Няма невъзможни неща

Няма невъзможни неща

Няма невъзможни неща

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014". Спазваме установената традиция да ги публикуваме по азбучен ред:

Александър Аврамов, изпълнителен директор на „Стоун Компютърс”*

"От теб зависи колко високо ще скочиш, само трябва да си поставиш целта ясно и да работиш бавно и методично за нея всеки ден"

- Господин Аврамов, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- Вярвам, че класирането ми сред финалистите е резултат от усилена работа, на добрия екип, с който работя, на надеждните международни партньори и на доволните клиенти на „Стоун Компютърс‘‘.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Успехът за една компания и целия й екип, разбира се, е win-win решение, в което и двете страни получават удовлетворение. За да си успешен ти, трябва да помогнеш на клиента си и той да бъде успешен.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- Може би ще прозвучи клиширано, но истината е, че всички имат принос – според своя опит, професионални амбиции, усет и качества. Голяма част от товара обаче пада върху плещите на директорите – търговския директор, директор продукти и решения, техническия директор, финансовия. Истинският успех на една компания е успех на целия екип.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- Това, което истински сплотява един екип, е ситуация, в която хората преодоляват трудности заедно. За мен е много важно екипът ми да работи професионално, но в същото време да бъде креативен и да не се поддава на стереотипи. Професионализъм, надеждност, лоялност, бърза мисъл, мотивация – всичко е важно. 

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Финансовият стимул несъмнено е важен компонент за мотивация, но съвсем не е единствен. Въпреки че живеем в консуматорско общество, удовлетворението все още има място в живота ни. Когато приключим голям проект, инициатива, сертификация, не пропускаме да го отбележим заедно. Успехът е, за да бъде споделян.

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Държа на професионализма. В нашата сфера репутацията е всичко. Опитвам се да покажа на по-младите колеги, че няма невъзможни неща. От теб зависи колко високо ще скочиш, само трябва да си поставиш целта ясно и да работиш бавно и методично за нея всеки ден. Рано или късно всичко се случва. Още от първия си работен ден всеки ИТ специалист трябва да знае, че качеството на предлаганата услуга е много важно, както и отношението към клиента.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Истината е, че всеки от директорите е намерил своя стил на ръководство на дирекцията си според екипа си. Там не се бъркам, защото съм им гласувал пълно доверие и те всеки ден го оправдават. Общото обаче между всички във фирмата е, че ние сме професионалисти всеки в своята област и сме борбени – не се оставяме трудностите да ни спират.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- Абсолютно спокоен съм, не съм от хората, които непрекъснато звънят в офиса. Ако потрябвам на някого, той ще ме намери. Добре смазаната машина върви безпроблемно без всеки от елементите си за 1-2 седмици. Точно по това се познава, че всичко е наред.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Това е като кокошката и яйцето. Без клиенти няма да има нужда от служители, но и без добър екип няма да има клиенти. За да са доволни клиентите обаче, първо трябва да са доволни служителите. Опитваме се да слагаме тежестта 50:50.

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Опитът. Опит не можеш да дадеш, както и не можеш да се абстрахираш от него. Това е едновременно най-доброто и най-лошото нещо. Най-доброто, защото ти отваря огромни хоризонти, а лошо, защото знаеш колко много работа е необходима и че в бизнеса късметът е до 10 процента, останалото е сериозна работа.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Много ми е трудно да направя класификация, но мога да кажа какво правя. Никога не се отказвам, поставям си високи цели, решителен съм. Един ръководител, ментор, трябва да умее да носи отговорност, да поема риск и да взима решения. Косата ми се прошари от толкова много решения, но друг начин за успех няма!

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Не правя компромис с качеството.

- От какво се страхувате?

- Нямам време да ме е страх. Правя каквото трябва, пък да става каквото ще – това е моето мото.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Да, безспорно жестовете се оценяват. Компромисът е част от бизнеса.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Аз съм практичен човек. Имам по-скоро конкретни цели, отколкото мечти. Всяка година правим план с екипа, това са нашите „мечти“.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Сигурно има какво да се желае, но аз съм оптимист. Вярвам, че с много работа нещата могат да се променят, и определено през последните години виждам, че все повече хора вярват в това и го изпълняват.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- Държавната администрация и бизнесът имат своите пресечни точки, но двете неща са несъмнено и много различни. В бизнеса се изисква силен хъс, вероятно това би било полезно и в администрацията.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Много умни и силно приспособими.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Трябва като нация да станем по-изпълнителни и стриктни. Правилата да се спазват. Немецът например като личност не е по-забележителен от българина, нито по-умен, нито по-красив, но държавата им е еталон за добре уредена държава, а при нас често се чува изразът „Хубава работа, ама българска“. Това е, което трябва да се промени – да живеем и работим така, че този израз да не влиза в сила.

-------------------------------------

*“Стоун Компютърс” е водеща българска ИТ компания в изграждането на системи за електронен бизнес и ИТ сигурността в областта на финансовия сектор. Предлага експертни ИТ услуги на компании в процеса на създаване, подобряване и усъвършенстване на корпоративната инфраструктура. Компанията създава за своите клиенти ефективни високотехнологични цялостни ИТ решения за постигане на висока рентабилност, по-добро качество на предлаганите продукти и услуги, успешна възвръщаемост на инвестициите.
От основаването си през 1995 г. „Стоун Компютърс“ следва постоянна стратегия за усъвършенстване и утвърждаване на пазара в областта на информационните технологии. Компанията работи спрямо специфичните изисквания на своите клиенти, прилагайки най-новите технологии в съответствие с международните стандарти.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