Неизвестно за известните: Кабаретна певица от сиропиталище направи всички жени красиви
„Модата е това, което самият ти носиш. Всичко, което другите носят – не е модерно. Известният афоризъм на Оскар Уайлд е опроверган от Коко Шанел в средата на 20-те години на миналия век, с изявлението, че модата е „малката черна рокля“. Нейната слава е толкова голяма, че жени от различни класи и с различни доходи, без колебание обличат строгата дреха, което по магически начин ги прави еднакво привлекателни. Тази решителна стъпка донася на Коко световна слава и превръща откритието й в символ на елегантност, лукс и добър вкус. Концепцията за „стил Шанел“ е твърдо установена в модната терминология. Самата тя каза: „На първо място, това е стил. Модните вещи излизат от мода. Стилът – никога!”
Начало на новата ера
Снимка: Getty Images
Габриел Бонер Шанел е родена през 1883 г. в град Сомюр, в Централна Франция. От 1985 до 1900 г. момичето живее в сиропиталище, където баща й я дава след смъртта на майка си. След това, до 1902 г., Габриел е отгледана от монахини, които я учат да шие. Тогава се събужда любовта ѝ към модата, а отличното ѝ чувство за стил я прави световноизвестна.
Първа изповед и името Коко
Прозвището Коко, Габриел получава, докато работи като кабаретна певица. Така я наричат войниците в публиката, заради песните „Ko Ko Ri Ko“ и „Qui qu’a vu Coco“. По време на своята певческата кариера Габриел се запознава с влиятелния френски аристократ Етиен Балзан. Именно той помага на Коко да отвори първия си магазин през 1909 г. Този магазин е първата стъпка към една от най-големите модни империи в света.
Място за срещи на най-почтените и уважавани представители на френския елит, ловци на нови интимни връзки, любовници и техните съпрузи – апартаментът на Етиен Балзан се превръща в идеалното място за такива светски сбирки и въвеждане във висшето общество на новата мода на дрехите, които Шанел прави в малкото си ателие. Първото, което донася популярност и успех на Коко, са спретнатите шапки с изчистена линия.
По същото време Шанел започва връзка с англичанина Артър Капел, който също е член на мъжкия клуб на Балзан. В лицето на Коко, той вижда обещаващ предприемач и през 1910 г. ѝ помага да купи площ в къща на ул. „Камбон“ в Париж, където тя разполага магазина си за шапки. И още през 1913 г. врати вече отварят магазини в Довил и Биариц, където Коко представя първата си колекция спортно облекло за жени.
През 1915 г. славата на Chanel се разпростира из цяла Франция. Дрехите на марката, поради своята лаконичност и практичност, стават невероятно популярни сред жените. През 1915 и 1917 г. списание Harper's Bazaar отбелязва, че марката Chanel е в шопинг-списъка на всяка жена. До 20-те години на миналия век Шанел вече си спчелва репутацията на изключително придирчив и безкомпромисен дизайнер.
Chanel № 5: създаване на легендарен аромат
Снимка: Shutterstock
През 1921 г. Коко Шанел представя първия дамски парфюм – Chanel No5. Според идеята на Коко, ароматът трябва напълно да олицетворява уханието на жена. Освен това, тя иска композицията да включва по-голям брой различни есенции, а не само една или две, както в парфюмите от онова време. Майсторът Ернст Бо работи върху парфюма в продължение на месеци, като смесва много компоненти. При една от срещите си с Коко, той ѝ показва няколко версии на създадените от него аромати. Шанел избра петият флакон, а освен това любимото число на Шанел също е 5. Оттам идва и името на легендарния парфюм - Chanel No. 5 , който и до днес е вечна класика, еталон за елегантност и един от най-изисканите дамски аромати.
Малка черна рокля и "моден Оскар"
Основателят на успешните френски универсални магазини Galeries Lafayette - Теофил Бадер запознава Коко Шанел с бъдещия й спътник Пиер Вертхаймер. Самият Бадер вече си партнира с фирмата Chanel и притежава 20% от марката за парфюми Chanel. Вертхаймер става собственик на 70% от предприятието, докато самата Коко запазва скромните 10%.
През 1924 г. Шанел представя първата си линия бижута. Та се състои от два чифта перлени обеци – една черна и една бяла, за да допълни нейния успех в производството на облекло Haute Couture. След това, през 1926 г. се ражда малката черна рокля, а Коко скоро отваря и собствен бутик, близо до Лувъра.
С настъпването на 30-те години вечерните рокли от Chanel придобиват по-женствен стил и стават по-дълги. Роклите от летните колекции се отличаваха с ярки контрастни цветове, а за разкош са използвани кристални и сребърни каишки като декорация. През 1937 г. Chanel за първи път разработва линия дрехи за дребни жени. След това настъпват военните години, когато Франция попада под властта на нацистка Германия.
Коко Шанел се завръща в Париж едва през 1953 г. Тогава Кристиан Диор и неговият женствен New Look /Нов изглед/ вече са хърви танцьори в бала на модата. Коко трябва да признае, че модата и модният пазар са се променили и тя трябва да се адаптира към тази еволюция. Коко трябва да се върне на голямата сцена и да напомни за себе си с Haute Couture, Pret-a-Porter, бижута и парфюми.
