимата в планинските си части сходен климат с нашия не биха ни оказали консултанска и всякаква експертна помощ по темата.

 

Ако правителството наистина пусне планираните магистрали (дай боже) може да се очаква значимо покачване на трафика на леки и товарни коли, това ще означава и повече приходи в икономиката и от транзит на товари, и от туристи.

Дали обаче пътната ни инфраструктура и въобще държавата са подготовени да ги поемат и обслужат, особено в екстремни условия?

Да не се заблуждаваме и да не извиняваме с размера на бурята - отговорът в момента е твърдо не.

А за да можем да им предложим някакъв среден европейски стандарт е необходимо много и качествено различно от досегашното планиране и много работа, не от догодина или от когато се очаква да има повече пари за тази дейност, а от днес, за да имаме реални шансове наистина да станем европейска държава, в която когато се каже, че един път е почистен, гражданинът да повярва, че това е така.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Данъчен проблем: Шефът на Ferrari ще полага една година общественополезен труд
Имение с отстъпка: Свалят 25 млн. долара от цената на бившия дом на Рики Мартин
Световните петролни компании съкращават работни места поради ниските цени на "черното злато"
На днешната дата, 10 септември. Рождениците днес
Добрите екипи са по-важни от добрите идеи
Велосипедист покорява планините в това поразително видео
"Хитачи" открива нов завод за железопътни вагони на стойност 100 милиона долара близо до Вашингтон
Goldman Sachs ще управлява пенсионни активи на Shell за 40 милиарда долара