Знанието – по-добрата магистрала...

Знанието – по-добрата магистрала...

Подобряването на инфраструктурата в страната е приоритет на властта. И то напълно справедлив и оправдан приоритет. Който и да е бивш министър-председател, че дори и настоящият едва ли би могъл да обясни на 25% от българското население, че в 21. в. е нормално да няма канализация (такъв беше делът, по спомени, от последното преброяване). Или пък кой да е бивш транспортен или „благоустройствен” (Боже, колко нелепо звучи в нашия случай!) министър да вземе и разумно да оправдае дупките по пътищата, липсата на маркировка и другите добре познати на всички ни безобразия...

Но само едни голи магистрали не стигат. Защото до няколко години може да се окаже, че имаме идеални магистрали и неуки хора, които застават край тях – кой с протегната ръка, кой с надигната пола, за да получи някоя дребна пара или да продаде малко плът със съмнителна свежест. Липсват адекватни знания и умения, както евфемистично бихме нарекли откровената неграмотност и мързел, които с инфраструктурна гъстота са покрили голяма част от икономически активното (на теория) население. И честно казано – няма как да обвиним само чалгата за това. Не издържа и мита за „отличното” образование при социализма – до висшето такова напр. достъп имаха само „комсомолци”, а до по-печелившите специалности – баш „свои” хора. На практика, 10-и ноември все още дори не се е запътил към образователната система – там все още се управлява с интриги, със страх и със задушаване на всеки опит за пускане на свеж въздух. На всяко ниво – от предучилищното образование та до академичните среди пъпли фрапираща... щях да изпусна една дума, която евфемистично ще заменя с „незаинтересованост”...

Миналата седмица министър Томислав Дончев заяви на форума на списание „Мениджър” в Пловдив, че следващите непосредствени приоритети на правителството ще бъдат: зелената икономика, иновациите и икономиката на знанието. Според моя добър приятел и колега – редакторът на раздел „Мениджмънт” Венцислав Савов – за първото било добре да пестим топла вода. Тук бих възразил, че голямата част от българите трябва да бойкотират зелената икономика и да се къпят по-често. Последните два приоритета обаче пряко касаят образованието и нашето отношение към него. Има вероятност по „дипломи за висше образование на глава от населението” вече да сме достигнали „дупки по пътищата на глава от населението” – а това е най-страшната инфлация, защото знанието е една от новите световни валути. Дипломите, които много от българските университети раздават са като хиперинфлационни германски марки от 1923 г. – с много нули, без стойност и с тях нищо не може да се купи. Чувал съм, че хората тогава дори си лепяли марките по стените, вместо тапети. Горе-долу същото може да се направи и с голяма част от българските дипломи...

Затова е крайно време с възрожденски патос и наивитет да се втурнем към придобиването на определени приложими знания и умения. И няма защо да се обиждаме на Бойко Борисов, че праща част от вишистите да пасат овцете – нали ние сме си го избрали за „пастир”. А и овцете, за разлика от министрите и министър-председателите могат да формират определен експортен потенциал – досега не съм чул случай да сме се прославили в чужбина с някой министър, а българското овче сирене (ако е истинско) печели само одобрение. Затова вместо да бъдат пращани ИТ-специалистите да пасат овцете, може би е време министъра на образованието да бъде подбран от някоя по-хищна властова зодия...

 

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп планира мито от 100% върху вноса на чипове. Ще има изключения за фирми, които инвестират в САЩ
Доверието на украинците към Зеленски е намаляло до най-ниското ниво от около 6 месеца
Кремъл: Тръмп и Путин ще се срещнат в близките дни
Белият дом: Тръмп е готов за среща с Путин, както и със Зеленски
„F-1“ стана най-касовият спортен филм и първи по приходи в кариерата на Брад Пит
Истинската причина за прегаряне, за която никой не говори
Здравното министерство на САЩ спира финансиране от 500 млн. долара за РНК ваксини
Италия започва строителството на най-дългия висящ мост в света и „мечта на Берлускони“