Неизвестно за известните: Неразгаданите тайни в кристалните брилянти, които плениха Марлене Дитрих и Мерлин Монро
Едва ли има човек, който да не е чувал за Swarovski. Бъдещият основател на прочутата марка Даниел Сваровски е роден на 24 октомври 1862 г. в австрийското село Георгентал. Тогава то е на територията на Австро-унгарската империя и от стотици години е известно със своите опитни надувачи и шлифовчици на стъкло. Бащата на Даниел изхранва семейството, като прави стъкло за бижута и шлифова кристали. От това обаче не се изкарват много пари.
В НАЧАЛОТО Е УРЕДЪТ
Родителите все пак успяват да изпратят Даниел да учи за инженер в Париж. Там младият мъж става свидетел как изкуствените диаманти бързо стават популярни. Предимството им е, че са много подобни на истински скъпоценни камъни, но все пак са достъпни за широката публика. По това време полирането на стъкло и кристал е изцяло ръчна дейност и отнема много време. Попадайки веднъж на Световното електротехническо изложение и след като се запознава с работата на първите електрически механизми, Даниел Сваровски решава да създаде уред за най-бързо и качествено полиране на изкуствени камъни.
Снимка: Shutterstock
Разработка на такава машина и получаване на патент отнема на Сваровски 9 години. Когато обаче все пак успява да постигне това, младият инженер вече разполага с всичко необходимо и решава да започне производство на изкуствени диаманти.
За да постигне намеренията си, той се завръща в родината си и се установява до град Инсбрук. Там, в стара фабрика, създава първата си работилница. Предимство на фабриката е близката водноелектрическа централа. Така Даниел има достъп до евтина електроенергия за шлифовъчните машини и инструменти. Сваровски контролира целия производствен процес сам - проектирането на бижута и изчисленията при различните компоненти за създаване на кристали. Целта му е да създаде толкова здрави камъни, че да не се поддават на никакво механично въздействие. И в крайна сметка успява в това.
СЕНЗАЦИЯТА НА ДОСТЪПНИТЕ БРИЛЯНТИ
Първият кристален „брилянт“ Swarovski се появява през 1895 г. Даниел Сваровски удря в десетката - за малко пари дава на хората това, което те искат повече от всичко друго – висок статус, лукс и престиж. Неговите камъни стават толкова популярни за броени дни, че карат дори и аристократичната част от обществото да забрави за истинските диаманти. Бижутата Swarovski не се смятат за признак на лош вкус и тънък портфейл. Напротив, те се превръщат в мода, разпродават се в Париж и Санкт Петербург, а майсторите в дома на модата Chanel украсяват колекциите си с тях. Кристалите Swarovski са обичани от Мерилин Монро и Марлене Дитрих. И до днес най-известните модни къщи украсяват моделите си с кристални „диаманти“ - Кристиан Диор, Ив Сен Лоран, Вивиан Уестууд и Кристиан Лакроа.
Великата актриса Марлене Дитрих. Снимка: Getty Images
Даниел Сваровски се сдобива с много имитатори, но никой от тях не успява да създаде толкова прозрачни и издръжливи кристали, като тези на талантливия австриец. Технологията за производство на бижута, компанията Swarovski все още пази в тайна.
Даниел Сваровски вкарва в бизнеса тримата си сина - Вилхелм, Фридрих и Алфред. Заедно те успяват да стигнат далеч извън производството на кристали. В края на първото десетилетие на ХХ в. е създадена Фирма Tyrolit, чиято цел е производството на инструменти за шлайфане и рязане. През 1937 г. се появява команията Swareflex, която произвежда рефлектори за пътища, както и светлоотразителни панели за прелези и пътни завои.
През 1948 г. Вилхелм Сваровски използва семеен кристал в оптиката и създава Swarovski Optik, която и до днес остава неизменен лидер на пазара за съответните продукти.
УМЕЛИТЕ НАСЛЕДНИЦИ
1956 г. е трагична за семейството – на 94 години си отива създателят Даниел Сваровски. Смъртта му провокира прогнози за неизбежен упадък и разруха на бизнеса, но това не се случва. В отговор на мрачните прокоби внукът на Даниел - Манфред Сваровски представя на света нова технология, позволяваща да се правят кристални камъни, които блестят с всички цветовете на дъгата. Ярките кристали привличат веднага любителите на модата от цял свят. Феновете се втурват в магазините, за да ги купуват. Сваровски продължава да предизвиква себе си в нови области на бизнеса, като създава кристални полилеи и сервизи. Под марката Sylver Crystal започва производството на колекционерски кристални фигурки.
Стандартната колекция на компанията включва повече от 100 000 броя различни камъни с всички възможни форми, ползвани в бижутерията. Кръглите камъните се произвеждат в размери от 1 mm до почти 30 mm в диаметър. Броят на ръбовете по камъните след шлифовка варират от 16 до 56, в зависимост от тяхното приложение в определени бижута.
Следващата стъпка е полирането на ръбовете. За постигане на „вълшебен“ ефект, ръбовете трябва да са възможно най-остри и яро изразени. За разлика от други производители на камъни, при Swarovski всики ръбове са полирани. Обратната страната на кристала е със сребърна огледална подложка, като това подобрява блясъка и играта на светлината. Друга фирмена тайна е лепилото, използвано за закрепване на кристалите към подложката - стъкло, огледало, плат, метал, пластмаса и др.
Днес 80% от всички производители на бижута купуват камъни Swarovski. В наши дни компанията е водеща в света в производството на кристали и продукти от него.
Наследницата Надя Сваровски в Рокфелер център в Ню Йорк. Снимка: Getty Images
Собственик на компанията Swarovski в момента е пра-пра-внучката на Даниел - Надя Сваровски. И точно като своя пра-пра-дядо, тя се стреми да създава висококачествени бижута, които да са достъпни заобикновените хора. Със 75 фабрики и почти 10 000 работници Сваровски също разполага с 19 дъщерни дружества в над 30 държави.
Седалището на компанията все още се намира в австрийския град Ватенс. Семейство Сваровски продължава старателно да крие своите тайни. След излизането на всяка нова колекция, обект на тайна е не само съответната документация, но и инструментите, с чиято помощ са изработени кристалните бижута.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.