Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Volvo Cars предупреди за „свръхконкуренция“ от Китай и проблеми заради глобалните мита
Шведската Volvo Cars отчете 12% ръст на оперативните приходи за цялата година и рекордни приходи, но предупреди за предстоящи сериозни пазарни предизвикателства от засилващата се конкуренция на електрическите превозни средства и глобалните мита, предаде CNBC.
Автомобилният производител, който е мажоритарен собственик на китайската Geely Holding, заяви, че оперативните приходи са достигнали 22,3 милиарда шведски крони (2,04 милиарда долара) през 2024 г. на фона на 8% увеличение на продажбите.
Печалбата обаче спадна с 28% през последните три месеца на годината, което според компанията е било повлияно от еднократна обезценка от 1,7 милиарда крони, свързана със съвместното ѝ предприятие с шведския разработчик на батерии Northvolt, Novo Energy. Продажбите на годишна база за четвъртото тримесечие се повишиха с 1%, но спаднаха с 6% в Китай и 2% в САЩ.
Компанията повтори насоките за 2026 г. за осигуряване на марж на основните печалби преди лихви и данъци (EBIT) от 7-8%, но каза, че 2025 г. ще бъде „предизвикателна и преходна година“ към дългосрочните амбиции за растеж на Volvo Cars, тъй като очаква по-бавен растеж на пазара и „увеличени отстъпки“ в цялата индустрия.
Това ще затрудни изравняването на обемите и рентабилността на компанията за 2024 г., добави той.
Много автомобилни производители се борят с повишена конкуренция и високи разходи в областта на електрическите превозни средства, включително водещи играчи като Tesla.
През септември Volvo Cars се отказа от плана си да продава само електромобили до 2030 г., позовавайки се на „различни скорости на приемане“ от клиентите. В резултатите от 2024 г. делът на продажбите на електромобили с батерии се е повишил до 23% от 16% през предходната година.
„Мисля, че това е разумно представяне предвид количеството турбуленция, която видяхме дори през [20]24 г.“, каза главният изпълнителен директор на Volvo Cars Джим Роуън пред CNBC.
„През [20]25 ще видим, че турбуленцията се увеличава. И начинът, по който го формулирам е, мисля, че ще видим сътресения по отношение на търговските тарифи, може би някаква геополитика и ще видим някои промени в политиката. Също така смятам, че ще видим малко забавяне на прехода към електромобили, което е добре за Volvo Cars, защото имаме мека хибридна технология, както и plug-in хибридна технология.“
Глобалните автомобилни акции се сринаха в понеделник, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви 25% мита за Канада и Мексико, ключови бази за производство и доставки за внос на автомобили в САЩ. Много от тях възвърнаха позициите си, след като прилагането на митата беше спряно за 30 дни,припомня CNBC.
Роуън каза, че Volvo Cars сега преценява дали трябва да премести производствените си линии, за да се защити.
Компанията вече трябваше да се справи с повишените тарифи за електромобили, идващи от Китай в Европейския съюз, и в резултат на това премести производството от Китай в Белгия, каза той.
„Миналата година видяхме, че батериите са се увеличили от 7,5% на 25%, когато ги внасяте в САЩ, ако са с произход извън САЩ от страна без споразумение за свободна търговия“, каза той пред CNBC.
„Така че ще видим повече от това и трябва да изчакаме, за да видим как ще се развие, разбира се, но се подготвяме да видим дали трябва да започнем да търсим преместване на производство или дори преместване на доставчици в различни части на света. Така че ще бъде бурно.”
„Тогава ще видим тази голяма промяна към технологиите отвъд електрификацията, така че софтуерът, силиконът, свързаността и данните ще станат много по-задълбочени“, добави Роуан.
Очаква се високите разходи за разработване на нови автомобилни технологии, като например частично самоуправляващи се превозни средства, да стимулират консолидацията на индустрията, което наскоро доведе до нестабилни преговори за сливане в японската Honda и Nissan.
За конкуренция от китайски играчи като BYD, сигнализира още Роуан пред CNBC: „Отстъпката е фокусирана главно върху навлизането, масовия пазар на електромобили.“ Той добави, че неговата компания основно продава леки и plug-in електрически хибриди в Китай, като се възползва от търсенето на първокласни предложения.
„Въпреки това мисля, че ще започнем да виждаме може би през 2025 г. някои допълнителни отстъпки, които може да започнат да навлизат в премиум пазара, както и някои от западните марки да загубят пазарен дял в Китай. След това, разбира се, те ще се оттеглят на вътрешните си пазари и на другите световни пазари и ще се опитат да наберат пазарен дял там, за да запазят потоците от приходи на същото ниво“, каза Роуан.
„Така че мисля, че свръхконкуренцията, цената и дисциплината започват в Китай. Но наистина мисля, че това ще проникне в Европа и в Северна Америка също през 2025 г.," добави той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.