Мениджърска академия с участието на Мариета Григорова
Мениджърска академия е нова поредица, в която представяме участниците в конкурса „Мениджър на годината 2015”. Всеки от тях е постигнал изключителни успехи в бизнеса, в управлението на процеси, ресурси и хора. Те са едни от най-добрите в професията. Техните знания, опит, умения са безценен капитал. Този капитал искаме да покажем в нашата нова поредица. Всеки от тези умни, предприемчиви и достойни хора има какво да разкаже, има какво да предаде.
Поредицата откриваме с интервюто на Мариета Григорова, управител на „Гебрюдер Вайс”
- Какви нови качества и стремежи ражда у вас успехът през годините?
- Освен удовлетворението от добре свършената работа, успехът ми носи вдъхновение за следващи предизвикателства. Целият ми живот досега е низ от успехи (разбира се, те са съпровождани и от неуспехи) - това ме мотивира да се развивам като мениджър и да давам личен пример на колегите в „Гебрюдер Вайс”. С личния си пример показвам, че трудностите са само предизвикателства и възможности за ново развитие и израстване.
- Каква дисциплина спазвате по време на преследването на все повече и повече успех? Кой и какво ви научи на дисциплина?
- Моята философия е точно обратната. Не преследвам успеха, просто му давам възможност той да дойде сам при мен. Когато всеки ден се стремиш да надминеш себе си, да изпълниш задачите си по най-добрия начин, успехът идва сам. Той е резултат от поредица последователни действия. Дисциплина спазвам дотолкова, доколкото не си позволявам да залъгвам себе си или да правя нещо по-малко от това, на което съм способна във всеки един момент.
- От какво продължава да се вдъхновява един мениджър на върха?
- Вдъхновението идва от постиженията. На първо място това са хората, които привличаме в компанията - опитни, изключителни хора. Вдъхновяват ме също партньорите и клиентите, с които работим. Вдъхновява ме непрестанното усъвършенстване на решенията (комплексни логистични решения), които предлагаме - за да отговарят все по-пълно на нуждите на клиентите. Вдъхновява ме това, че растем - бързо и същевременно устойчиво. В рамките на по-малко от година ние построихме модерен логистичен терминал и го разширихме. Сега разполагаме с почти 10 000 кв метра високостелажни складове на високо технологично ниво, открити и закрити хендлинг-площи, модерни офиси. Инвестицията надхвърли 12 млн. евро. Успяхме и да запълним складовата база на 90 %. Не всеки може да се похвали с такъв напредък само за година. Не е ли вдъхновяващо?
- А вие с какво вдъхновявате хората около себе си?
- Не мога да се разгранича от хората - чувството е взаимно, те затова са част от компанията, защото всеки споделя своите постижения; успехът на компанията се дължи колкото на мен, толкова и на хората в нея. Без екипа си един мениджър не струва и пукната пара - ценя ги високо и те го знаят (надявам се). Самата аз мисля, че съм много близо до тях, те винаги могат да разчитат на мен при необходимост - това ги кара да се чувстват по-сигурни във всяка стъпка към собствения им успех и развитие.
- На кое място поставяте качеството си да намирате най-добрите от най-добрите хора за екипа си?
- Не мисля, че е необходимо да търся най-добрите от най-добрите. Пак казвам - в нашата компания цари атмосфера на взаимодействие и екипност. При желание и ентусиазъм от страна на един млад талант да се научи и да се развие като професионалист, с малко подкрепа и насочване, той може да стане много добър, защо не и най-добрият? Тук условията за работа са добри. Затова търся хора, на които им е приятно да работим заедно и да вървим към успеха. Един екип е толкова силен, колкото е силен най-слабият му член. В този смисъл - пред отделни ярки таланти, предпочитам равностойни и допълващи се екипни играчи, които се възприемат именно като част от екип и имат обща цел.
- Как се създават служители, които искат компанията, в която работят, да е победител? Каква е най-ценната ви инвестиция в тях?
- Струва ми се, че в новата епоха концепцията за победителя е малко остаряла. Наличието на победители предполага и наличие на победени, някакви сражения… Ние по-скоро си вършим работата с удоволствие, полезни сме на хората и това ни носи удовлетворение и естественото последствие от добре свършената работа - успех. Хората, които искат да работят при нас и с които се харесваме, влизат в една благоприятна и здравословна среда - в нея не е трудно сами да намерят мотивация, след като вече са станали част от екипа на GW. В този смисъл не е необходимо да търсиш външни начини да мотивираш хората си - както казах, личният пример е важен, колегите са важни, това че сме част от една глобална компания също е важно.
