Културни кодове: Актьорът с "нечовешки" диапазон

Културни кодове: Актьорът с нечовешки диапазон

Доналд Съдърланд, изиграл близо 200 роли в киното и телевизията, почина в Маями на 89-годишна възраст. Сред тях поне дузина са тези, без които е невъзможно да си представим историята на световното кино.

Роден е в Канада, учи актьорско майсторство в Лондон и през 60-те години на миналия век участва предимно в телевизионни филми и сериали. Ценен е заради професионализма си, впечатляващия си външен вид и почти двуметровия си ръст. Героите му, дори когато заемат десетия ред във финалните надписи и се само в епизодите, се запомнят с нестандартност и ексцентричност. Особено му отдаваха военно-приключенските драми и филмите на ужасите. Ето имената на някои от тях, в които се е снимал в младежките си години: "Замъкът на живите мъртви", "Къщата на ужасите на доктор Терор", "Мръсната дузина".

Първият филм, в който името на Съдърланд се появява най-отгоре в списъка с актьорскиа състав, е "Военнополева болница" (1969) на Робърт Олтман. Той печели наградата на филмовия фестивал в Кан и се превръща в култов еталон за черна комедия и язвителна сатира. Актьорът, който с неподражаем хумор изиграва Фалкон Око Пиърс, хирург на фронтовата линия на Корейската война, от този момент става един от най-търсените от двете страни на океана. В същото време Съдърланд играе двойна роля - разделени аристократи близнаци в друга чудесна комедия "Започвайте революцията без мен" на Бъд Йоркин.

Появява се заедно с Клинт Истууд във филма "Героите на Кели" на Брайън Джей Хътън и като партньор на Джейн Фонда във филма "Клут" на Алън Пакула. Една от най-забележителните роли на актьора е в мистичния трилър на Никълъс Роог "Сега не гледай". Първият, но не и последният път, когато фонът за премеждията на героите му става декадентска, изпълнена с призраци Венеция. Една от най-трудните за изпълнение е откровената еротична сцена между Съдърланд и партньорката му Джули Кристи.

В бъдеще неформалната еротика с елементи на перверзия става важна част от образа на артиста.

Времето на актьорския разцвет на Съдърланд е през 70-те години на ХХ в. В тази преломна за киното епоха той демонстрира мощен "нечовешки" диапазон и играе своите главни "чудовища". Първият е счетоводителят Хоумър Симпсън във филма на Джон Шлезинджър "Денят на скакалците" по романа на Натаниъл Уест. Вътрешният му смут, сексуалната потиснатост и потенциалната склонност към насилие са визуално изразени в огромните му ръце, които не са под контрола на тялото и действат сякаш механично.

Снимка: Getty Images

Подобни пластични експерименти Съдърланд продължава, работейки с Бернардо Бертолучи по филма " 20-ти век", където играе ролята на чудовищния фашист и садиста педофил Атила. Актьорски връх Съдърланд достига във "Казанова Фелини". Образът на влюбения авантюрист, толкова често експлоатиран от комерсиалното кино, се превръща за големия италиански режисьор в отправна точка на цивилизационната драма, в която любовта и сексът се превръщат в механични играчки.

След тези роли актьорът по принцип може да лежи на лаврите си. Но за Съдърланд предстои дълът и плодотворен живот в продължение на почти половин век. През 1980 г. той блесна в наградения с "Оскар" филм на Робърт Редфорд "Обикновени хора", през 1983 г. - в "Крадци" на Луи Мал, през 1985 г. - в "Революция" на Хю Хъдсън и с това по същество артхаус фазата на творчеството на Съдърланд приключва. Времето на големите режисьори е отминало, настъпва ерата на сериалите и чистата комерсиалност. Но дори и тук актьорът с висока артистична репутация е незаменим. Кой би могъл по-добре да пресъздаде тираничния президент във франчайза "Игрите на глада"? Носител на награди "Златен глобус" и "Еми", през 2018 г. той бе удостоен с почетен "Оскар" за изключителни заслуги и принос към киното.

Снимка: Getty Images

Талантът на Съдърланд е наследен от сина му Кийфър, актьор, чиято слава съперничи на тази на баща му: "С натежало сърце ви съобщавам, че баща ми, Доналд Съдърланд, почина. Лично аз го смятам за един от най-значимите актьори в историята на киното. Той никога не се плашеше от роля - добра, лоша или грозна. Обичаше това, което правеше, и правеше това, което обичаше, а от това не можеш да искаш повече. Добре изживян живот.", написа Кийфър първата in memoriam глава от посмъртната история на един от най-великите актьори на съвременното кино.

По материали от чуждестранни издания

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Бонусът на Дивия запад: Рио де Жанейро дава парични награди на полицаите за убити престъпници
На днешната дата, 28 септември. Рождениците днес
САЩ ще разсекретят документи за мистериозното изчезване на една от първите жени пилоти
Италия ще защитава световната си титла във волейбола срещу България
Дронове са забелязани близо до най-голямата военновъздушна база на Дания
Желязков пред Тръмп: Стратегическото партньорство е ключово за развитието на отношенията ни
Гърция се готви за бури и наводнения заради рязко влошаване на времето
Бира Modelo почита латиноамериканската общност за своя 100-годишен юбилей