Как Оулу се превърна в световна столица на зимното колоездене

Как Оулу се превърна в световна столица на зимното колоездене

Как Оулу се превърна в световна столица на зимното колоездене

Свежа зимна сутрин във финландския крайбрежен град Оулу, четвъртият най-северно разположен град в света, само на 100 км южно от Полярния кръг. Миналата вечер е имало снежна буря, а днес температурата се колебае около -5C, но това не спира упоритите велосипедисти в града. Където и да отидете, хора от всички възрасти препускат по пресния сняг, увити в зимни дрехи и сякаш се наслаждават на краткото бледо слънце и хапещия студен въздух, разказва Лорел Ивес в материал за BBC 

Оулу, който гордо нарича себе си "световна столица на зимното колоездене", е покрит със сняг в продължение на пет месеца в годината. В разгара на зимата температурите могат да паднат до -30C (-22F), а дневната светлина е само четири часа. 

Въпреки тези тежки условия 12% от зимните пътувания в град Оулу се извършват с велосипед. 

И така, как Оулу си е спечелил репутацията на град, който привлича велосипедистите дори в дълбока зима? 

На пръв поглед изглежда, че красивата зимна обстановка има нещо общо с това. 

"Всеки ден пътувам до работа с велосипед на разстояние 27 км и когато слънцето грее, а снегът отразява светлината, атмосферата е прекрасна", казва Хари Ваарала, инженер по трафика в град Оулу, който отговаря за популяризирането на ползите от колоезденето сред жителите на града. "Понякога дори избирам по-дългия маршрут през замръзналото море. Веднъж осъзнах, че закъснявам за среща на екипа, затова спрях и се присъединих към нея на практика насред замръзналото море." 

Но без подходяща инфраструктура за колоездене тази атрактивност може скоро да започне да залязва. Градът е поел дългосрочен ангажимент и инвестира в колоезденето, като част от стремежа си към устойчивост и намаляване на емисиите от автомобили, казва Ваарала. 

Градът насърчава колоезденето, като почиства велоалеите всеки ден през зимата. Една от най-въздействащите промени е и една от най-простите: пътищата се почистват от сняг само когато са обработени велоалеите. 

"Три до четири сантиметра пресен сняг не е проблем за автомобилите, но може да е проблем за велосипедистите и да попречи на възрастните хора изобщо да излязат навън", казва Ваарала. Почистените велоалеи осигуряват достъп до града и за хората, които използват скутери за придвижване. " Цялата работа е, че това не струва нито стотинка повече, използваме същия персонал и оборудване, както за пътищата, въпросът е само в реда, по който го правим", допълва той. 

Екипите, които отговарят за поддръжката на велосипедните алеи, трябва и да ги ползват, за да усетят от първа ръка разликата при един добре поддържан маршрут. Освен това те организират "крайпътни акции" с топли напитки, за да получат обратна връзка от велосипедистите. 

"Става дума и за начина, по който комуникираме с нашите жители", казва Ваарала. "Когато има голяма снежна буря, на някои други места може да кажат: "Не пътувайте с велосипед, вземете автобус или кола". В град Оулу решихме никога да не изпращаме подобно послание. Вместо това казваме: "Наближава голяма снежна буря, моля, оставете колата си вкъщи и вземете колело, защото пътеките ще бъдат почистени до 7 часа сутринта". 

Популярният избор 

Елина Тахтела, 31-годишна танцьорка и хореографка на свободна практика, всеки ден пътува с велосипед до детската градина и след това до работа с двете си деца, на 4 и 2 години, настанени в малко ремарке, прикачено към велосипеда. Тя казва, че това е най-бързият и надежден начин за придвижване. 

"Виждате, че в ремаркето е защитено и уютно, а и карането на колело е чудесна загрявка за мен", казва Тахтела. "Нося очила, когато вали сняг, и дълго палто и панталони, за да се предпазя от вятъра, а ако не спирате, не изстивате прекалено много." 

Сгушени в ремаркето, децата ѝ носят същите топли дрехи, с които ходят на детската площадка, в училище и из града. 

Семейството на Тахтела е в добра компания. В едно от най-големите училища в Оулу - Метсокангас, повече от 90 % от децата отиват на училище с велосипед или пеша, според директора на училището, дори през най-студените зимни месеци. Една от причините за това е, че мерките за успокояване на трафика означават, че има само един път до училището с кола и  многобройни маршрути с велосипед. 

