Неизвестно за известните: Мормони и екзотична бира са в началото на най-голямата световна верига от хотели

Неизвестно за известните: Мормони и екзотична бира са в началото на най-голямата световна верига от хотели

Неизвестно за известните: Мормони и екзотична бира са в началото на най-голямата световна верига от хотели

Основателят на една от най-известните хотелски вериги в света Джон Уилард Мариот-старши е роден през септември 1900 г., в ранчо близо до град Огдън, щата Юта. Собственици на ранчото били неговите родители. Част от работата в ранчото извършвали те, а останалото – наети работници. 

ПЪРВИ СТЪПКИ И ИЗПИТАНИЯ С ОВЦЕ

Освен Джон, семейството има още 7 деца. Всички негови членове са  мормони, а фамилията Мариот е носена от членовете на тяхната религиозна общност. Джон започва да работи още от най-ранна детска възраст -  сади и прибира захарно цвекло, гледа и добитък. Баща му го научава от съвсем малък да бъде отговорен, обяснява му какво трябва да се направи и как момчето, докато следва неговите напътствия, е важно и да се научи да мисли само.

Така Джон се научава да бъде независим и да взема решения. Вероятно това е причината той да се захване с бизнес още на 13 години, като организира нещо като семеен екип за отглеждане на марули в незастроен терен на фермата и продажбата им на местния панаир. Младият бизнесмен дава на баща си първите 2 хиляди долара, които спестява. Бащата оценява по достойнство способностите на сина си и на следващата година му поверява  транспортирането на 3 хиляди овце за продажба до Сан Франциско. 14-годишният тинейджър успява да се справи с това изпитание.

Джон обаче бързо стига до идеята, че селското стопанство не е бизнес за цял живот и когато става на 19 години, се отправя с религиозна мисия към Нова Англия, на Източното крайбрежие. Той я приключва 2 години по-късно, завръща се у дома през 1921 г. и решава да получи висше образование.

Завършва колеж и след това университетът в Солт Лейк Сити. Освен това той сам плаща  обучението си и за тази цел се захваща с всякаква работа. След като получава диплома за висше образование, Джон решава да започне собствен бизнес в столицата Вашингтон, която той посещава по време на мисионерска обиколка.

ЗНОЙНО ЛЯТО ВЪВ ВАШИНГТОН И БЕДА

Снимка: Shutterstock

Още тогава, Мариот решава, че знойното лято в столицата я прави идеална за продажба на безалкохолни напитки. За тази цел той си намира партньор, изтегля заем от 6 хиляди долара и купува оборудване за производство на root beer /оренова бира/ - вид напитка с настойка от корените и кората на растението сасафрас, което е от семейство Дафинови и напомня донякъде квас. То е извесгно и с лечебните си свойства.

Партньорите наемат стая и през май 1927 г. започват да произвеждат напитката за бутилиране. Те продават питието от уличен павилион. Скоро се сдобиват с достатъчно пари, за да изплатят заема и да отворят летния ресторант Hot Shoppe.

Същата година Джон се жени за съученичката си Алис Шийтс. Бракът им се оказва наистина успешен. Съпругата не само ражда двама сина на Джон Мариот, но се превръща и в надеждна опора в бизнеса му. В добавка – вторият ѝ баща е сенатор от Юта, така че Джон се оказва с добри връзки във Вашнгтон за развиване на бизнеса си. Той купува още 3 ресторанта, така че така през 1929 г. става собственик на вече малката верига Hot Shoppe.

Бедата идва откъдето най-малко я очакват -  през октомври 1929 г. се срива Нюйоркската фондова борса и започва Голямата депресия. Банката, където са спестяванията на Мариот фалира и  Джон трябва да продаде и трите си заведения. Той обаче не възнамерявал да губи бизнес нишата си и затова отваря други два ресторанта с ниски цени, където американците вечерят по време на тежки кризисни времена.

КЕТЪРИНГ, САМОЛЕТИ, КРАЙПЪТНИ ЗАВЕДЕНИЯ

8 години по-късно, през 1937 г., Мариот създава система за кетъринг на борда на самолетите. За целта, на старото столично летище „Хувър“, той организира първия пункт за обслужване на авикомпаниите Eastern, American и Capital.