- А как се създават предани клиенти, които искат точно вашата компания да е победител? Какво учите за бизнеса си от основните си клиенти?
- Предани клиенти се създават с честност и ангажираност. С постоянство и същевременно с гъвкавост. Например не можеш да си позволиш да хитруваш на дребно, когато създаваш устойчиви, дългосрочни взаимоотношения... Това не е в стила на GW. На всеки нов колега винаги казвам: „Клиентът ще ти прости всяка грешка и неточност, стига да си откровен с него и да разбере, че не го правиш умишлено. Едно нещо никой няма да прости – липсата на отношение и загриженост за собствения му бизнес.“ В Гебрюдер Вайс имаме мото - „Ние не просто удовлетворяваме нуждите на клиентите, ние ги въодушевяваме“. Да въодушевиш клиента, означава освен отлично качество на услугата, да му предложиш емоция,страст, личен ангажимент. Или както още го наричаме - Service excellence.
- Какво е бъдещето на конкуренцията във вашия бизнес – какви битки ви предстоят?
- Както казах, не участваме в битки - бизнесът не е бойно поле. Тези времена според мен отминаха безвъзвратно и дойде времето на благородната надпревара. Пазарът ни узря до степен да се надпреварваме кой е по-добър, чия услуга в полза на клиента е по-пълноценна и цялостна като решение. Няма конкуренти и съперници, има колеги.
- В непрекъснатия поток на заглавия за технологии и услуги, „които утре ще променят всичко“, как разбирате върху какво е важно да се фокусирате? Кои тенденции са вашите мотиватори?
- Въпрос на усет. Следя новостите, консултирам се и със специалисти, разчитам много на опита и знанията на нашата централа. Но накрая оставям на интуицията да определи фокуса и приоритетите.
- А какви са предизвикателствата, които вие отправяте към пазара?
- От години предизвикваме пазара с концепцията, че сделка не означава единият да излъже другия, а двамата да спечелят. Продължаваме с това предизвикателство и мисля, че сме напреднали в убеждаването – отново посредством личния пример на GW.
- При такава динамика успявате ли да се занимавате в подробности с управлението на компанията? Кога делегирате отговорности?
- Да, правя го с удоволствие, когато имам тази възможност. Разбира се, че делегирам – всеки има своите задължения, права... респективно отговорности. Аз нямам убеждението, че най-добре мога всичко. Някой беше казал, че добрият мениджър е този, който не пречи на кадърните хора да си вършат работата. Така, че - старая се да не преча, а само да помагам.
- Какво е вашето „против очакванията“ управленско качество/ поведение?
- Съобразявам се със ситуацията. Не зная какви точно са „очакванията“, но откровено казано не бих искала да се вписвам в някакви общоприети рамки- нито аз, нито компанията. Това е би било ужасно скучно - за мен, за компанията, за клиентите…
Неслучайно слоганът на Gebrüder Weiss е GW moves. Движението не само в смисъл на основната дейност на фирмата- транспорт и логистика; в това „движение“ има и емоционален елемент, а също и дълбото убеждение, че постоянно трябва да се развиваме, да се движим напред и нагоре. Ние се стараем не да се вписваме в нечии/някакви „очаквания“, а сами да задаваме стандартите, да създаваме очакванията. А след това да ги оправдаваме, задминаваме, да постигаме и налагаме нови... Тогава винаги мениджърът и компанията ще бъдат оценени по достойнство – при добре свършената работа. Сега, например имаме ясна и много предизвикателна задача – да наложим България като централен логистичен хъб за Югоизточна Европа и Централна Азия. Геостратегическото положение на София е превъзходно и затова считам, че има добри възможности за засилване на активността в бъдеще в Черноморския регион и в посока Близък Изток – затова обаче се изисква да си първопроходец, а не да се съобразяваш с очакванията
- Кои бизнес принципи са най-важни в трудни икономически времена? С какво се променихте, минавайки през кризата? Какви нови сили развихте?
