Светата Грешка
Искате да успеете в бизнеса – учете се от грешките, ваши или чужди. Запомнете – няма по-добър начин да вървите напред. Често чета текстове, в които се разказва как някоя компания е постигнала велики успехи. Тези примери са важни.
Но историите за бизнеси, които не са се справили толкова добре, са онези, които истински ме вълнуват. От тях научавам много повече.
Една от причините бизнесите на „Върджин” да са успешни през годините е, че ние позволяваме на служителите си да допускат грешки и да се учат от тях. Тъй като нашата структура е силно децентрализирана, екипите ни се изправят пред предизвикателството да управляват бизнеса, сякаш са собственици. Установих, че това създава голяма лоялност, съпричастност и иновации. Когато нещата се объркат, членовете на екипа запретват ръкави и оправят нещата.
Това умение да се върнеш в бизнеса е най-важното, което един предприемач трябва да притежава.
Бях истински късметлия да управлявам много успешни компании, но съм първият, който си признава, че е ръкководил и такива, които са се провалили. Може би сте чували за „Върджин кола”, компания, която създадохме през 90-те години, за да се изправи срещу двете големи имена в индустрията - „Кока-Кола” и „Пепси”. Опитахме се да настъпим на пазара в характерния за „Върджин” стил, но не се получи. Сега мога да призная, че проблемът бе в дистрибуцията – не успяхме да извоюваме за „Върджин кола” такова място по стелажите на магазините, че да направи впечатление и да постигнем желаните икономически резултати.
Разбира се, не ни липсваше ентусиазъм, но бързо научихме, че двата гиганта са стъпили здраво на пазара. Трудно бе да намерим слабите им места. Да се изправим срещу две от най-големите марки в света бе страхотен урок за всички нас.
По-скорошен е примерът с „Върджин мъни” (финансовата ни компания) в Австралия, чрез която представихме първата „Върджин” кредитна карта през 2003 г. Австралийската банкова индустрия е съсредоточена в няколко големи концерна: Ей Ен Зет банк, Комънуел банк ъф Австралия, Национална банка на Австралия и Уестпак банкинг корпорейшън. Всички те заедно държат 80 процента от банковите транзакции в страната. Смятахме, че влизаме на пазара със страхотен продукт, но сгрешихме с банката-партньор, която трябваше да пусне картата. Това в крайна сметка доведе до провал на бизнеса.
Загубата бе тежка. И сега, когато ходя в Австралия, продължавам да срещам хора, които носят в портфейла си старата кредитна карта на „Върджин”. Когато се оттеглихме, ние тържествено си обещахме да пуснем дори по-добра карта веднага щом имаме добра възможност.
Това ме отвежда към следващия етап: връщането в бизнеса. Близо три години след провала на оригиналната кредитна карта „Върджин” стартирах в Австралия „Върджин сейвър онлайн” - услуга за спестовни сметки. Разликата този път бе, че имахме правилния партньор („Ситибанк”), за да постигнем дългосрочен успех.
Тайната да се върнеш отново в бизнеса е да не се боиш от провала. Временните неуспехи са обезкуражаващи, но винаги трябва да се опитвате да превърнете тези негативни усещания в позитивни действия. Тайната на продължителния успех на „Върджин” е точно в тази проста идея: Когато направим нещо грешно, се опитваме да разберем защо се е случило така и бързо правим промени. След това се фокусираме върху това, което работи, и го пренасяме в следваща страна, индустрия, или сектор.
Ако можете да видите грешките си и да се поучите от тях, имате много по-голям шанс да се съвземете и да успеете отново.
Ричард Брансън
СЪР РИЧАРД ЧАРЛЗ НИКОЛАС БРАНСЪН е председател на борда на "Върджин Груп", обединение от 200 компании в 30 държави. Роден е на 18 юли 1950 г. в семейство на благородници в Блекхийт, Лондон. На 16 години създава ученическо списание. През 1970 г. основава "Върджин" като фирма за продажба на музикални албуми по пощата. Години по-късно издава албуми на Sex Pistols, Culture Club и Rolling Stones. Другите му световноизвестни бизнеси са компанията за авиопревози "Върджин Атлантик", телекомът "Върджин Мобайл" и компанията за компютърни игри "Върджин Интерактив". Последното му начинание е "Върджин Галактик" за космически пътешествия. Медийно известен е с полетите си с балон, с които поставя рекорди за най-бързо прекосяване на Атлантическия и Тихия океан.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.