Volkswagen започва преговори със синдикатите на фона на възможно закриване на заводи

Volkswagen започва преговори със синдикатите на фона на възможно закриване на заводи

Мощни профсъюзи и ръководството на Volkswagen започват преговори за заплащането в сряда, които вероятно ще определят колко агресивно най-големият европейски автомобилен производител ще продължи да съкращава служители и да закрива заводи в Германия, съобщи Ройтерс.  

Напрежението в автомобилостроителния гигант се покачва, тъй като опасността от закриване на заводи, което би било първото за компанията в Германия, я поставя в конфликт със синдиката IG Metall, който обеща да се бори срещу всякакви подобни стъпки. IG Metall трябва да договори и нови трудови договори за 130 000 работници от основната марка VW в Германия, след като по-рано този месец групата прекрати споразуменията, които от средата на 90-те години на миналия век гарантираха заетостта в шест от заводите й в Западна Германия. Автомобилният гигант  твърди, че високите разходи за енергия и труд в Германия, водещата икономика в Европа, го поставят в неизгодно положение спрямо европейските му колеги, както и спрямо китайските му конкуренти, които са се насочили към голям дял от пазара на електромобили в региона.

В началото на разговорите в град Хановер ръководителят на персонала на марката VW затвърди това послание, като заяви, че подразделението трябва да намали разходите, за да остане конкурентоспособно. „Германия изостава от конкуренцията. Нашата основна марка Volkswagen е особено засегната от това. Международната конкуренция заплашва да ни изпревари“, заяви Арне Майсвинкел. „Трябва да работим заедно, за да преструктурираме нашата компания. Ситуацията е сериозна. Сблъсъкът на Volkswagen с влиятелни работнически лидери за това как да се справи с нарастващите разходи в недостатъчно използваните германски заводи предизвика интензивно търсене на причините за проблемите на автомобилния производител.

Сложните управленски структури, погрешно преценените инвестиции в електрически превозни средства, лошите управленски решения, намаляващите приходи от Китай и осакатяващата бюрокрация в Германия - всички те бяха обвинени по различен начин за предизвикателствата, пред които е изправен вторият по големина автомобилен производител в света. И все пак прегледът на Ройтерс на данните за използването на капацитета на заводите в Европа на шест автомобилни производители показва, че Volkswagen едва ли е изключение и може би е в по-добра позиция от някои от големите си съперници, когато става въпрос за недостатъчно използвани заводи. Според данните, събрани от GlobalData, които включват данни за BMW, Ford и Mercedes-Benz, и трите компании имат по-ниски средни нива на използване на капацитета в Европа от VW.

Ройтерс също така е получила данни за всички автомобилни производители в осем големи европейски държави, произвеждащи автомобили: четири държави с по-високи разходи - Франция, Германия, Италия и Обединеното кралство, и четири държави с по-ниски разходи - Чешката република, Словакия, Испания и Турция. Тези данни показаха, че има ясна тенденция към по-висока степен на използване на заводите в Централна и Източна Европа, където разходите са по-ниски, което предполага, че проблемите, с които се сблъскват повечето големи автомобилни производители, са главно на техните вътрешни пазари. Volkswagen, Stellantis и Mercedes-Benz заявиха, че не коментират данни за използването на капацитета. Renault заяви, че използва различен критерий, който показва по-високи стойности за нейните заводи. BMW също заяви, че данните може да подценяват действителните му нива.

Чаша с отрова 

Натискът от страна на германските профсъюзи и политици върху Volkswagen да произвежда своите електромобили у дома - ход, целящ да осигури работни места в бъдеще - се превърна в „чаша с отрова“, казва Джъстин Кокс, директор на глобалното производство на автомобили в GlobalData, доставчик на услуги за анализ на данни, базиран в Лондон.
Това решение означава, че автомобилният производител сега използва най-скъпите си локации за производство на скъпи електромобили, които не се продават в очакваните количества, каза Кокс. „Премиум разходите и мобилността за всички не са съвместими. Това се отнася по-специално за нашите германски заводи, в които понастоящем се произвеждат по-голямата част от нашите електромобили“, заяви финансовият директор на Volkswagen Арно Анлиц. Според германската автомобилна асоциация VDA през 2022 г. Германия е имала най-високите заплати за работниците в автомобилната индустрия в международен план - 59 евро (66 долара) на час, за разлика от 21 евро в Чешката република и 16 евро в Унгария. В Китай заплатите се движат около едва 3 долара на час, според анализ на Ройтерс.

В същото време продажбите на нови автомобили в Европа изпитват затруднения. През август те спаднаха с 18% до най-ниското си ниво от три години насам, повлечени от 44% спад в общите продажби на електрически превозни средства - което включва 69% спад на продажбите на електрически превозни средства в Германия. „Призоваваме Фолксваген да извади на пазара повече модели, които нормалните потребители могат да си позволят - евтин електромобил или евтин двигател с вътрешно горене, който е устойчив“, каза Стефан Солдански, представител на профсъюза в германския град Оснабрюк, където се намира един от най-неизползваните заводи на VW. Този завод работи с около 30% от капацитета си, казва Солдански. Производството на трите модела - Porsche Boxster, Porsche Cayman и VW T-Roc Cabriolet - ще приключи до 2026 г., а профсъюзите не са чули какво ще се произвежда след това. Съгласно действащите трудови споразумения, ако работниците на VW не работят, те продължават да получават заплати. „Нуждаем се от идеи. Не искаме бавна смърт“, каза Солдански.