- В кризата ясно осъзнах (припомних си), че ние сами творим живота си. Никоя криза не може да ти попречи да се развиваш успешно, както и най-благодатната конюнктура няма автоматично да ти донесе успехи, ако не се постараеш сам. Даже напротив – освен че те мобилизира, кризата дава много поводи за размисъл и отключва креативността, а една благоприятна среда те кара да бъдеш по-ленив, по-(само)доволен. Или както обичам да казвам, кризата доказва кои са най-добрите. Какво се случи с Gebrüder Weiss? Доказахме какво е Service excellence. Разбира се, това не е лесно постижима цел, с годините бизнесът става все по-комплексен – от една страна клиентите са взискателни относно срокове, обмен на данни и показатели за ефективност, от друга страна секторът се сблъсква с редица законови изисквания. Постигането на Service excellence минава през постигането на отлично качество на услугите (operational excellence), ИТ и комуникационни решения, през решаване на задачите по сигурност и надеждност, по управление на околната среда и пр. Кризата ни мобилизира да постигнем този баланс от компоненти и ни доведе още клиенти в глобален мащаб.
- Каква е вашата мисия извън бизнеса? Към коя социална реалност компанията ви е най-отговорна?
- Gebrüder Weiss има над 500 годишна история в транспортния и логистичен бранш. Смята се, че тя е най-старата спедиция в света. И до днес е притежание на семейството Вайс/Йери и се ръководи ефективно от членове на семейството. И това неслучайно е така – точно, защото се осъзнава отговорността не само към бизнеса, към служители, партньори, клиенти и свързани лица, но също и към обществото като цяло. През 2014 г. GW има над 150 офиса в 27 страни – всички покриват стандарти във връзка с опазване на околната среда, това е най-малкото, което можем да направим заради характера на бизнеса. В новото строителство от последните десетина години се акцентира върху щадящи за околната среда решения (това беше водещ фактор и при планирането/строителството на терминал в България); в транспортната дейност наблягаме на процеси и решения, които по-малко замърсяват околната среда (напр. проектът Orange Combi Cargo в Австрия) и много много други.
В Гебрюдер Вайс казваме „ние мислим в столетия, не в петилетки“, а това означава не просто търсене на печалби и краткотрайни успехи, а сериозно, задълбочено, с грижа към обществото и планетата планиране на устойчиво развитие.
- Какъв съвет бихте дали на бъдещите предприемачи и мениджъри?
- Забавлявайте се. Вършете това, което ви вдъхновява, правете го добре, резултатите ще дойдат сами. Най-важното е да не забравяте далечната цел – така близките бариери ще се прескачат много по-лесно.
- Какво от сегашния дух в компанията ви носи тръпката от първите работни дни в нея?
- Въодушевлението от създаването на нещо ново, радостта от преодоляването на предизвикателствата, удовлетворението от добре свършената работа, съзнанието, че сме един отбор – тези емоции присъстват от първия ден и са все така свежи и сега- повече от 20 години след началото на дейността в България.
МАРИЕТА ГРИГОРОВА, управител на компанията за транспорт и логистика "Гебрюдер Вайс" ЕООД. Mагистър е по немска филология и МИО. Следва в Москва, София и Берлин. От
1993 г. е управител на "Карголог" ООД, след това на "Карголог Вайс" ООД и до днес на "Гебрюдер Вайс" ЕООД. От 2006 г. е заместник-председател на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС). Има един син.
Гебрюдер Вайс ЕООД е дъщерно дружество на австрийския концерн GW Holding AG със седалище в Лаутерах (Форарлберг)
С повече от 6000 служители, 150 собствени офиса в Европа и по света и годишен оборот от над един милиард евро (2014 г.) Гебрюдер Вайс се нарежда сред водещите фирми за логистика и транспорт в Европа. В портфолиото на компанията влизат транспортни услуги по суша, въздух и вода,логистични решения, както и специализирани браншови решения- логистични консултация x|vise, tectraxx (браншов специалист за хай-тек фирми), inet-logistics (софтуерни решения за транспортен мениджмънт TMS).зопътен транспорт) и куриерски услуги като част от австрийската DPD. С множество екологични, икономически и социални мерки днес семейната фирма с над 500-годишна история в транспортното дело се счита за пионер по отношение на устойчивия бизнес.
В България компанията е представена от 1993 година и предлага пълната гама от услуги на концерна.
От началото на 2015г. влезе в експлоатация нов логистичен терминал край с.Мусачево, общ. Елин Пелин, който разполага с над 10 000 кв.м. високостелажни логистични складове. Българското дружество има над 100 работници и служители и е постигнало оборот от над 25 млн.лева за 2014 г. Гебрюдер Вайс ЕООД е сред няколкото водещи доставчици на логистични услуги в България и региона.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.