Две години по-късно открива кафенета към предприятията на Министерството на отбраната, както и система от ресторанти drive-in service  - крайпътни кафенета и заведения за бързо хранене по главните магистрали.

Компанията Hot Shoppe става публична през 1953 г.  Нейните акции са разпродадени в рамките на 2 часа от началото на търговията при $10,25 за брой. През 1957 г. Мариот открива в окръг Арлингтън, щата Вирджиния, мотел Twin-Bridges Marriott Motor с 365 стаи, всички оборудвани с телевизор, радио, телефон и климатик. В района на мотела има бензиностанция, универсален магазин, фризьорски салон, ресторант Hot Shoppe, зона за отдих, басейн, паркинг. Синът на Джон -  Джон Мариот-младши става негов ръководител.

През 1970 г. се появява първият франчайз хотел. Но на Мариот-старши тази идея не допада особено, така че дълго време франчайзи се сключват рядко, партньорските хотели изглеждат различно и дори носят различно име - Marriott Inns. През следващите години мрежата се развива бързо, появяват се разклонения на обекти в сферата на услугите и търговията, строят и откриват нови хотели.

НАСЛЕДНЦИ И ОЦЕЛЯВАНЕ

Сника: Shutterstock

Джон Уилард Мариот умира от инфаркт на 13 август 1985 г. в извънградската си къща в щата Ню Хемпшир. Мрежата оглравява Мариот-младши, който превръща семейния бизнес в голяма мултинационална корпорация.

Средата на 80-те се превръщат в години на разцвет за хотелиерския бизнес в САЩ. Тогава са построени толкова много хотели, че цените за настаняване падат и франчайзът на Marriott не може да намери купувачи. През септември 1990 г. втората по големина хотелиерска компания в САЩ Prime Motor Inns фалира и всички очакват Marriott да бъде следващата. За да оцелее, през 1989 г. Marriott обявява преструктуриране. Ръководството на компанията решава да насочи усилията си към създаването  на мегамаркети в отделен бизнес с различни договори за услуги.

5 години по-късно, през 1994 г., корпорацията е разделена на две компании: Host Marriott Corporation и Marriott International. Първата се занимава с всичко, което може да генерира приходи в области, свързани с допълнителни услуги за гостите. Например, изграждане на развлекателни и спортни съоръжения и купуване на авиолинии. А Marriott International се фокусира върху развитието на хотелската верига. Това позволява на Marriott да продължи да купува хотели, като хотел Ritz-Carlton през 1995 г.

РАЗВИТИЕТО

През 2012 г. Джон Мариот-младши се оттегля от управлението на бизнеса, като го оставя на наследника Арне Соренсън. През 2015 г. Marriott слючва сделка, която я прави най-голямата хотелска верига в света по брой стаи -  сливането на Marriott International и Starwood Hotels & Resorts. Marriott изплаща близо 12,2 милиарда долара на акционерите на Starwood, от които 11,9 милиарда долара в собствени акции и 340 милиона долара в брой. Портфолиото на обединената компания се състои от 5500 хотела под управление, с общ инвентар от 1,1 милиона стаи. В същото време 65% са заети от хотели в традиционния смисъл, 11% - хотели с частично обслужване (апартаменти), 5% – заведения, предназначени за дългосрочен престой, напр. пенсионни селища, 15% – временно ползвани имоти. Останалите 4% от хотелските бизнес сделки не са свързани - това е производството на синтетично гориво на базата на въглища.

Сред основните марки, притежавани от корпорацията Marriott, са легендарните ексклузивни хотели Ritz-Carlton, както и веригата за луксозни и средни ценови категории – Renaissance Hotels & Resorts, Marriott Hotels & Resorts и Courtyard by Marriott. През последните години те добавят две „супер марки“ – JW Marriott Hotels и Bvlgari Hotels and Resorts. Хотелската империя включва още Residence Inn by Marriott , Fairfield Inn by Marriott, апартаменти SpringHill Suites, конгресни и конферентни комплекси Marriott Конферентни центрове, клубове Marriott Vacation Club International (MVCI) и Horizons от Marriott Vacation Club. А също и собствени голф-клубове извън пределите на Съединените щати.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