Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Неизвестно за известните: Bosch устоява на Хитлер, за да победи с първите съдомиялни машини и фризери
Както често се случва, компанията Bosch носи името на основателя си Робърт Август Бош. Той е роден на 23 септември 1861 г. година в Германия, в град Албек. Баща му е фермерът Серватиус Бош, а майка му е е домакиня - Мария Маргарита Деле. Двойката има 12 деца и въпреки впечатляващото количество, родителите се опитват да им дадат добро образование. Така, на 15-годишна възраст Робърт е изпратен да учи фина механика в областния град Улм. През 1879 г. 18-годишият Робърт успешно завършва училище и започва работа в предприятието на брат си като чирак. Жаждата за знания обаче никога не напуска Робърт и Бош-младши постъпва в Техническия университет в Щутгарт във факултета по електроинженерство. След като го завършва успешно през 1884 г., той заминава за САЩ, където работи за електрическата компания на Томас Едисон. След това се премества в Англия, където получава работа в Siemens & Brothers. Работата като обикновен служител не задоволява амбициозния Робърт Бош. Когато се завръща в Германия през ноември 1886 г., той отваря "Работилница за фина механика и електротехника" в Щутгарт. Заедно със своя асистент той ремонтира телефони, пишещи машини, фотоапарати, приема и поръчки за производство на гръмоотводи.
BOSH И DAIMLER
През октомври същата година Робърт се жени за Анна Кайзер, сестра на неговия приятел. Двамата имат четири деца - дъщери Маргарита и Паула, син Робърт и дъщеря Елизабет, която почива още като дете. В своята работилница Bosch също създава прецизни механизми и слаботокови електрически устройства. С патентоването на магнитоелектрическата машина /бобина/, която преобразува механична енергия в електричество, Робърт Бош наистина се харесва на прохождащия в онези времена автомобилен производител Готлиб Даймлер. Причината е, че преди това колите му са били оборудвани със система за запалване, която използва горивен тръбопровод. След намесата на Бош идва нова система за запалване на автомобила.
Daimler и Bosch сключват споразумение за разработване на система за запалване на автомобилите на Daimler. За развитие на новото магнетно запалване с бобина са неободими няколко месеца, подготовката за серийно производство отнема около 2 години. Успехът е голям и през 1900 г. Бош купува земя за построяването на нова сграда, а година по-късно и той и екипът му се премества там. Новият завод дава работа на 40 души и това е само началото на големия бизнес на Bosch.
До 1901 г. Bosch произвежда повече от 10 хиляди бобини годишно. В началото на ХХ век Робърт Бош създава две дъщерни компании - във Франция Societe des Magnetos Bosch и The Bosch Magneta в Англия. В Ню Йорк също е открит клон на фирмата. През 1911 г. е създаден нов завод на компанията, с площ от повече от 37 хиляди кв. метра. Сред перосаналът си Робърт Бош наема най-добрите механици и купува най-модерното оборудване.
Bosch започва да произвежда генератори и стартери за най-големите автомобилни концерни в света. Открива и производството на свързани с автомобилите продукти, а също пълен комплект автомобилно електрическо оборудване – свещи, фарове, релета, скоростомери и др. Както бобините, тези продукти получават признание на пазарите на страните, в които Bosch работи.
До 1911 г. 90% от продуктите, които компанията произвежда в Германия, отиват за износ. Когато започва Първата световна война, Робърт Бош вече е един от най-успешните предприемачи в страната. Общо годишно приходите на неговите предприятия са 4 милиона марки, а по това време това е огромно количество пари. Компанията дължи успеха си на своите служители - през 1906 г. в предприятията на Bosch е въведен осемчасов работен ден, а през 1910 г. работият ден в събота е съкратен наполовина.
Освен това, следвайки примера на Хенри Форд, въвежда първото производство на поточна линия в Европа в своите заводи. Продуктите, създадени във фабриките на Bosch, са с високо качество, включително благодарение на постоянните инспекции за качество.
Тестването на продуктите се извършва от конструкторите, директорите и дори от самия Робърт Бош. Въпреки това, войната силно забавя производството на автомобили като индустрия, а последвалата жестока икономическа криза довежда до загуба на бизнеса на Робърт Бош в много страни, които са воювали срещу Германия. Въпреки това, след 5 години той успява да си възвърне по-голямата част от бизнеса, благодарение на джентълменски споразумения и съдебни дела.
