Шефът на Airbus пак пали фитила на търговски спор с допускане на държавна подкрепа за нови самолети

Шефът на Airbus пак пали фитила на търговски спор с допускане на държавна подкрепа за нови самолети

Шефът на Airbus пак пали фитила на търговски спор с допускане на държавна подкрепа за нови самолети

Изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори заяви в интервю за Financial Times, че европейският авиационен концерн може да се нуждае от държавна подкрепа за създаването на нови модели самолети. Именно държавните субсидии за производителите на самолети станаха причина за търговския спор между ЕС и САЩ през 2019 г.

„Airbus има достатъчно пари, за да разработи самолети, които трябва да заменят семейството A320 в средата на 2030 г.,“ каза Фори пред изданието. Освен това компанията получава известна финансова подкрепа от европейските правителства за извършване на необходимите изследвания. Ръководителят на компанията обаче не изключва, че в бъдеще, за да се реализират програми за създаване на нови модели Airbus, „може да е необходима известна подкрепа“ от страните от ЕС. В същото време Фори отбеляза, че би предпочел такава подкрепа, както и преди, да бъде формализирана под формата на възвръщаеми инвестиции в пускането на пазара - когато държавата поема определен процент от разходите за разработване на продукта, а компанията връща тези пари като процент от продажбите.

„Трябва да намерим подходящи механизми за насърчаване на инвестициите от частния сектор и споделянето на риска с правителствата, за да подкрепим проектирането и разработването на нови авиационни програми, които ще декарбонизират аерокосмическия отрасъл“, каза шефът на Airbus.

Получаването на държавна помощ от европейски авиационен концерн за разработване на нови модели вече стана обект на дългогодишни съдебни спорове в Световната търговска организация /СТО/. Още през 2004 г. САЩ се противопоставиха на финансирането на разработките на Airbus, което по този начин защити американския производител Boeing от нелоялна конкуренция. САЩ твърдят, че субсидиите са причинили Boeing да не може да договори продажбата на повече от 300 свои самолета и да загуби значителен пазарен дял по света. Първото решение по този спор беше взето в полза на Съединените щати през 2009 г. А през октомври 2019 г. състав от арбитри на СТО позволи на Съединените щати да увеличат вносните мита върху стоки от ЕС на стойност до $7,5 млрд. По-късно СТО позволи на ЕС да наложи подобни мита на стойност до $4 млрд. Търговската война предизвика чрез субсидиране на Airbus приключи едва в средата на 2021 г. Страните се съгласиха, че в бъдеще разпределянето на държавна подкрепа както за Airbus, така и за Boeing не трябва да накърнява техните конкуренти на пазара и трябва да бъде съгласувано с противоположната страна.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