Туризмът не е до колене...

Туризмът не е до колене...

 Не зная кое е по-лошо за България като туристическа дестинация – мека зима или прохладно лято. Проблемът идва оттам, че тази година когато повече от всякога ни трябваха два силни сезона, нямаше такива. Впрочем – зимата никъде в Европа не беше особено убедителна и за съжаление – не за пръв път... Но Глобалното затопляне ще го обсъждаме друг път.

Лично аз харесвам по-хладното време на морето – слагам по-малко ледчета в коктейла и се наслаждавам на празните плажове, плувам освежително в по-хладната вода и наблюдавам летния дъжд от верандата с гореспоменатия коктейл в ръка. Не ми убягва и факта, че заведенията, в които които ходим със съпругата и с компанията ни са пълни на фона на забележимо по-малкото туристически наплив, а цените в тях не са паднали. Очевидно по-хладното време е шанс на морето да се появят хората, които го харесват винаги. Това е начин да усетим как би могъл българският морски туризъм да се пробва в една малко по-висока пазарна категория – тази на хората, които чалгата, пърженето на препълнен плаж и ол-инклузива беше на път да откаже от Черноморието ни. Пазарът на туристически услуги в сивкаво-черния икономически спектър би могъл да се отърси от определени „играчи”, които направиха непоносими любимите на поколения българи курорти и по Северното, и по Южното Черноморие...

Не ме разбирайте погрешно! Не си падам сноб и с еднакво удоволствие нагъвам цаца с бира в пост-тоталитарна каравана и някоя по-голяма и засукано приготвена риба в ресторант досами брега на морето. Това, за което пледирам е, че имаме шанс в туристическия бизнес да останат хората, които наистина го могат и обичат работата си. Познават се по това, че никога не употребяват думите „няма” и „не може”; различаваме ги по одърпаните менюта с непроменяни от няколко години цени с няколко, но запомнящи се вкусово ястия и питиета и обикновено в сезона правят резервации само за „посветени”. Обичаме ги заради факта, че когато имаме резервация при тях, те се стараят да ни настанят винаги в стаята или апартамента, в който отсядаме всяка година и ни посрещат като свои хора.

Държавата с малоумната си политика по отношение на маркетирането на туристическия ни продукт е длъжник на тези хора. Тя всяка година ражда все по-величествени безумия, с които разбива убеждението ни, че предния сезон сме ударили дъното на чиновническат некадърност и злоупотреби в рекламата на България като дестинация. Държавата не харесва тези хора, които вършат нейната работа – макар че си плащат данъците и рушветите. Държавата е гневна заради факта, че въпреки нейните непрекъснати усилия да ликвидира туризма с човешко лице, той все пак съществува. Държавата и общините, които позволиха в най-хубавите български курорти да поникнат бетонни джунгли, гордо се блъскат в гърдите, че сме събрали най-бедните туристи на Европа. А срамът и унижението им трябва да са големи поне колкото безобразията в Слънчев бряг, Златни пясъци, Елените, Св. Влас, Созопол и къде ли още не...

Все пак – един човешки живот в България никога не е достатъчен, за да се възмути човек на всички тези щуротии. Затова – когато стигнете до морето тази година, купувайте си повече домати и цаца без касова бележка, дръжте мастиката на студено и се радвайте на малките островчета, заради които всяка година пътувате в ранни зори, рискувайки живота си по пътищата – птиците също мигрират и затова са символ на свободата...

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 24 ноември. Честит имен ден на Екатерина, Катя, Катина, Катерина, Кина
Разформироваха министерството за правителствена ефективност на САЩ
Нещата, които разграничават страхотните лидери от посредствените шефове
Щом Уолстрийт предупреждава за рисковани ИИ инвестиции и трупащи се дългове, значи нещо наистина не върви добре
Цитат на деня
Министерство на туризма проверява готовността на курортите за зимния сезон
Марко Рубио пристигна в Женева за дискусиите за Украйна
Между разума и чувствата - невробиология на вечния сблъсък