5 съвета за лидерство за собствениците на малък бизнес
Дори най-опитните ръководители, независимо от размера на бизнеса им, знаят, че обучението по лидерство е безкрайно пътуване. То започва още от първия работен ден и продължава през цялата кариера. Възможно е това пътуване да е силно повлияно от уроците, които сте научили в самото начало. Не е изненада, че дори като опитен лидер, още черпя познания от времето, когато бях млад предприемач – първите уроци са много важни.
Ето и моите 5 най-важни съвета за собствениците на малки бизнеси:
Определете себе си и бизнес културата си.
Да знаете какъв тип лидер искате да бъдете е изключително важно. Разбира се, с времето ще развивате и усъвършенствате подхода си, но започнете, като обмислите силните си страни, личността си и начинът, по който искате да се осъществява общуването между служителите и клиентите ви. Много е важно да сте себе си!
Тази нагласа е определяща за бизнес културата ви. Бъдете пример за подражание и обяснете на работниците си какво очаквате от тях. Това може да не изглежда като голяма стъпка, ако бизнесът ви се състои само от шепа служители, но те са главните посланици на вашата компания. Ако знаят какво изисквате от тях, те ще гарантират добрата репутация, растежа и доходите на бизнеса ви.
Направете план за следващите 5 години
В началния стадий на развитие на бизнеса ви, е много вероятно да се скапете от работа, което ще ви попречи да видите нещата в тяхната цялост. Справянето с ежедневните задачи е важно, но това никога не трябва да ви пречи да преследвате дългосрочните си цели. Що се отнася до тези цели, бъдете амбициозни. Може да имате някаква представа за нещата, които искате да сте постигнали след 2 или 3 години, но мислете по-напред в бъдещето.
Ключов аспект от дългосрочните планове е финансовата грамотност. Тя е много важна за доходите на всеки бизнес, затова трябва всеки собственик да се запознае с цифрите, които управляват компанията му, както и с пазара, в който функционира фирмата му, за да се гарантира дълготрайният й успех.
Водете отчет на ежедневните си задачи
От личен опит знам колко е досадно ръководенето на малък бизнес. Изобщо не съм си и помислял да добавям поредната задача към безкрайния списък с отговорности. И все пак ми се стори, че записването на всичките ми ангажименти през деня и резултатите от всяко събрание, на което съм присъствал, ми дават важен поглед върху различните процеси във фирмата и върху отговорностите на служителите ми. По този начин мога бързо да разрешавам възникващите проблеми, като по този начин подобрявам шансовете на фирмата да достигне и надмине прогнозите. Повярвайте ми, има ефект.
Отпуснете юздите – поне малко
Водейки отчет за вашите дейности, получавате повече яснота за ежедневните процеси и вашата роля в тях. Възможно е да сте открили области, които вече не се нуждаят от личното ви внимание. Да, компанията е ваша и успехът й зависи от вас, но това не значи, че трябва да правите всичко сами – дори е грешно. След като фирмата ви вече функционира добре, вашите роля и отговорности са по-различни. Трябва да се съсредоточите върху визията за вашия бизнес – спомняте ли си 5-годишния план? Дайте възможност на служителите си да заемат ръководни постове, да вземат решения и да развиват бизнеса, а добрите резултати сами ще дойдат. Това ще помогне на бизнес културата ви, както и на репутацията ви като лидер.
Според мен, можете да давате повече власт на подчинените си, като въвеждате принципи и насоки за вземането на решения. Това, в комбинация с ясните ценности и дългосрочни стратегии, позволява на служителите да заемат ръководни постове, които съответстват на вашите цели.
Не бързайте с наемането на нов персонал
Когато бизнесът ви набере скорост, ще се появи необходимостта от по-голям персонал. Каквото и да правите, не бързайте. Прибързаното наемане на нови работници е често срещано изкушение, но наемането на грешните служители може да е пагубно за екипа, работния дух, бизнес културата и развитието на фирмата. От друга страна, наемането на добри служители може да донесе много ползи в бъдещето. Правилните хора са някъде там – дайте си време, за да ги намерите. Наистина, това е трудно за малките бизнеси, но помолете екипа си да удържи фронта и обяснете защо ви е необходимо време, за да вземете такова голямо решение.
Въпреки че научих тези важни уроци в началото на кариерата си, все още ги помня и ми се налага да ги прилагам почти всеки ден.
Джеф Кейтс, главен изпълнителен директор на Intuit Canada, за The Globe and Mail
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.