Икономика на точните пари и дребните сметки

Икономика на точните пари и дребните сметки

Никога досега не съм бил в чужда страна, където при покупка да са ме питали дали имам „... по-дребни или точно пари”, да не говорим за киселото: „... ми съжалявам, но нямам да върна...” Дреболия, ще кажат някои и ще спрат да четат този текст; проблемът е, че именно тези толкова дребни и наглед незначителни особености на българския бизнес са знак за доста по-сериозни проблеми, които винаги ще ни държат на опашката в коя да е класация за реално подобрение на клиентски ориентирания бизнес. Така както леката температура в човешкия организъм показва, че някъде вътре тече възпалителен процес, по същия начин „точнопарично-ориентираният-бизнес” показва, че има сериозно дегенеративно заболяване в самия начин на правене на бизнес.

 

Лошо отношение към потребителя

Няма да направя голямо откритие, ако ви кажа, че неприемането на пари от купувач е като решителен отказ от заплата – особено при сегашните пазарни обороти и свити печалби. Затова и никога няма да имаме български аналог на „McDonalds”, където евтиният сандвич с „програмирана” стотинка за касиера изгражда култура в потреблението и за двете страни. Това решение е израз на едно по-дълбоко прозрение, че не е важно дали сандвичът се купува с 99 монети по 1 стотинка или със 100-левова банкнота – важното е каква е печалбата от парите и дали клиентът се връща доволен ЗА ОЩЕ ПОКУПКИ.

 

Лоша перспектива за по-печеливш клиентски ориентиран бизнес

Самият въпрос за точно пари след подадена по-едра банкнота е агресивен и обиден – клиентът може би се опитва да покаже някакъв статус и да го „предаде” и на търговеца. Отказът на едрите пари може психологически да се тълкува и като отказ от постигане на по-висок статус от търговеца. В този случай естествената реакция е, че потребителят търси място, където търговецът може да стои на по-високо или поне на същото ниво като очакването. Но за да не го усложняваме твърде много – това е още една ГУБЕЩА ПРАКТИКА, особено при търговията на дребно с бързооборотни стоки – повярвайте, дискаунтърите и останалите вериги винаги ще намерят начин да имат „точно пари” във ВСЯКА КАСА!

 

Слаба увереност в собствената бизнес перспектива

Събирането на оборота „до стотинка” и съответната липса на оборотни пари в касата показва, че:

А) Бизнесът върви с твърде малка възможност за разпределение между печалба и оборотни средства – възниква въпросът, ЗАЩО ИЗОБЩО СЕ ПРАВИ ПОДОБЕН БИЗНЕС?!

Б) Собствениците се страхуват от кражби от персонала, крият данъци или едното е свързано с другото – така или иначе загубите от пропуснати покупки с „неточно пари” ще нарастват и най-лошото е че това ще става за сметка на по-ориентираните към клиента търговци.

 

Държава, пълна с дребни сметки никога не може да бъде велика държава

Всякакви претенции за туристически продукт, привличане на частни инвеститори и др. подобни са утопия в обществена и икономическа среда, където основен принцип е да се направи малка сделка с максимум печалба и минимум усилия. Дори други български „обичаи” – да се чукне солницата, пълна с влажна сол и да се подуши олиото, преди да се сложи в салатата не са така страшни, както общото българско желание работата да се върши с минимален личен принос...

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Поредна нощ на протести в Украйна: Демонстрантите обвиниха Зеленски в авторитаризъм
Визита в Шотландия: Тръмп предупреди Европа да спре „ужасното нашествие“ от мигранти
Пеевски: КПК трябва да бъде закрита, за да престанат фалшивите драматургии, че била бухалка
На днешната дата 26 юли. Имен ден празнуват Параскева, Парашкева
Сръбските власти затвориха ресторант на световния режисьор Емир Кустурица в eтноселото Дървенград
Нова епизод: Черният леопард забелязан до шуменския кв. „Мътница“, местните жители са предупредени
Европейски рекорд за всички времена: Турция измери 50,5 градуса по Целзий
CNN: Сблъсъкът на астероида „Убиец на градове“ с Луната е опасен за сателитите и астронавтите