Политически отзвук

Финансовият директор на Фолксваген заяви, че компанията има една до две години, за да промени ситуацията в едноименната си марка в условията на китайска конкуренция, като стремежът за намаляване на разходите с 10 милиарда евро от миналия декември вече не се счита за достатъчен за спасяването на компанията.

Днес трябва да започнат преговори с профсъюзите за това какви допълнителни съкращения на разходите са възможни, а VW заяви, че не е изключено закриване на заводи в Германия. Компанията вече е прекратила десетилетното споразумение за сигурност на работните места в шест завода в Германия, което ѝ позволява да съкращава работници от средата на 2025 г., освен ако преди това не бъде сключено ново споразумение. Представителите на работниците обаче притежават половината от гласовете в надзорния съвет на автомобилния производител, което затруднява VW да наложи закриване на предприятия. Профсъюзите искат споразумение чрез преговори, но ръководството твърди, че мащабът на предизвикателствата означава, че нещо трябва да се промени.

Управлението на свръхкапацитета отдавна е проблем за европейските автомобилопроизводители, които са ограничени от трудовите договори и риска от политически отзвук при затварянето на губещи заводи. Сега високите лихвени проценти и отслабващата икономика означават, че търсенето спада, точно когато навлиза повече китайски износ. Според Volkswagen годишното търсене на автомобили в Европа би трябвало да достигне около 14 млн. автомобила, което е по-малко от 16 млн. преди пандемията. Някои от производителите на масови автомобили, които са обременени с твърде голям капацитет в Европа, вече предприеха мерки за намаляване на разходите. Френският автомобилопроизводител Renault съкрати хиляди работни места в региона като част от програма за намаляване на разходите с 3 млрд. евро, която ще започне през 2021 г. Stellantis, създаден чрез сливането на Fiat Chrysler и производителя на Peugeot PSA, ще съкрати почти 20 000 работни места в Европа. От 2021 г. насам до края на 2024 г.  двете компании съкратиха производствените линии и намалиха капацитета си, така че да са по-малко зависими от големите заводи за сглобяване и да разчитат повече на временни работници с по-малко постоянни служители на заплата. Междувременно Ford ще закрие 5400 работни места в Европа и планира още съкращения в рамките на регионален план за преструктуриране, който включва спиране на производството в завода в Саарлуис, Германия, преди да увеличи производството в Испания, където разходите са по-ниски. Според GlobalData в края на 2024 г. и трите предприятия ще имат по-лоши средни нива на използване на капацитета от VW.

Преместване на изток


Експерти от автомобилната индустрия твърдят, че разделението между Изтока и Запада в Европа вероятно само ще се задълбочава, тъй като китайските участници, включително най-големият китайски производител на електрически превозни средства BYD и най-големият му износител Chery, отварят магазини в страни като Унгария, Турция и Полша. „Това ще се ускори“, казва Анди Палмър, председател на словашкия производител на батерии Инобат и бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin. На пазари като германския може да останат да се произвеждат предимно премиум или луксозни автомобили с цени, които позволяват на производителите да покриват по-високите оперативни разходи.

Stellantis вече е прехвърлила част от производството на електромобили към пазари с по-ниски разходи. Тя ще произвежда електромобили в Полша чрез съвместно предприятие с китайската компания Leapmotor. Нейният Citroen e-C3, който трябва да се продава за около 23 000 евро, ще се произвежда в Словакия. През първата половина на 2024 г. производството в завода Mirafiori в Торино, историческата родина на Fiat, се срина с 63%. Производството на основния модел на компанията, електрическия Fiat 500, е спряно от месеци поради слабото търсене на електрически превозни средства, докато луксозната ѝ марка Maserati е ограничена до два автомобила с малък обем. Работниците в Мирафиори бяха пуснати в отпуск, частично финансиран от италианското правителство.

Въпреки това германските профсъюзи твърдят, че раните на Volkswagen са нанесени от самия него. Те обвиняват ръководството, че не е предложило достъпни и привлекателни модели на електрически превозни средства, които те да произвеждат и които според тях биха стимулирали търсенето. Най-евтиният електрически автомобил на германския автомобилен производител е ID.3 на цена над 36 000 евро, докато марките на Stellantis предлагат по-евтини, макар и по-малко мощни модели като Fiat 500e, Citroen e-c3 и Opel Corsa. „От десетилетия те балансират заводите си в страни с по-високи и по-ниски разходи за труд. Нищо не се е променило“, казва Георг Лойтер, директор на автомобилната индустрия във федерацията на профсъюзите IndustriALL. „Не можете да обвинявате работната сила.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