Във всички училища в Оулу средно 50 % от децата пътуват с велосипед, което е най-високият процент във Финландия.  "Не мисля, че в много други страни деца на седем години ходят сами на училище с велосипед", казва Ваарала и добавя, че четиригодишният му син обича да кара колело в снега. "Това е част от нашата история и начин на живот и те израстват с него, така че няма да чуете децата да се оплакват от него." 

В Оулу колоездачното наследство датира отдавна, тъй като през 60-те години на миналия век градските проектанти за първи път са планирали мрежа от велосипедни алеи, които да се простират покрай пътищата. От създаването си мрежата се е разраснала значително и има повече от 900 км пешеходни и велосипедни алеи общо. А градът продължава да разширява своята велосипедна мрежа. 

Преминаването към колоездене може да помогне за намаляване на емисиите от транспорта много по-бързо, отколкото замяната на автомобилите с двигатели с вътрешно горене с електрически превозни средства. Едно проучване в европейски градове установи, че преминаването към колоездене или използване на електромобил само един ден в седмицата може да намали въглеродните емисии от транспорта на типичен жител на града с половин тон CO2 годишно, което се равнява на двупосочен полет от Лондон до Рим. Намаляването на емисиите от транспорта ще бъде ключова част от националния план на Финландия за постигане на нулеви емисии до 2035 г. 

Моделът на Оулу се използва като пример за други северни градове, които се стремят да въведат зимното колоездене. През 2013 г. в града беше основана Федерацията за зимно колоездене, която да го популяризира в международен план и оттогава провежда конференции в градове по целия свят. 

Почистването на паркингите и алеите за велосипеди винаги е преди обработването на пътищата за автомобили. Снимка: Shutterstock

Едно от основните предизвикателства при зимното колоездене е безопасността. Оулу използва няколко вида мерки, за да се справи с този проблем. Пътеките са добре осветени през тъмните зимни месеци и има 320 подлеза, за да не се налага децата да пресичат пътищата, отбелязва Ваарала. Съществува и система от знаци с проектори, които се осветяват от осветителни тела върху заснежените повърхности. Според национално проучване жителите на Оулу са сред най-удовлетворените във Финландия от безопасността на градския транспорт, включително велосипедната инфраструктура. 

В момента градът е в процес на разширяване на велосипедните алеи от 3,5 м на 6,6 м, за да се изградят велосипедни "супермагистрали" за велосипедисти и пешеходци. 

Ефектът за здравето 

47-годишният Клаес Крюгер е мениджър по развитието на града и е един от жителите, които са се прехвърлили от четири на две колела.  "След тежък работен ден това е чудесен начин за прочистване на съзнанието, добра тренировка и релаксация", казва Крюгер. "Карам колело при всякакви метеорологични условия, карал съм при -25C, в снежни бури и нямам зимни гуми на колелото си, защото пътеките се опесъчават. Колоезденето е в нашата култура. Мисля, че в Оулу колоезденето е състояние на духа." 

Ползите за психическото и физическото здраве са още една причина за насърчаване на колоезденето в града, казва Ваарала. "Искаме също така да сме сигурни, че всички граждани могат да излизат навън през зимните месеци", казва той. "Вярваме, че това ги прави по-здрави, по-щастливи и по-активни." 

Добре известно е, че колоезденето е полезно за психичното здраве, физическата форма и сърдечносъдовото здраве, както и за намаляване на риска от диабет и рак. В Европа насърчаването на здравословни нива на физическа активност може да предотврати 10 000 случая на преждевременна смърт годишно. 

Във високопланински региони като Оулу зимното колоездене има допълнителното предимство, че увеличава излагането на слънчева светлина и витамин D, когато дните са кратки. Проучване, проведено сред повече от 5700 финландци, установи, че физическата активност е един от факторите, свързани с по-високи стойности на витамин D, наред с други фактори като здравословен индекс на телесна маса, избягване на тютюнопушенето и поддържане на култура на здравословно хранене.  

През зимните месеци когато мнозина са по-малко активни, тренировките при ниски температури са особено полезни за физическото и психичното здраве, убедени са жителите на 250-хилядният Оулу. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