ПЪРВИ В ДОМАКИНСКАТА ТЕХНИКА
20-те години на миналия век са трудни не само за компанията, но и за личния живот на Робърт Бош. През 1921 г. от множествена склероза умира неговият син Робърт, а първият му брак се разпада. За втори път изобретателят-бизнесмен се жени на 66 години, през 1927 г. за Маргарита Верц. Година по-късно им се ражда син, когото също кръщават Робърт. През 1931 г. се появява и дъщеря им Ева. До 1930 г. компанията Bosch оперира в три бизнес области - производство на автомобили, промишлено оборудване и потребителски стоки. Освен това Bosch не само произвежда, но и се занимава с техническа поддръжка на своите продукти.
През 1933 г. компанията Bosch създава първия хладилник, който тежи 80 кг, но стартира масово производство 16 години по-късно. По време на управлението на Хитлер, Робърт Бош прави всичко възможно, за да гарантира, че компанията няма е попадне в ръцете на фашисткото правителство. Тя остава под контрола на семейството му и не изпълнява военни поръчки. През войната основните му производствени мощности са унищожени.
Робърт Бош умира на 12 март 1942 г. в Щутгарт на 81-годишна възраст. В завещанието си разпорежда дивидентите от акциите да бъдат насочени за благотворителни цели. В началото на 60-те години наследниците прехвърлят дяловете си в Robert Bosch GmbH - фондация, основана от Робърт Бош през 1921 г. След войната фирмата се изправя почти по чудо, за да се възстанови. От 50-те години на миналия век значително увеличава обемите си производство на оборудване и отваря заводи в Индия, Австралия и Бразилия.
През 1950 г. се появява първият миксер, 8 години по-късно първата пералня машина, а през 1960 г. фризерите влизат в масова продажба.
През 1962 г. е създадена първата в света кухненска печка за вграждане, а две години по-късно компанията пуска първата съдомиялна машина, която веднага спечелва любовта на домакините.
През 1978 г. Bosch става първата компания в света, която пусна многофункционалното устройство "кухненски робот". Фирмата постига успех и в производството на автомобилни резервни части, в това число и гама от 100 хиляди артикула за почти всички марки автомобили.
Когато Робърт Бош създава Bosch Telecom, компанията започва да произвеждат телефонни апарати. Бизнесменът отдава голямо значение и на системите за сигурност. По тази причина започва производството на противопожарни панели и датчици, систми за предупреждение в конгресни центрове.
С придобиването преди няколко няколко години на компанията Philips CSI, Bosch добави към своята гама една от най-добрите в света линии на оборудване за видеонаблюдение, което се използва за създаване на системи за озвучаване и конгресни центрове.
РАЗШИРЯВАНЕ НА БИЗНЕСА
През 2004 г. Bosch започва да произвежда практически уникални "невидими" пожароизвестители - те не се виждат на повърхността, върху която са монтирани. През същата година Bosch купува Ersol - един от най-големите производители на соларни клетки. Между другото всяка година компанията харчи 100 милиона евро за опазване на околната среда, като определя това за инвестиция в доверието на бъдещите поколения.
От 2013 г. групата компании на Bosch работи в четири основни области - автомобилостроене, промишленост, строителни технологии, потребителски продукти и енергетика. През 2012 г. Bosch инвестира в изследвания, научно-изследователска и развойна дейност в размер на над 4,8 милиарда евро, а също и подадени заявления за над 4800 патента по целия свят.
Близо до 306 хиляди служители осигуряват обем на продажбите през финансовата 2012 година в рамите на 52,5 милиарда евро. Групата компании Bosch включва Robert Bosch GmbH и повече от 360 дъщерни дружества и регионални компании в приблизително 50 държави. Съвместно с партньори в областта продажби и сервиаз, Bosch е представен в почти 150 страни. В допълнение, 12 хиляди сервизни центрове навсякъде предоставят гаранционно обслужване.
92% от акционерния капитал на Robert Bosch GmbH принадлежи на благотворителната фондация Robert Bosch GmbH. Контролният пакет от акции с право на глас е собственост на Robert Bosch Industrietreuhand KG. Дружеството изпълнява и функциите на собственик въз основа на доверително управление. Останалите акции са собственост на семейство Бош и Robert Bosch GmbH.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.