През февруари 1955 г. са представени подплатени кожени чанти на Chanel със златни или сребърни метални верижки. Датата на тяхната поява - 2/55 - става вътрешното название на модната линия, която се превръща в легендарна. Подобно на костюмите от туид на марката, тези чанти все още не са излезли от мода. През 50-те години отличният вкус на Коко Шанел продължава да проправя пътя към нейния успех и световно признание в областта на модата. Друг пробив е първият мъжки аромат на Chanel - Pour Monsieur. Той също излиза и под името A Gentleman's Cologne и става номер едно сред всички мъжки аромати.
Пролетната колекция на Chanel Chanel от 1957 г. печели „модния Оскар“ - Fashion Awards в Далас. Междувременно Вертхаймер купува 20% от дела на Бадер в производството на парфюмите Chanel и така повишава общия дял на семейството му до 90%. През 1965 г. синът на Пиер Вертхаймер - Жак, започва да управлява този дял.
Смъртта на една легенда: Chanel след Коко
На 10 януари 1971 г. Коко Шанел умира на 87 години. До смъртта си тя продължава да развива собствени колекции на марката и да си сътрудничи с други компании. Например от 1966 до 1969 г. дизайнерът създава униформи за стюардесите на една от най-луксозните и престижни гръцки авиокомпании - Olympic Airways. Преди Шанел, само Пиер Карден е получавал такава чест. След смъртта на Коко, Ивон Дудел, Жан Казубон и Филип Гибурге са назначени за директори на Chanel. След известно време цялата модна къща е купена от Жак Вертхаймер.
Снимка: Shutterstock
Chanel под ръководството на Карл Лагерфелд
През 80-те години на миналия век са открити повече от 40 бутика на марката по целия свят. До края на десетилетието тези магазини продават луксозни парфюми на цена от 200 долара за унция, пантофки за 225 долара, рокли за 11 000 долара и кожени чанти за 2 000 долара. Те всичките принадлежат само на самата марка и не достигат до други дистрибутори.
През 1983 г. Карл Лагерфелд е назначен за главен дизайнер на модна къща Chanel. Той става отговорен за създаването на всички колекции, докато други дизайнери се занимават със запазването на класическия стил на модното студио и поддържането на неговата легенда. Лагерфелд променя стила на марката, като се отдалечава от старите линии на Chanel към нови къси щрихи и вълнуващи дизайни. Традиционно всеки декември се представят колекции Pret-a-Porter, проектирани от Карл Лагерфелд.
Пускането на новия аромат Coco от Chanel през 1984 г., кръстен на създателката на модната къща, подсилва позициите на марката на пазара на парфюми. Търговците на Chanel казват: „Ние пускаме нови аромати на всеки 10 години, а не на всеки три минути, както правят другите производители. Ние не подвеждаме клиентите и не ги объркваме, като им предоставяме избор. Те знаят какво да очакват от Chanel. Ето защо те се връщат при нас отново и отново на всяка възраст.“
През 90-те години компанията става лидер в производството и маркетинга на парфюми. Огромните инвестиции значително увеличават приходите. Успехът донася печалба на семейство Вертхаймер в размер на около 5 милиарда долара. През 1996 г. излиза дамският аромат Chanel Allure, в резултат на успеха на който през 1998 г. марката представя своята мъжка версия - Allure Homme. Още по-голям успех очаква компанията след купуването на Eres - марка за бански костюми и плажна мода. През 1999 г. стартира линията за грижа за кожата на Chanel, последвана от първата круизна колекция облекла на марката. През същата година, съгласно лицензионно споразумение с Luxottica, марката представя линия слънчеви очила и рамки Chanel.
През 2002 г. марката Chanel продължава да увеличава продажбите си в САЩ. Така до декември вече има 25 работещи бутика в отвъ океана. През същата година се разпространява слух за възможно сливане между Chanel и един от най-големите производители на луксозни стоки Hermes. Тази информация предизвиква голямо безпокойство, тъй като подобно действие може да роди голям холдинг - съперник на известния Moët Hennesy Louis Vuitton. Може би затова сливането, в крайна сметка, никога не се осъществява.
За да задоволи желанията на по-младите клиенти, през 2003 г. Chanel представя аромата Coco Mademoiselle и линията младежки дрехи BC Wear. През същата година Chanel Haute Couture преживява такъв скок на популярност, че марката открива втори бутик на ул. „Камбон“в Париж, там откъдето тръгва всичко. В желанието си да присъства на азиатския пазар, Chanel отваря бутик от 2400 квадратни метра в Хонконг, а също така изгражда бутик за 50 милиона долара в Япония – в скъпарския, луксозен квартал Ginza в Токио.
Магазини на Chanel по целия свят
Снимка: Shutterstock
Днес в света има около 310 бутика на марката Chanel. 94 от тях са в Азия, 70 са разположени в Европа, 10 в Близкия изток, 128 в Северна Америка, 2 в Южна Америка, 6 в Океания. Всички магазини на Chanel се намират в престижни райони и търговски центрове, отдели на големи универсални магазини и в сгради на международни летища.
И през 2018 г., за първи път от 108 години от съществуването на марката Chanel, компанията публикува пълни финансови отчети. В края на 2017 г. нетната печалба на марката възлиза на 1,79 милиарда долара, което е с 18,6% повече от същия период на миналата година. Сега Chanel е съвместна собственост на правнуците на първия партньор на Коко Шанел, Ален и Жерар Вертхаймер.
Но освен богатството, красивите дрехи и славата, вечни остават думите на легендарната някогашна певица Коко: „Търсете жената в роклята. Ако няма жена, няма и рокля“.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.